قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز چهارشنبه هجدهم می ۲۰۲۲ (بیست و هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) + عکس

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست گزارشی از حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در محل به وقوع پیوستن حادثه اخیر تیراندازی در شهر بافالو منتشر کرده است. بایدن با حضور در این محل و در سخنرانی خود گفت که برتری جویی سفیدپوستان مانند سم در آمریکا می ماند. البته این روزنامه در مقاله ای معتقد است که نمی توان جوانی که ۱۰ نفر را به قتل رسانده است شیطان لقب داد چون این خود آمریکا بوده است که او را اینگونه ساخته است. این روزنامه همچنین بخش هایی از خاطرات این قاتل ۱۸ ساله را نیز منتشر کرده که در آن از چگونگی تهیه اسلحه صحبت به میان آورده و اینکه چگونه نقشه های خود را از والدینش مخفی نگاه داشته بوده است.

کُمِرسانت

روزنامه کُمِرسانت چاپ روسیه گزارش اصلی صفحه نخست خود را به نزدیک تر شدن هرچه بیشتر سوئیس به ناتو اختصاص داده است. این روزنامه می نویسد سوئیس که به بی طرف ترین کشور جهان مشهور است نیز پس از نگرانی های پیرامون حمله روسیه به اوکراین، در چند وقت گذشته تلاش کرده تا همکاری خود با ناتو و همینطور آمریکا را گسترش دهد. بیش از نیمی از مردم سوئیس موافق چنین نزدیکی بیشتری به این پیمان هستند اما دو سوم مردم این کشور مخالف پیوستن رسمی به ناتو می باشند. کمرسانت همچنین مخالفت ترکیه با شروع مذاکرات رسمی پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را نیز بازتاب داده است.

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین عکس اصلی صفحه نخست خود را به تسلیم شدن نیروهای نظامی اوکراین که در کارخانه فولاد ماریوپل حضور داشتند اختصاص داده است. این روزنامه همچنین در گزارشی می نویسد نیروهای نئونازی که در اوکراین، سراسر اروپا و حتی آمریکا پخش شده اند ساخته شده توسط واشنگتن هستند که اکنون از کنترل خارج شده اند. گلوبال تایمز همچنین در مقاله ای تاکید دارد که شرکت های آمریکایی که با چین همکاری می کنند، با وجود تمامی تنش ها میان دو کشور به ادامه همکاری خود با چین متعهد هستند.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی در گزارشی به برگزاری رزمایش هوایی مشترک نظامی این رژیم به همراه آمریکا بر هدف های احتمالی ایرانی صحبت به میان آورده است. این رزمایش با حضور رئیس جدید سنتکام برگزار خواهد شد و شامل جنگنده های رژیم صهیونیستی و هواپیماهای سوخت رسان آمریکایی خواهد بود. این روزنامه همچنین ادعاهای اخیر بنی گانتز وزیر دفاع رژیم صهیونیستی را نیز بازتاب داده که در آن در خصوص استقرار سانتریفیوژهای اتمی جدید ایران هشدار داده است.

پِراوینس

روزنامه پراوینس چاپ کانادا گزارش اصلی صفحه نخست خود را به انتقاد از مقامات این کشور برای برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی ایران اختصاص داده است. این روزنامه در گزارش خود با عنوان «دوستانه ی غیر دوستانه» صحبت های جاستین ترودو نخست وزیر کانادا را بازتاب داده است که برگزاری بازی دوستانه میان دو کشور ایران و کانادا در راه آماده سازی برای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ را ایده ای نه چندان خوب لقب داده و تاکید کرده که مقامات ورزشی کانادا باید پاسخگوی این تصمیم خود باشند.

جِپَن تایمز

روزنامه جپن تایمز چاپ ژاپن در گزارشی به بررسی آخرین شرایط کره شمالی از دیدگاه نظامی می پردازد. این روزنامه معتقد است آخرین آزمایش اتمی کره شمالی یک بیدارباش بزرگ برای تمامی کشورهای منطقه از جمله ژاپن بوده و همچنین اضافه می کند که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به دنبال گسترش ساخت کلاهک های تاکتیکی اتمی است. جپن تایمز همچنین از آغاز مجدد برنامه های توریسم خارجی ژاپن از ابتدای این ماه بعد از محدودیت های کرونایی خبر می دهد.

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال عکس اصلی صفحه نخست خود را به بازدید جو بایدن از محل وقوع حادثه تروریستی اخیر در شهر بافالو و سخنرانی او اختصاص داده جایی که جوانی ۱۸ ساله و نژادپرست ۱۰ نفر را به قتل رساند. این روزنامه همچنین میزان کشته شدگان سوانح رانندگی در آمریکا در سال ۲۰۲۱ را ۴۲۹۱۵ نفر اعلام کرده که رشدی یازده درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته و از سال ۲۰۰۵ به این طرف بی سابقه بوده است. وال استریت ژورنال همچنین از تلاش های گسترده آلمان برای پیدا کردن جانشین روسیه برای واردات محصولات انرژی خود خبر می دهد.

پایونیر

روزنامه پایونیر چاپ هند به بالا گرفتن دعوای مذهبی میان مسلمانان و هندوها در شهر بنارس این کشور می پردازد. بنارس که یکی از قدیمی ترین شهرهای زنده جهان است، قرن ها شاهد درگیری میان هندوها و مسلمانان بوده و اکنون مسجد جیانواپی این شهر که در قرن شانزدهم میلادی بر ویرانه های مکان مقدس هندوها ساخته شده دوباره کانون اختلاف بین پیروان این دو دین گشته است. گروهی از هندوها شکایت خود را ثبت کرده و خواستار انجام فرایض دینی خود در قسمت های باقیمانده گذشته در این مجموعه اسلامی شده اند و اکنون این جنجال به دیوان عالی قضایی هند رسیده است. این مسجد ۲۴ ساعته تحت محافظت نیروهای امنیتی قرار دارد که حادثه ای مانند سال ۱۹۹۲ در شهر ایودیا که منجر به کشته شدن دو هزار تن شد تکرار نشود.

شانگهای دیلی

روزنامه شانگهای دیلی چاپ چین در گزارشی به پیشرفت این شهر در مبارزه با اوج گیری مجدد کرونا می پردازد. این روزنامه می نویسد شانگهای برای اولین بار در چندین ماه گذشته موفق شده سه روز پیاپی بین افراد خارج از محدوده قرنطینه نمونه جدیدی از ابتلا به کرونا را پیدا نکند. در ۱۶ بخش تحت کنترل دولتی در شهر شانگهای که با محدودیت هایی که معروف به کووید صفر است پیش می روند نیز شاهد کاهش چشمگیر میزان مبتلایان هستیم و به گفته روزنامه شانگهای دیلی مردم این شهر فاصله زیادی با برگشتن به شرایط عادی زندگی ندارند.

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز عکس اصلی صفحه نخست خود را به خروج نیروهای نظامی اوکراین از مخفیگاه خود در کارخانه فولاد شهر ماریوپل اختصاص داده که سربازان مجروح در میان آن ها بالاخره توانستند خطری که جانشان را تهدید می کرد را پشت سر بگذارند. این روزنامه همچنین در گزارشی می نویسد درصد بیکاری در بریتانیا به کمترین میزان خود در نیم قرن اخیر رسیده است که می تواند تا حدودی شرایط تورم بالای کنونی در این کشور را بهبود ببخشد. فایننشیال تایمز همچنین در مقاله ای رشد سریع نرخ دلار را خطری برای کشورهای فقیر جهان لقب داده است.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور
*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها