معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نهضت فضاسازی ورزشی در مدارس توسط دولت سیزدهم کلید خورده است گفت: با بودجه مصوب مجلس و توجه ویژه دولت سیزدهم به ورزش دانش آموزی، به دنبال تربیت نسل طلایی هستیم.

 نسل طلایی ورزش دانش آموزی در راه است/ دولت سیزدهم نهضت فضاسازی ورزشی در مدارس را ایجاد کرد

به گزارش قدس آنلاین،تغییر سبک زندگی و کم شدن تحرک اقشار مختلف به ویژه کودکان، ضرورت برنامه‌ریزی در زمینه سلامت و ورزش دانش‌آموزان در اولویت برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش قرار داده است. وزارتخانه‌ای که تنها حوزه ‌آموزش درس و تعلیم را پوشش نخواهد داد بلکه به پرورش فکری و جسمی دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف توجه دارد. یکی از این بخش‌ها آمادگی جسمانی و ورزش است که مسیر سلامت این قشر را هموار خواهد کرد؛ مسیری که اکنون دولت سیزدهم برنامه‌ متفاوتی برای آن طراحی کرده و قرار است متفاوت از دوره‌های گذشته و به صورت هدفمند آنرا اجرایی کند.

«صادق ستاری فرد» معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به شرح مهمترین این برنامه‌ها پرداخت. متن کامل مصاحبه ستاری‌فرد در زیر آمده است.

با تعامل دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی سهم ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد. چه میزان از این طرح به ورزش دانش‌آموزی اختصاص پیدا می‌کند و قرار است در چه زمینه‌هایی هزینه شود؟

باید از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تشکر کنم. این طرح بعد از سال‌ها به صورت کامل تصویب شد و سهم فدراسیون‌هایی که کار زیربنایی انجام می‌دهند در آن مشخص است. توجه ویژه دولت سیزدهم به وزارت آموزش و پرورش و ورزش در آن موجب شد تا سهم ورزش دانش‌آموزی به ۴۰ درصد برسد و این رقم قابل توجهی است. اعتبار برای ورزش و فدراسیون دانش‌آموزی در نظر گرفته و این فدراسیون برای نخستین بار صاحب ردیف بودجه مشخص شد. این یک تحول مهم به شمار می‌رود و ما در معاونت می‌توانیم این قول را بدهیم که دوران طلایی ورزش دانش‌آموزی رقم خواهد خورد. به دنبال توسعه ورزش دانش‌آموزی و استفاده از تمام فضای ورزشی برای دانش‌آموزان هستیم.

یکی از طرح‌های در دستور کار، طرح شهید سلیمانی است که در زمینه ایجاد فضای ورزشی برای دانش‌آموزان تعریف خواهد شد. در طرح شهید سلیمانی توسعه ۲۱۰۰ فضای آموزشی در دستور کار قرار گرفته و کلنگ آن نیز در روز معلم توسط «یوسف نوری» وزیر محترم آموزش و پرورش به زمینه زده خواهد شد. برای این طرح تمام مدارس هدف است و اعتبار آن نیز برای تمام استان دیده شده است. باید فضای امن ورزشی برای دانش آموزان ایجاد کنیم.

وزارت آموزش و پرورش و معاونت شما پیشگام در واگذاری سالن‌های ورزشی به مردم بود؟

بله شعار دولت واگذاری امور به مردم است و مسوولان دولت سیزدهم در این مسیر گام برمی‌دارند. وزیر آموزش و پرورش نخستین اقدام را در این زمینه انجام داد تا ورزش به عنوان ابزار برابر سازی در اختیار همه قرار گیرد. در گذشته ورزش به کالای ابزاری تبدیل شده بود و همه امکان استفاده از آنرا نداشتند. با واگذاری اماکن به دانش‌آموزان تمام آنان می‌توانند از امکانات استفاده کنند. در تابستان‌ها مدارس دیگر تعطیل نخواهند شد بلکه به کانونی برای تربیت و پرورش استعدادهای ورزشی تبدیل خواهد شد. در گذشته کلاس‌های ورزشی پولی بوده اما اکنون دولت سیزدهم اعلام کرد که مردمی‌سازی در دستور کار است و این بار دولت بیت‌المال را در اختیار مردم قرار خواهد داد تا از آن استفاده کنند. این یک گام مهم در جهت توسعه ورزش همگانی و قهرمانی از سطح مدارس است.

اما تمام مدارس کشور به امکانات ورزشی لازم دسترسی ندارند برای رفع این مشکل چه تدبیری در دست کار قرار دارد؟

در چند سال گذشته که کرونا امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس را با چالش مواجه کرد ما در بخش تجهیز فضاهای آموزشی اقدامات خوبی را انجام دادیم و حتی نهضت فضاسازی ورزشی راه‌اندازی کردیم. معضل زیر ساخت ورزشی داریم و این غیر قابل کتمان است اما نباید بر روی آن چشم ببندیم بلکه در بودجه مصوب شده مجلس شورای اسلامی رقمی برای تکمیل این فضا در دستور کار قرار گیرد. در صورت تکوین این فضاها هم میزان فعالیت دانش‌آموزان زیاد خواهد شد و هم معلمان تربیت بدنی احساس هویت خواهند کرد. توسعه ورزش و فضالی ورزشی در سند تحول بنیادی وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد. در کنار این وزارتخانه باید دستگاه‌های متولی ورزش نیز باید به کمک آموزش و پرورش بیایند. به مسوولان ارشد کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قول را خواهیم داد که با برنامه‌ریزی مدون و بودجه مشخص به دنبال ایجاد نسل طلایی ورزش دانش‌آموزی هستیم.

چند درصد از بودجه ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده به زیرساخت‌های ورزشی مدارس اختصاص پیدا می کند؟

اختصاص این بودجه یک تصمیم بزرگ و تحول اساسی در ورزش دانش‌آموزی بود. ما با این بودجه می‌توانیم مدارس کشور را در قالب طرح شهیدسلیمانی به امکانات ورزشی تجهیز کنیم. نهضت تجهیز ورزشی مدارس راه‌اندازی می‌شود و بدون شک آینده درخشانی را رقم خواهیم زد. از تابستان پیش‌رو به صورت جدی دنبال تجهیز مدارس خواهیم رفت و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه به عنوان بازوی اصلی این طرح از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. با اقداماتی که انجام خواهد شد هم امیدآفرینی را در مدارس افزایش خواهیم داد و هم فرصت پرورش نخبه‌ها به بالاترین سطح خواهد رسید. دیگر به مانند گذشته قشر خاصی به دنبال ورزش نخواهند رفت بلکه ورزش مدارس به جایی برای حضور دانش‌آموزان علاقه‌مند تبدیل می‌شود. فضای رایگان ورزش دانش‌آموز و مربی تربیت‌بدنی مدارس را تشویق به حضور در کلاس‌های مختلف خواهد کرد.

سواد حرکتی از جمله برنامه‌های مدیران پیشین وزارت آموزش و پرورش بود این طرح در دولت جدید ادامه پیدا می‌کند؟

سواد حرکتی لازمه و تکمیل کننده سواد آموزشی است. ما این برنامه را به صورت جدی در دستور کار قرار خواهیم داد و تجهیز مدارس به فضای ورزشی در راستای همین سواد حرکتی است که به بخشی از سواد دانش‌آموزان در کنار علم آموزی تبدیل خواهد شد. در مدارس تاکید زیادی بر روی سواد حرکتی برای دختران داریم و در این زمینه، ۴۷۰ سالن را تجهیز کردیم. البته در این مسیر تلاش است تا تمام شرایط لازم را فراهم کنیم تا آسیبی به دختران ایران اسلامی از لحاظ جسمی و روحی وارد نشود زیرا آسیب‌دیدگی این قشر موجب تحت تاثیر قرار دادن زندگی آنان خواهد شد. باید محیط امن برای ورزش فراهم شود.

ورزش بومی محلی می‌تواند برای دانش‌آموزان نشاط آفرین باشد. احیای این ورزش در مدارس می‌تواند به توسعه بازی‌های بومی به عنوان بخشی از فرهنگ ایران کمک کند. در این زمینه چه برنامه‌ای در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد؟

احیا و گسترش بازی‌های بومی محلی یکی از مهمترین دستور کارهای ماست. این بازی‌ها بخشی از فرهنگ ایرانی به شمار می‌روند و اکنون نیز تلاش است تا دوباره در سطح جامعه گسترش پیدا کنند. ترویج آن در مدارس می‌تواند به نهادینه سازی‌بازی ها کمک کند. به زودی یک جشنواره در شهر مشهد مقدس در این زمینه برگزار خواهد شد. در این جشنواره مادران به همراه دختران و پدران به همراه پسران حضور دارند. همچنین قرار است در ساعات درس تربیت بدنی، بازی‌های بومی و محلی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها