دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که تعطیلی فرودگاه صنعاء و اجازه ندادن به رسیدن کشتی‌ها به بندر الحدیده ستم آشکار و جدی نبودن ائتلاف سعودی در آتش‌بس را نشان داد.

صنعاء: ائتلاف سعودی جدی نبودنش در ایجاد صلح را ثابت کرد

به گزارش قدس آنلاین، «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن تصریح کرد: تداوم تعطیلی فرودگاه صنعاء با اجازه ندادن به انجام شدن پروازهای مورد توافق بر اساس موافقتنامه آتش‌بس و سنگ اندازی در رسیدن کشتی‌ها به بندر الحدیده ستم و خیره سری آشکار و جدی نبودن ائتلاف متجاوز برای برقراری صلح را ثابت می‌کند.

 دولت نجات ملی یمن، پنجشنبه گذشته، به نقل از سازمان ملل، از موافقت با ازسرگیری پروازها از فرودگاه صنعاء خبر داد و اعلام کرد که نخستین پرواز از این فرودگاه یکشنبه (امروز، ۲۴ آوریل) به  مقصد فرودگاه ملکه علیاء اردن در ساعت ۸ صبح، انجام خواهد شد.

به این ترتیب قرار بود که صبح امروز به وقت صنعاء، پس از شش سال محاصره، نخستین پرواز تجاری از فرودگاه بین‌المللی صنعاء آغاز شود و انصارالله یمن نیز از روز پنجشنبه از آغاز  اقدامات لازم برای  رزرو بلیط این پرواز خبر داده بود.

اما ائتلاف سعودی در ادامه نقض‌های مکرر آتش‌بس اعلامی دوماهه، این موافقت حاصله از سوی سازمان ملل را رد کرد و جنبش انصارالله، امروز ائتلاف سعودی را به امتناع از صدور مجوز برای اولین پرواز تجاری از طریق فرودگاه صنعاء متهم کرد.

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) به نقل از «رائد طالب جبل»، قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری در دولت نجات ملی یمن، نوشت که کشورهای ائتلاف متجاوز، از دادن مجوز به خطوط هوایی یمن برای فرود هواپیمایی که قرار بود امروز (یکشنبه ۲۴ آوریل) در فرودگاه بین المللی صنعاء بنشیند و پس از سوار شدن مسافران به مقصد اردن، پرواز کند، خودداری کردند.

جبل تاکید کرد: «ائتلاف متجاوز به عمد به دنبال این است که رنج مردم یمن را دوچندان کند و در عین حال به دنبال گمراه کردن افکار عمومی بین المللی درباره پرونده بشردوستانه است».

ائتلاف عربی تحت هدایت عربستان سعودی از نهم آگوست ۲۰۱۶، پروازهای فرودگاه صنعاء را محدود و متوقف کرده بود و تنها به برخی پروازهای سازمان ملل و کمک‌های بشردوستانه مجوز می‌داد و این پروازه می‌بایست با هماهنگی ریاض و ائتلاف سعودی انجام می‌شد.

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل جاری از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از و به فرودگاه صنعاء خبر داده بود. لذا برقراری پرواز در فرودگاه صنعا یکی از شروط آتش بس موقت در یمن بود.

ائتلاف سعودی تاکنون بارها، توافق‌های صورت گرفته برای آتش‌بس را نقض کرده تا جایی که «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن چند روز پیش تصریح کرد که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی همچنان در حال نقض آتش‌بس در این کشور است.

منبع: فارس

برچسب‌ها