محمدمهدی اسماعیلی گفت: به دلیل استقبال مردم و برای جبران تعطیلی غیرمترقبه‌ای که پیش آمد تلاش داریم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تمدید کنیم.

همه گرایش‌ها در نمایشگاه کتاب حضور دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در پاسخ به انتقادهایی که نسبت به کم‌رونق بودن این رویداد فرهنگی نسبت به سال‌ها و دوره‌های گذشته، همچنین عدم حضور و تنوع کمتر ناشران در این دوره مطرح‌ شده، با تأکید بر اینکه این فرض و نقد را درست نمی‌داند، اظهار کرد: من از نمایشگاه کتاب امسال و بخش‌های مختلف آن بازدید کردم و معتقدم همه گرایش‌ها و حوزه‌های مختلف نشر در آن حضور داشته و دارند. البته در هر دوره برخی ناشران به دلایل مختلف ممکن است در این رویداد فرهنگی شرکت نکنند، اما این دلیل بر یکدست بودن نمایشگاه نیست.
وی اضافه کرد: ما هم به لحاظ میزان فروش، هم حضور مردم و تعداد بازدیدکنندگان آمار و ارقام قابل قبولی را تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم ثبت کرده‌ایم و علاوه بر این در این دوره با راه‌اندازی سامانه مجازی فروش کتاب تلاش کردیم دسترسی مردم به نمایشگاه و ناشران و کتاب‌های مورد نظرشان را تسهیل کنیم و به دنبال عدالت فرهنگی بودیم.
اسماعیلی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از مردم باید مسافت‌های طولانی را تا نمایشگاه و یا از شهرهای مختلف تا تهران می‌آمدند تا از نمایشگاه کتاب بازدید کنند، خاطرنشان کرد: امروز آن‌ها در خانه خود  کتاب‌های مورد نیاز و مورد علاقه‌شان را خرید می‌کنند و تازه از تخفیف‌های ویژه خرید مجازی هم برخوردار می‌شوند و خرید آن‌ها به ‌رایگان برایشان پست خواهد شد.وی تصریح کرد: میزان فروش کتاب در روزهای اول نمایشگاه به بالای ۵۰میلیارد تومان رسید که هنوز ارزیابی دقیق و نهایی از فروش کل نداریم چون نمایشگاه در جریان است ولی در مقایسه با سال‌های پیش از کل هر دوره بیشتر بوده است.  

احتمال تمدید نمایشگاه کتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: البته ما به دنبال این هم بودیم که محوطه نمایشگاه به دلیل ملاحظات بهداشتی و سلامت مردم در شرایطی که هنوز بیماری کرونا کاملاً مرتفع نشده از تراکم جمعیتی کمتری برخوردار باشد و قول هم داده بودیم که بار ترافیکی نمایشگاه هم کمتر باشد ولی میزان استقبال مردم بسیار بیشتر از انتظار ما بود به طوری ‌که وقتی ناگزیر شدیم نمایشگاه را یک روز به دلیل آلودگی هوای تهران تعطیل کنیم با سیل تماس‌های تلفنی و اعتراض مردم  روبه‌رو شدیم که خیلی‌ها قانع هم نمی‌شدند و به همین دلیل هم احتمال تمدید نمایشگاه کتاب به ‌منظور جبران وجود دارد.
اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که وزارتخانه تحت امر او چه تدابیری برای کاهش قیمت کتاب و آنچه عدالت فرهنگی در این حوزه عنوان می‌کند انجام داده یا مدنظر دارد تا قدرت خرید کتابخوان‌ها را بالا ببرد، با بیان اینکه مسئله اصلی و اول در بالا رفتن قیمت کتاب، کاغذ است، گفت: با وجود اینکه دولت بنا داشت و دارد که ارز ترجیحی را مدیریت کند، با درخواست ما و دستور ویژه رئیس‌جمهور مقرر شد واردات و تأمین کاغذ با ارز ترجیحی ادامه یابد که این امر در جریان است. موضوع دیگر قاچاق کاغذ بود که ما برخورد کردیم و آن‌ها را به چرخه نشر برمی‌گردانیم و حمایت از کارخانجات داخلی هم ادامه دارد و تلاش می‌کنیم کتاب به ارزان‌ترین نحو به دست کتابخوان‌ها و اهالی فرهنگ برسد.  

همه حلقه‌های زنجیر افزایش قیمت کاغذ 
در اختیار ما نیست

وی اضافه کرد: البته در افزایش قیمت کتاب یک زنجیره از عوامل مختلف مثل کاغذ، چاپ، مزد نیروی انسانی، حمل‌ و نقل، اجاره و امثالهم دخیل هستند که همه در حوزه وظایف و اختیارات ما نیست.
وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره حمله سایبری به نمایشگاه کتاب، این موضوع را رد کرد اما گفت: پیش از عید حمله سایبری بزرگی داشتیم که تیم خوب و بزرگی برای دفاع سایبری داریم و وارد عمل شدند و آسیب‌های جزئی هم که وارد شده بود جبران شد. اکنون همه سامانه‌ها بالا آمده‌اند و برخی سامانه‌ها به لحاظ  امنیتی در حال بازبینی و اصلاح است.

برچسب‌ها