رئیس انجمن صنایع همگن کارخانجات آرد خراسان با بیان اینکه از نظر توزیع و تأمین گندم و آرد نه در استان و نه در کشور هیچ مشکلی نداریم، گفت: شلوغی نانوایی‌ها هیچ توجیهی ندارد و برای شکستن صف‌های نان در مشهد، مسئولان، نانوایی‌های سیار راه‌اندازی کنند و ما آماده تأمین آرد این واحدها هستیم.

تک نرخی شدن به تخلفات پایان می‌دهد

حسن حسینی در نشست مسائل صنعت آرد، گندم و نان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ما در خراسان رضوی ۳۰کارخانه آرد داریم که با ظرفیتی معادل ۲میلیون و ۲۵۰هزار تن در سال تولید این کارخانه‌هاست، عنوان کرد: عمر مفید این کارخانه‌ها بیش از ۱۵سال نیست همگی از بهترین ماشین‌آلات روز دنیا استفاده می‌کنند و توانمندی بالایی دارند به طوری که چیزی نزدیک به ۸۰۰هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی در استان وجود دارد.
وی افزود: در مجموع در استان‌های خراسان ۴۰کارخانه آرد داریم که در کل ۲میلیون و ۶۰۰هزار تن ظرفیت تولید در سال را دارند این در حالی است که کارخانه‌های ما تنها با ۳۰درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: گندمی که در خراسان رضوی می‌گیریم در حدود ۴۲هزار تن گندمی است که دولت با قیمت ۶۶۵ و آرد آن را ۸۲۵ تومان به ما می‌دهد؛ ازطرفی ۲۰هزار تن هم آرد ۹۰۰تومانی به استان اختصاص دارد که این مقدار درحال توزیع است. وی با اشاره به تعطیلی و شلوغی برخی نانوایی‌ها با بیان اینکه ما در انجمن تصمیم گرفتیم برای ۳۰۰نانوایی به طور داوطلبانه آرد توزیع کنیم تا نانواها بهانه کمبود آرد نداشته باشند، افزود: ما این آمادگی را داریم که در طول ۲۴ساعت آردرسانی به همه نانوایی‌ها داشته باشیم تا هیچ نانوایی دچار شلوغی و کمبود آرد نباشد.
وی اظهار کرد: چیزی که مشخص است دلیل حال حاضر تعطیلی نانوایی‌ها نبود و کمبود آرد نیست، یعنی آرد به همان مقدار و قیمت پنج‌ ماه گذشته در حال توزیع است. تخلف در حوزه آرد و نان در حمل‌ونقل، نانوایی، کارخانه، صدور حواله و به طور کلی زنجیره توزیع اتفاق می‌افتد و مهم‌ترین تخلفی که دراین بخش صورت می‌گیرد مثلاً تبدیل حواله آرد ۱۵درصد به ۱۸درصد خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه بیشترین تخلف در خارج از کارخانه‌ها و در بحث چند نرخی بودن آرد اتفاق می‌افتد،عنوان کرد: تنهاراه جلوگیری از تخلفات در حوزه آرد تک نرخی شدن قیمت آرد و تخصیص یارانه‌ها و شفاف‌سازی آن یک بار برای همیشه است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درخصوص توجیه پایین بودن ظرفیت تولید کارخانه‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری‌های فراوان و گرانی‌های اخیر، با اشاره به اینکه بالاخره سرمایه‌گذاری انجام شده و از نظر سرمایه‌گذاری کارخانه‌ای که از تکنولوژی پایینی برخوردار است باید بین ۲۰۰تا ۲۵۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته باشد، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم کارخانه را تعطیل کنیم اما اتفاقی که می‌افتد مجبوریم کارگران را تعدیل کنیم، ما هنوز داریم با نرخ سال ۹۳ کار می‌کنیم و بسیاری از تخلفات به دلیل همین اجبار است که به وجود می‌آید.
وی افزود: در چند سال اخیر دولت محاسبه کرده و به این نتیجه رسیده است که کارخانه‌های آرد ضرر می‌دهند و خود دولت کمک ۱۰تا ۱۲درصدی به ما برای جبران ضرر و زیان کرده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه آرد و نان در کشور حدود ۹میلیون تن گندم برای نان مصرف می‌کنیم که یک بخش از این آرد در هر کیلو ۶۶۵ تومان و بخش دیگر آن هم ۹۰۰ تومان در هر کیلو می‌دهد، گفت: دولت گندم را از کشاورز ۱۱هزار و۵۰۰تومان می‌خرد که این گندم هزینه‌های تبعی مثل حمل‌ونقل، سیلو، کارگر و... دارد که دولت باید پرداخت کند یعنی گندم عملاً برای دولت در هر کیلو بیش از ۱۵هزار تومان تمام می‌شود که در همین قیمت هم دولت بیش از ۳هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از پرداخت ارز دولتی که بیش از ۴۲ سال عده‌ای میلیاردی از آن سود بردند، عنوان کرد: در همین بخش آرد، ما در حال صادرات ارز ارزان‌قیمت هستیم؛۳۰درصد ارز ترجیحی دولت در بخش آرد و نان نصیب رانت‌خواران و ویژه‌خواران می‌شود.
وی تصریح کرد: این سرمایه خود مردم است و باید از این جراحی اقتصادی که دولت آغاز کرده است حمایت شود، چراکه درنهایت سود این موضوع به مردم برمی‌گردد و این موضوع با واقعی کردن نرخ‌ها انجام خواهد شد و از طرفی دولت باید کمک‌های خود را در قالب‌های دیگر به مردم انجام دهد.

برچسب‌ها