حالا دیگر بیش از دو ماه از پایان آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و دیگر طرف‌های ۱+۴ در وین می گذرد؛ موضوعی که از پیچیدگی و بن بست در این مذاکرات حکایت دارد.

مأموریت غیرممکن «مورا»

به گزارش قدس آنلاین، حالا دیگر بیش از دو ماه از پایان آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و دیگر طرف‌های ۱+۴ در وین می گذرد؛ موضوعی که از پیچیدگی و بن بست در این مذاکرات حکایت دارد.

با وجود این در روزهای اخیر عدم انعطاف دولت بایدن و پافشاری بر اقدامات ضدایرانی و به‌ویژه با مصوبه سنای آمریکا مبنی بر دو تحریم جدید علیه کشورمان، احیای برجام بیش از پیش با سختی مواجه گشته است. در یکی از آخرین اظهار نظرها هم «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته است آمریکا خودش را برای هر دو سناریوی شکست یا احیای برجام آماده می‌کند.

در میان این بلبشو حالا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده مذاکرات وین به منظور پیگیری مذاکرات وین به تهران می‌آید تا با علی باقری دیدار و گفت‌وگو کند. آن‌گونه که گفته شده سفر انریکو مورا به ایران در ادامه رایزنی‌ها و دیدارها درباره موضوعات اختلافی باقیمانده میان ایران و آمریکاست.

همزمان رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه شنبه در سخنرانی خود در پارلمان اروپا، با یادآوری مشکلات فعلی در مسیر توافق در وین گفت: البته هنوز امیدواریم در یک بازه زمانی معقول، توافقی حاصل شود، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت (توافق) هر زمان ممکن است بسته شود.

اروپا و دموکرات‌ها نیازمند توافق

اتحادیه اروپا که در چند سال پس از خروج ایالات متحده از برجام در راستای تأمین منافع جمهوری اسلامی از این توافق بسیار منفعل عمل کرده بود، حال به نظر می‌رسد نگران از فروپاشی کامل برجام به دنبال آن است هرگونه که شده مانع از این امر شده و تهران را به ماندن در آن ترغیب کند. در این رابطه عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مهم‌ترین مأموریت آقای مورا را متقاعد کردن جمهوری اسلامی به عقب‌نشینی از خواسته‌های بحق خودش در برجام می داند و معتقد است آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بسیار تمایل جدی دارند و نیازمند این هستند که توافق وین به نتیجه برسد و اینکه آمریکا بتواند به برجام برگردد.

محمدصادق کوشکی افزود: تیم بایدن در طول مدتی که به قدرت رسیده تا به امروز نه تنها هیچ موفقیتی در سیاست خارجی نداشته، بلکه در این عرصه مرتب شکست خورده است. به همین خاطر دموکرات ها بسیار نیاز دارند به یک پیروزی دست یابند؛ چون در عرصه بین المللی بازگشت به برجام می تواند پیروزی بسیار مهمی برای آمریکا و به نوعی تسکین دهنده شکست‌های پی در پی آمریکا در سطح بین‌المللی و به‌ویژه در غرب آسیا باشد.

وی ادامه می‌دهد: اروپایی‌ها به‌ویژه انگلیس، آلمان و فرانسه نیز  نیازمند حضور آمریکا در کنار خودشان در برجام هستند تا بتوانند ایران را مهار بکنند. اساساً خروج آمریکا از برجام سبب شد تا انگلیس و فرانسه در شورای امنیت تنها بمانند و نتوانند از اهرم شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی استفاده بکنند. بنابراین بازگشت آمریکایی‌ها به برجام این امکان را ایجاد می‌کند آن‌ها در شورای امنیت اکثریت داشته باشند و اگر قرار بود مکانیسم ماشه اجرایی شود، حضور آمریکا می‌تواند این مکانیسم را فعال بکند.

آمریکا دقیقاً کدام تحریم ها را تعلیق می‌کند؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می گوید: اگر آمریکا به برجام برگردد، عملاً تسلط برجام بر ایران بیشتر می‌شود و ایران باید بپذیرد همه محدودیت‌های برجامی را اجرا کند. یعنی غنی‌سازی ۶۰درصد و ۲۰ درصد را دوباره رقیق کرده و به صفر برسانیم و عملاً دوباره جاسوس‌ها می‌توانند در کمال آزادی و به اسم بازرسی بیایند و تک تک مکان‌های هسته‌ای و دانشمندان هسته‌ای ما را گزارش کنند. در مقابل دستاوردی برای ایران نخواهد داشت.

وی براین باور است در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی بازار جهانی نفت و هیدروکربن‌ها، ایران هر مقدار نفت، بنزین، میعانات و قیر داشته باشد، با بهترین قیمت به فروش می رسد. آمریکایی‌ها قرار است کدام بخش از تحریم‌ها را تعلیق کنند؟ در چنین فضایی برای آمریکایی‌ها بسیار مهم است به برجام برگردند. این در حالی است که آمریکایی‌ها از برجام خارج شده و هیچ مؤاخذه‌ای هم نشدند. در حال حاضر مذاکرات وین مهم‌ترین روزنه امید آن‌هاست و این مذاکرات وین را طی سال ۹۹ به بعد راه انداختند که بدون پرداخت خسارت بابت خروج از برجام، با سرافرازی و گردن کلفتی به برجام برگردند.

کوشکی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب یک طرح سه ماده ای را مطرح کردند که به لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی توسط جمهوری اسلامی و بازگشت ایران به تعهدات برجام اشاره دارد. اگر مذاکرات وین به این سه مرحله جامه عمل بپوشاند، بسیار برای ایران جذاب خواهد بود، اما آمریکایی‌ها تاکنون زیر بار این طرح سه مرحله ای نرفته و نخواهند رفت و اکنون مأموریت آقای مورا این است که جمهوری اسلامی را وادار کند از حقوق قانونی خودش دست بکشد و عقب‌نشینی کند تا درواقع  مذاکرات وین به نتیجه برسد.

آمریکا به برجام برگردد و پیروزی‌ها و اهداف مورد نظر خودش را بدست بیاورد و جمهوری اسلامی دست خالی بماند. این در حالی که ایران در سایه افزایش درآمد نفت و کاهش تأثیر تحریم‌ها دست برتر را دارد بسیار بعید به نظر می رسد، مگر اینکه آمریکا کوتاه آمده و مو به مو شروط جمهوری اسلامی را بپذیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها