۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷
کد خبر: 798357

حذف ارز ترجیحی موجب رونق بورس خواهد بود

سیدهادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با حذف ارز ۴۲۰۰ نه‌تنها حاشیه سود برخی شرکت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه در بلندمدت با رشد همراه خواهند شد چراکه تاکنون معاملات در بازار سهام با سه نوع نرخ اعم از نیمایی، سنا و ترجیحی محاسبه می‌شده و حال با حذف ارز ترجیحی شرکت‌هایی که از این ارز بهره می‌گرفتند، معاملاتشان برحسب دلار نیمایی انجام خواهد شد، از سوی دیگر محدودیت ارزی آن‌ها نیز رفع می‌شود و می‌توانند فروش‌های خود را به‌صورت آزادانه انجام دهند.

حذف ارز ترجیحی موجب رونق بورس خواهد بود

«رسالت» در بررسی این موضوع با سیدهادی میرعلمی، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداخت.

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با حذف ارز ۴۲۰۰ نه‌تنها حاشیه سود برخی شرکت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه در بلندمدت با رشد همراه خواهند شد چراکه تاکنون معاملات در بازار سهام با سه نوع نرخ اعم از نیمایی، سنا و ترجیحی محاسبه می‌شده و حال با حذف ارز ترجیحی شرکت‌هایی که از این ارز بهره می‌گرفتند، معاملاتشان برحسب دلار نیمایی انجام خواهد شد، از سوی دیگر محدودیت ارزی آن‌ها نیز رفع می‌شود و می‌توانند فروش‌های خود را به‌صورت آزادانه انجام دهند. «رسالت» در بررسی این موضوع با سیدهادی میرعلمی، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداخت.  سید هادی میرعلمی در تشریح این موضوع بیان کرد: با اعلام خبر یارانه از سوی رئیس‌جمهور به طورقطعی عنوان شد که کلیه گروه‌ها به‌جز دسته گندم و دارو ارزشان حذف خواهد شد. با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی
 گروه زراعت و مواد غذایی به‌ویژه در حوزه روغن خوراکی با افزایش تولید مواجه می‌شوند.

وی افزود: افزایش نرخ گروه‌های زراعت و غذایی موجب می‌شود تا بلافاصله افزایش نرخ ابلاغ شود و ازآنجایی‌که اقلام بسیاری همچون روغن خوراکی از قیمت واقعی خود فاصله بسیاری دارند، این افزایش موجب روند صعودی سود ریالی خواهد بود. با افزایش سود ریالی EPS شرکت‌ نیز دچار رشد می‌شود. به‌موجب رشد EPS ارزش‌گذاری شرکت نیز با افزایش روبه‌رو خواهد بود. میرعلمی ضمن بیان اینکه حذف ارز ۴هزارو ۲۰۰ تومانی شوک مثبتی خواهد بود،  تصریح کرد: نکته قابل‌توجه این است که کلیه این شرکت‌ها ذخیره انبار دارند و هنگامی‌که افزایش نرخ اعمال می‌گردد، ذخیره انبار نیز به دلیل هزینه تمام‌شده پایین‌تر، سود بیشتری بر محصول شناسایی می‌گردد. کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جهش سودآوری در اقلام را مشاهده کنیم. لازم به ذکر است تا بگوییم این جهش سودآوری به‌مرور کمرنگ خواهد شد و شوک آن مطابق روزهای نخست نخواهد بود. 

برچسب‌ها