۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 797609

مسئولان با مردم حرف بزنند

سیدعبدالله متولیان
مسئولان با مردم حرف بزنند

از آفات مدیریت کلان کشور که همواره برای نظام و مردم هزینه تولید کرده است، کم توجهی و گاهی بی توجهی به اقناع‌سازی افکار عمومی و گزارش دادن به مردم، به‌ویژه در حوزه خدمات عمومی و برنامه‌های در دست اجرای دستگاه‌های اجرایی به مردم است. موضوع شفاف‌سازی و درمیان گذاشتن برنامه‌ها به مردم و سخن گفتن مسئولان با صاحبان اصلی کشور که تقویت اعتماد عموم را در پی دارد همواره از توصیه‌ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب به همه دولت‌های گذشته و حال بوده است. آخرین بار معظم‌له در دو دیدار اخیر رمضانی با دانشگاهیان و کارگزاران نظام بر این مهم تأکید کردند. این بی توجهی در اغلب موارد برای دشمنان، خناسان، سرویس‌های جاسوسی دشمن، رسانه‌های خبری بیگانه، شبکه نفوذی‌ها، طیف وسیع ماجراجویان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، بدخواهان، و به طور کلی همه مخالفان خارج نشین بهانه و فرصت خوبی برای گل‌آلود کردن اوضاع و پی گرفتن برنامه‌های براندازانه و تفرقه افکن ایجاد می‌کند.
در عصر حاضر به سبب امکانی که دنیای بی در و پیکر و گسترده مجازی در اختیار طیف افراد پیش گفته قرار می‌دهد، ضرورت سخن گفتن با مردم و قانع‌سازی و همراه ساختن افکار عمومی با برنامه‌های در دست اجرا بیش از گذشته احساس می‌شود. انجام و برگزاری برنامه‌های اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی سبب ارتقا و تقویت اعتماد عمومی به نظام و از بین رفتن بسترهای سوءاستفاده مخالفان و خنثی شدن توطئه‌های دشمنان خواهد شد. دستگاه‌های اجرایی مکلف و موظفند برای تمام برنامه‌ها و اقدامات دستگاه مربوطه حداقل در پنج مقطع پیوست عملیات روانی تهیه و به اجزا بگذارند:
۱- پیش از تهیه و نگارش هر طرح اجرایی، لزوماً باید موضوع برای آحاد مردم شفاف‌سازی شود و ضرورت‌های انجام آن برنامه به اطلاع عموم برسد، به گونه‌ای که جامعه هدف وارد نهضت مطالبه‌گری شود و فوریت تحقق آن برنامه را به مسئولان گوشزد کند.
۲- پس از تهیه و تدوین برنامه، باید با برگزاری جلسات وسیع از طریق رسانه‌های کشور به‌ویژه رسانه ملی، ابهامات احتمالی (که ممکن است مورد سوءاستفاده و بهره‌برداری دشمنان و عوامل داخلی آنان قرار گیرد)، برطرف شود.
۳- طرح‌های مهم در یک جامعه آماری محدود به صورت آزمایشی اجرا و نقص‌ها و معایب آن کشف و برطرف شود.
۴- حین اجرای هر طرح باید برنامه پیگیری و پایش به قوی‌ترین شکل ممکن به کار گرفته شود.
۵- پس از اجرای طرح نتایج حاصل از اجرای آن به صورت شفاف به اطلاع عموم مردم رسانده شود.
اجرای تمام طرح‌هایی که در اجرا مردم باید فشار آن را تحمل کنند مانند اقدام جراحی بدن بیمار است که انجام آن مستلزم انجام بسیاری از آزمایش‌ها و اطمینان از آمادگی بیمار در برابر عوارض ناشی از آن عمل است. اگر دکتر از آمادگی بیمار برای عمل جراحی اطمینان پیدا نکند هرگز حاضر به انجام عمل نخواهد بود. این موضوع حتی در موارد دیگر نظیر پرواز هواپیماها نیز جاری است. حفظ جان مسافران هواپیما اقتضا دارد مادامی که بخش‌های متعدد از سلامت کامل هواپیما برای پرواز اطمینان قطعی پیدا نکنند مجوز پرواز صادر نشود. علاوه بر آن شخص خلبان نیز قبل از پرواز مسئولیت دارد با پرکردن بازبینه (چک لیست) از سلامت هواپیما مطمئن شود. مقام معظم رهبری پیش از این و در دولت یازدهم صریحاً مسئولان را به مراقبت و پیشگیری از وقوع وقایع تنش‌زا که در بدنه جامعه زخم ایجاد می‌کند فراخواندند و فرمودند مگس بر روی زخم می‌نشیند.
به عنوان نمونه در پی فضاسازی درباره حذف یارانه و ارز ترجیحی نان و افزایش بهای ماکارونی، به دلیل بی توجهی مسئولان به انجام مقدمات لازم و آماده‌سازی افکار عمومی رسانه‌های بیگانه با خوشحالی و فرصت‌طلبی زایدالوصفی وارد میدان شدند و با دروغگویی، تحریف واقعیت، دامن زدن به شایعات، و بزرگ‌نمایی، مستندات و تولیدات جعلی به هدایت و مدیریت افکار عمومی و تشویق و ترغیب مردم به نافرمانی مدنی، اعتراضات و آشوب خیابانی پرداختند. در داخل نیز شبکه گسترده عوامل نفوذی دشمن به میدان داری، مدیریت و به کارگیری ظرفیت عظیم و بی در و پیکر فضای مجازی پرداخت، اما در این میان نقش اردوگاه اصلاح‌طلبان و بانیان وضع موجود در آلوده‌سازی فضای روانی جامعه، ورود به جنگ تحریف و روایتگری، ناامیدکردن و بی اعتمادسازی مردم نقشی به مراتب پررنگ‌تر از اپوزیسیون و رسانه‌های بیگانه بود. خطوط کلی‌ای که مجموعه عناصر فوق در این میدان دنبال کرده و می‌کنند عبارت است از:
۱- ایجاد آشفتگی و بی ثباتی در بازار؛ ۲- تمرکز بر تعارض منافع در جمهوری اسلامی؛ ۳- فرصت‌طلبی برای ناامیدکردن و بی اعتمادسازی مردم نسبت به نظام؛ ٤- تحت فشار قراردادن دولت برای قبول شروط امریکا در بازگشت به برجام؛ ۵- ناکارآمد، ناتوان و بی برنامه معرفی کردن دولت - ۶ ماله‌کشی روی سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت قبل در مواردی نظیر آشوب‌های متأثر از افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ و تطهیر و کارآمد معرفی کردن دولت قبل با تعابیری نظیر دوران طلایی، بار سنگین کم توجهی به موارد پیش گفته مستقیماً بر دوش افسران جنگ نرم است که در مقابله با جنگ روایتگری و خط تحریف با ورود به میدان جهاد عظیم تبیین و روشنگری، ضمن دفاع محکم و علنی از نظام با خنثی‌سازی خط تحریف از تنش‌های اجتماعی و تفرقه پیشگیری کنند. این موضوع ضعف مشهود مسئولان در جریان‌سازی و اقناع‌سازی افکار عمومی را نشان می‌دهد. دستگاه اجرایی باید با واقع نگری نسبت به ایجاد و تقویت ساختار رسانه‌ای دولت، راه‌های تقویت ارتباط با مردم و تسهیل مسیر اقناع افکار عمومی را دنبال نماید.

برچسب‌ها