قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز دوشنبه دهم می ۲۰۲۲ (بیستم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) + عکس

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به سقوط شدید بازار سهام در آمریکا پرداخته که از ماه مارچ ۲۰۲۱ به این طرف بی سابقه بوده است. این روزنامه همچنین از مجبور بودن کارخانه اپل در چین به استفاده از مهندسان محلی این کشور در دوران کرونا خبر داده و می گوید تا پیش از این، هر ماه صدها کارشناس آمریکایی به چین فرستاده می شدند اما اکنون به دلیل محدودیت های کرونایی مجبور به استفاده از مهندسان محلی هستند. وال استریت ژورنال همچنین تلاش های غول صنعت تنباکو یعنی فیلیپ موریس برای خرید شرکت دخانیات سوئدیش مچز از سوئد به قیمت ۱۵ میلیارد دلار را به خاطر سهم خواهی فیلیپ موریس در جریان گسترش چشمگیر محبوبیت سیگارهای بدون دود دانسته است. 

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین در گزارش خود از رژه روز پیروزی در میدان سرخ مسکو که در سالگرد پایان جنگ جهانی دوم برگزار شد، سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه این مراسم را آرام اما محکم لقب داد. این روزنامه همچنین در مقاله ای آینده کشور فیلیپین که بعداز چند سال حضور پر حاشیه رودریگو دوترته حالا برای رئیس جمهور جدیدی آماده می شود را زیر ذره بین برده و معتقد است با وجود دخالت های آمریکا در این کشور، امیدوار است روابط فیلیپین با چین خوب باقی بماند.

نشنال پست

روزنامه نشنال پست چاپ کانادا در مقاله ای، از طرف های غربی و مذاکره کنندگان توافق هسته ای ایران در وین درخواست می کند بر طبق آنچه قراردادی «پر از اشکال» لقب می دهد، مذاکرات خود را با ایران ادامه ندهند. این روزنامه همچنین در گزارش خود پیرامون مراسم رژه سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در مسکو در میان جنگ روسیه با اوکراین، آن را «پیروزی تُهی پوتین» لقب داده و صحبت های ولودیمر زیلنسکی رئیس جمهور اوکراین در خصوص اینکه چگونه روسیه از جنگ های گذشته درس نمی گیرد و پیروزی کشورش را قطعی عنوان می کند را بازتاب داده است.

جِپَن تایمز

روزنامه جپن تایمز چاپ ژاپن در گزارشی به تغییر برنامه های ژاپن در خصوص واردات نفت روسیه صحبت به میان آورده است. درحالی که پیش از این گفته می شد این کشور از روسیه نفت وارد خواهد کرد، اما اکنون مقامات ژاپنی اعلام کرده اند که تمامی واردات خود را قطع می کنند. البته ژاپن اعلام کرده بر خلاف بسیاری دیگر از شرکت های غربی سرمایه گذار در پروژه نفتی ساخالین روسیه که از این پروژه خارج شده اند، اما این کشور همچنان به همکاری های خود در این زمینه با روسیه ادامه خواهد داد.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی در گزارشی به بالا گرفتن شدید اختلافات در کابینه این رژیم پرداخته است. احزاب مخالف دولت نفتالی بنت در تلاش هستند تا پایان کار دولت او را اعلام کنند و بنجامین نتانیاهو نیز خطاب به بنت اعلام کرده که از این پس او باید دولتش را تمام شده بداند و شورای تلفیقی از رهبران احزاب باید تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید به اداره این رژیم بپردازد. این روزنامه به شرکت داشتن ۸۰۰ سرباز رژیم صهیونیستی به همراه کماندوهای ویژه این رژیم برای دستگیری عامل عملیات اخیر در شهر العاد خبر می دهد.

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی به انتقادات شدید وارد شده به صحبت های اخیر رئیس شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان در مورد جنگ اوکراین پرداخته است. بعد از اینکه مدیرعامل این شرکت خودروسازی در ملاقات با مقامات اتحادیه اروپا خواستار توافق با روسیه شدند، موج انتقادات از این شرکت در اوکراین اوج گرفته است. این روزنامه همچنین به انتقاد از میانگین دستمزد پایین برای خدمات نگهدای از سالمندان در کشورهای غربی پرداخته و در مقاله ای دیگر معقتد است همچنان بسیاری از سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در آمریکا به دلیل سیاست های قلدرمآبانه اقتصادی این کشور واهمه دارند.

پایونیر

روزنامه پایونیر چاپ هند در گزارشی، آخرین وضعیت تنش ها در کشور سری لانکا را زیر ذره بین برده است. شورش مردم این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی باعث استعفای نخست وزیر سری لانکا شده و در تقابل تظاهرکنندگان و نیروی ضد شورش سه نفر کشته و ۱۵۴ نفر زخمی شدند و بسیاری از ساختمان های دولتی به آتش کشیده شده است. این روزنامه همچنین در گزارشی به تظاهرات مردم مسلمان منطقه شاهین باغ در دهلی نو و جلوگیری از عملیات تخریب با بولدوزر برخی از اماکن این منطقه را بازتاب داده است.

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز عکس اصلی صفحه نخست خود را به ادای احترام مردم اوکراین به سالگرد پایان جگ جهانی دوم اختصاص داده است، جایی که یکی از مجسمه های مربوط به آن زمان با کیسه های شنی برای محافظت از موشک پوشانده شده است. این روزنامه همچنین معتقد است ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در مراسم مشابه در مسکو، جوانب احتیاط در مورد جنگ اوکراین را رعایت کرده است. نیویورک تایمز همچنین در گزارشی به پیروزی قریب الوقوع  فردیناند مارکوس جونیور پسر دیکتاتور سابق فیلیپن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخته است.

شانگهای دیلی

روزنامه شانگهای دیلی از تعریف جدید «تماس نزدیک بین افراد» در میان پروتکل های سخت گیرانه مقامات شهر شانگهای برای کنترل همه گیری کرونا در این شهر خبر می دهد. این روزنامه می گوید در حالی که به خاطر کمتر شدن میزان مبتلایان، بخش دیگری از شرکت های خدماتی نیز مجوز فعالیت مجدد را در این شهر به دست آورده اند، اما کارشناسان حوزه سلامت چین تعریف جدیدی را برای تماس نزدیک میان افراد برای انتقال این ویروس ارائه کرده اند. شانگهای دیلی همچنین درگذشت بازیگر مشهور چینی یعنی شی یی که در ۱۰۰ سالگی در شانگهای از دنیا رفت را نیز پوشش داده است.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ انگلیس صحبت های اخیر کایِر اِستارمِر رئیس حزب کارگر بریتانیا در خصوص آمادگی اش برای استعفا در صورت مجرم شناخته شدن توسط پلیس به خاطر برگزاری مهمانی در زمان قرنطینه کرونایی در این کشور را یک قمار لقب داده است. البته این روزنامه استقبال بسیاری از صحبت های او که کاملا متضاد با نخست وزیر بریتانیا یعنی بوریس جانسون بود که بعد از جریمه شدن به دلیل اتفاق مشابه از کناره گیری امتناع کرد را نیز بازتاب داده است. گاردین همچنین گزارشی از زنده بیرون آمدن یک خانواده اوکراینی از پناهگاه بمباران شده توسط ارتش روسیه در شهر ماریوپل را نیز پوشش داده است.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور
*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها