۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 798168

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی گفت: پیرو خواست رئیس مجلس از دبیر شورایعالی فضای مجازی، سیاست‌ها و اصول حاکم بر قانون‌گذاری فضای مجازی گردآوری و تدوین شد.

 سیاست‌ها و اصول حاکم بر فضای مجازی تدوین شد

به گزارش قدس آنلاین، حسین مطلبی رئیس پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی  درباره اینکه در جریان بررسی طرح حمایت در مجلس، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس شورای عالی فضای مجازی خواستار ارائه سیاست‌ها و اصول حاکم بر فضای مجازی برای قانون گذاری شده بود، آیا این اصول تدوین شده است؟ گفت: در این نامه اشاره‌ای به طرح صیانت نشده بود که البته موضع‌گیری در این زمینه برعهده سخنگوی مرکز است.

وی ادامه داد: اما تا جایی که می‌دانم، از مرکز ملی فضای مجازی خواسته شده بود که برای تدوین سیاست‌ها و اصول حاکم بر فضای مجازی اقدام کند و ما هم در پژوهشگاه فضای مجازی در تدوین این سیاست‌ها نقش فعال داشته‌ایم. نقش ما در این بخش سیاسی نبوده است و ناظر به تایید یا رد کردن طرح موسوم به صیانت نبود.

وی گفت: در تولید مبانی سیاست‌ها و اصول حاکم بر فضای مجازی فعال بودیم و کلیاتی از سیاست‌های مرکز ملی فضای مجازی را گردآوری کردیم و نتیجه برای مرکز ارسال شده است. اما دیگر از اینکه آیا روی این سیاست‌ها نامه‌ای به مجلس شده است یا خیر اطلاع ندارم.

وی توضیح داد: برای مثال در زمینه پیام‌رسان‌ها یکسری اسناد بود اما همه سیاست‌ها و اصول کلی در یکجا جمع نشده بود و ما این گردآوری را انجام دادیم.

مهم ترین برنامه های پژوهشگاه برای سال جاری 

مطلبی معرفی با اعلام اقدامات سال گذشته و برنامه‌های آتی در سال جاری اظهار داشت: در مواجهه با اثرات فضای مجازی دو رویکرد فعال و منفعل در کشور شکل گرفته است.

وی گفت: یک گروه که نگاه خوش‌بینانه به فضای مجازی دارند و نقش سیم‌کشی برای توسعه ارتباطات را ایفا می‌کنند و گروه مقابل که نگاه بدبینانه دارند و در تلاش برای ایجاد محدودیت حداکثری هستند، اما فصل مشترک بین این دو نوع مواجهه ابزارمآبانه است.

وی ادامه داد: نگاه رهبر انقلاب هم نگاه توأمان بدبینانه و خوش‌بینانه به فضای مجازی است.

مطلبی اضافه کرد: دو دوره فعالیت در پژوهشگاه داشتیم که در دوره اول با فقر مباحث فضای مجازی روبرو بودیم و در دوره دوم به پژوهش‌های ناظر بر مسأله رفتیم.

وی با اشاره به برنامه‌های پژوهشگاه در افق ۱۴۰۵ گفت: پژوهشگاه بازوی علمی پژوهشی در موضوعات حکمرانی این فضا، حلقه واسط و قطب علمی پژوهشگاه فضای مجازی در افق ۱۴۰۵ دیده شده است.

وی با اشاره به اهدافی که پژوهشگاه در سال جاری دنبال می‌کند اضافه کرد: پشتیبانی علمی از شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و ارائه پیشنهاد به دستگاه ها، رصد و آینده پژوهی، رصد اسناد شرکت‌های بزرگ و تقسیم کار در حوزه پژوهش فضای مجازی را در برنامه داریم.

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی با اشاره به محورهای مهم فعالیت آتی پژوهشگاه اظهار داشت: فعالیت در حوزه‌های اقتصاد دیجیتال، فناوری‌های نوظهور، ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای و تدوین نظریه جمهوری اسلامی در فضای مجازی از مهم‌ترین محورهایی است که برای کار پیش رو داریم.

وی با ارائه گزارش عملکردی از مهم‌ترین اقداماتی که در این پژوهشگاه انجام شده است، گفت: تهیه گزارش‌هایی از عصر فضای مجازی، گزارش‌های سریع، اسناد، کتاب و مقالات علمی تاکنون‌ انجام داده است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در وظایف این پژوهشگاه ارائه نظر پیشنهادی برای چگونگی اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی وجود دارد؟ گفت: از جمله پیشنهاداتی که در این باره دادیم این بود که مصوبات شورا چطور اجرا شود. مصوبات شورای عالی فضای مجازی در حکم قانون است، اما اینکه چطور اجرا شود مبهم است و در قالب نامه برای رئیس مرکز ملی فضای مجازی این پیشنهاد را شرح داده‌ایم.

وی از جمله اقدامات مهمی که در سال جاری انجام خواهد شد را تدوین سند شعار سال در حوزه دانش بنیان و تدوین سند عدالت دیجیتال برشمرد.

وی گفت: اقدامات دیگری از جمله ترجمه اسناد شورای عالی فضای مجازی از جمله سند شبکه ملی اطلاعات به زبان‌های انگلیسی و عربی در پژوهشگاه در جریان است.

سند حمایت از پژوهش‌های حوزه فضای مجازی تدوین می شود

به گفته وی؛ پژوهشگاه طرح حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی را در دستورکار دارد.

وی ادامه داد: اگرچه تاکنون حمایت‌ها موردی بوده است اما برای تدوین سند حمایت از پژوهش‌های حوزه فضای مجازی اقدام کرده‌ایم که آیین‌نامه این سند نیازمند تصویب در مرکز ملی فضای مجازی است و در صورت تصویب دیگر نیاز نیست که تمام موارد را به صورت تک تک بررسی کنیم.

مطلبی همچنین از امکان استفاده از ظرفیت سرباز نخبگان خبر داد و گفت: امکان جدیدی فراهم شده که به این وسیله سربازان می توانند در حوزه پژوهش‌های فضای مجازی فعالیت کنند و باید با این پژوهشگاه‌ هماهنگ شوند و در این صورت دوره سربازی را با امکان نخبگانی طی خواهند کرد.

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی همچنین با اشاره به امکانات این پژوهشگاه در زمینه گرنت اساتید گفت: در سال‌های اخیر تاکید شده که گرنت اساتید تنها ناظر بر موضوعات موردنیاز کشور باشد که یکی از مراکزی که می‌تواند این نیاز را تایید کند، پژوهشگاه است و گرنت از سوی وزارت علوم تخصیص داده می‌شود.

وی درباره بودجه پژوهشگاه برای امسال گفت: پیشنهاد پژوهشی امسال ۱۶ میلیارد تومان بوده است اما پژوهشگاه ردیف بودجه جدا از مرکز ملی فضای مجازی ندارد و این بودجه ناظر بر عناوین پژوهشی تخصیص داده می‌شود.

انتهای پیام/‌

منبع: فارس

برچسب‌ها