رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد هشتصد میلیون دلار کمک نظامی دیگر و همچنین پانصد میلیون کمک اقتصادی برای اوکراین ارسال می‌شود.

بایدن: هشتصد میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت، کشورش علاوه بر مبلغ قبلی، هشتصد میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک خواهد کرد.

بایدن پس از دیدار با نخست‌وزیر اوکراین در واشنگتن گفت:‌ «می‌خواهم مردم آمریکا را در جریان جدیدترین گام در دفاع از اوکراین و پاسخگو قرار دادن [ولادیمیر] پوتین بابت خشونت در اوکراین، قرار دهم».

رئیس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای خود درباره «شواهد وحشتناک» بر جای مانده از سربازان روسی پس از خروج آن‌ها از برخی نواحی اوکراین گفت: «با تمرکز نیروهای روسی بر روی بخش‌های شرقی اوکراین، در یک پنجره خطیر و مهم زمانی قرار داریم و آمریکا و متحدانش با بیشتریمن سرعت ممکن در پی فراهم کردن نیازهای اوکراینی‌ها هستند».

بایدن در این میان گافی هم داد و گفت باید«نیروی نظامی» مورد آن‌ها را فراهم کنند. او در ادامه اظهاراتش را با عبارت «تسلیحات و تجهیزات نظامی» تصحیح کرد.

او همچنین گفت: «هفته گذشته یک بسته کمک امنیتی ۸۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین را امضا کردم که قابلیت‌های جدید از جمله سامانه‌های توپخانه‌ای و خودروی زرهی را شامل می‌شد».

رئیس جمهور آمریکا گفت: «امروز یک بسته ۸۰۰ میلیون دلاری دیگر برای افزایش توان اوکراین در مبارزه با روس‌ها در دونباس را اعلام می‌کنم. این بسته، کمک‌های توپخانه‌ای، ده‌ها سامانه هویترز و ۱۴۴ هزار خشاب مربوطه را شامل می‌شود».

بایدن افزود:‌ «این بسته همچنین، پهپادهای تاکتیکی را شامل می‌شود و ظرف دو ماه گذشته ما سلاح‌ها و تسلیحات را با سرعتی بی‌سابقه به اوکراین رسانده‌ایم. ما هزاران موشک ضد زرهی و ضد هوایی، بالگرد، خمپاره انداز، مسلسل‌های سنگین و سبک، سامانه‌های راداری و بیش از پانزده میلیون خشاب مهمات برای اوکراین فرستاده‌ایم».

او در ادامه اظهاراتش گفت: «ایالات متحده به تنهایی، به ازای هر تانک روسی حاضر در اوکراین، ده سامانه ضد زرهی به اوکراینی‌ها تحویل داده است. ما به اشتراک گذاشتن اطلاعات با آن‌ها ادامه می‌دهیم».

بایدن بدون اشاره به هرگونه تلاش آمریکا برای مذاکره و کاهش تنش میان دو کشور گفت: «ما علاوه بر تمام تسلیحاتی که به اوکراین داده‌ایم، ارسال تسلیحات از سوی دیگر شرکای خود را تسهیل کرده‌ایم».

وی بدون اشاره به خروج نیروهای روسی از اطراف پایتخت اوکراین برای نشان دادن حسن‌نیت در مذاکرات مدعی شد، تسلیحات ارسالی آمریکا و متحدانش باعث «پیروزی تاریخی اوکراینی‌ها در نبرد کی‌یف شد».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «امروز ما همچنین اختصاص یک بسته پانصد میلیون دلاری برای کمک به وضعیت اقتصادی اوکراین را اعلام می‌کنیم تا مجموع این کمک‌ها به دولت اوکراین به دو میلیارد دلار در دو ماه گذشته برسد».

او در ادامه این سخنرانی با اشاره به افزایش اقدامات آمریکا علیه روسیه گفت: «قصد داریم روسیه را در سطح جهانی منزوی کنیم. روز گذشته وزارت خزانه‌داری اقدامات دیگری علیه نهادهای روسی اعمال کرد».

بایدن افزود: «امروز هم ممنوعیت ورود کشتی‌های روسیه به بنادر ما را اعلام می‌کنم، بدین معنا که هیچ کشتی دارای پرچم روسیه یا تحت اختیار روسیه یا تحت مالکیت این کشور حق دسترسی به بنادر یا سواحل ما را ندارد».

رئیس جمهور آمریکا گفت: «این یک گام مشترک آمریکا و اروپا در محدود کردن مزایایی است که روسیه پیشتر از آن‌ها بهره‌مند بود. نمی‌دانیم این جنگ چه مدت طول می‌کشد ولی با رسیدن آن به دو ماه، کی‌یف و دولت ولودیمیر زلنسکی همچنان پا برجا است».

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصرف بندر ماریوپل در اوکراین توسط روسیه گفت: «اینکه روسیه ماریوپل را تحت کنترل در آورده باشد جای سوال دارد».

بایدن همچنین در پاسخ به این سوال که آمریکا تا چه زمانی به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد گفت: «ما ظرفیت این را داریم که تا مدتی طولانی به حمایت خود ادامه دهیم. سوال این است که آیا می‌توانیم حمایت جامعه جهانی و فشار بر پوتین را حفظ کنیم؟»

برچسب‌ها