سعید لیلاز ، استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی با بیان این‌که آقای رئیسی با کمترین تلاطم اجتماعی، طرح اصلاح یارانه‌ها را اجرا کرده است، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با آقای رئیسی داشته‌ایم عنوان کردیم که از واکنش‌ها نترسید.

سعید لیلاز در نمایشگاه کتاب: آقای رئیسی با کمترین تلاطم اجتماعی ارز ۴۲۰۰ تومانی را کنار گذاشت

به گزارش قدس آنلاین، با حضور سعید لیلاز استاد دانشگاه‌، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصادی در سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

سعید لیلاز درباره طرح حذف ارز ۴۲۰۰ عنوان کرد: من در بهار سال ۱۳۹۷ با ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت مخالفت کردم. در بهمن سال ۱۳۹۶ به معاون اول رئیس‌جمهوری آقای جهانگیری طرحی را پیشنهاد دادم که روسیه در بحران اخیر خود، آن را اجرایی کرده است. در آن طرح پیشنهاد دادم میزان مصرف ارز کشور را باید کاهش داد.  

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه تاکید کرد: به نظر من، این نبرد بین ایران و آمریکا، نبرد مرگ و زندگی ملت ایران است و اگر از این چالش سربلند بیرون بیایم، آخرین چالش تاریخ ایران خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بهار سال ۱۳۹۷ من به دولت روحانی، پنج بار پیشنهاد مکتوب دادم. طرحی که دولت سیزدهم در حال اجرایی کردن آن است، مطابق طرحی است که من به دولت دوازدهم پیشنهاد داده بودم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: ما باید بتوانیم جلوی این تورم را بگیریم، چراکه تورم علت‌العلل این ناترازی‌هاست. نزدیک سه سال پیش بود که قیمت بنزین اصلاح شد و به سطح جهانی رسید، اما چون رشد نقدینگی به‌صورت دائم ادامه پیدا کرد، بدون شک یک خونریزی دیگری در پیش داریم. البته آقای رئیسی با کمترین تلاطم اجتماعی به‌خوبی طرح را اجرا کرده است. پیشنهاد ما به دولت این است که از عامل اصلی تورم جلوگیری کند، زیرا عامل اصلی تورم و ناترازی اقتصادی و فساد در این کشور، رشد نقدینگی است که در فساد بانکی لانه دارد. این منشا تمام مشکلات اقتصادی ایران است. تورم همیشگی به‌دلیل افزایش نقدینگی در کشور است، دولت‌ها سعی می‌کنند با استفاده از ابزارهایی که دارند، تورم را سرکوب کنند و این سرکوب‌ها در یک زمان دیگری سر برمی‌آورد. دولت باید اصلاحات خود را به شکل بنیادی پیش ببرد و جلوی فسادهای بزرگ را بگیرد. در صنعت پتروشیمی فسادهایی روی می‌دهد و در صنعت فولاد و صادرات ایران شاهد ناترازی هستیم، منشا آنها رشد ۴ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در روز است. 

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که واکنشها را در برابر این طرح چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: در آخرین جلسه‌ای که با آقای رئیسی داشته‌ایم عنوان کردیم که از واکنشها نترسید. زمانی که فرد نزد پزشک می‌رود و تشخیص پزشک سرطان است، وظیفه پزشک آن است که به فرد واقعیت را بگوید. من معتقدم روشنفکر واقعی کسی است که حقیقت را بیان کند، نه مصلحت خویش را. بنابراین چاره‌ای دیگر جز اجرای این طرح نداریم، اصلاحاتی که پیش از این باید انجام می‌گرفت که در اثر فشارها عقب افتاد که اینک به این جراحی رسیده است. اگر هم‌اکنون جراحی نکنیم به قطع عضو خواهیم رسید.

لیلاز در پاسخ به این پرسش که آینده اقتصاد را تا چه اندازه می‌توان پیش‌بینی کرد، گفت: با برخی متغیرها و عوامل می‌توان پیش‌بینی و برآورد کرد، هر ذهن معمولی می‌توانست حدس بزند که با دست فرمان آقای ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۱۳۹۶) از اردیبهشت دچار انفجار قیمت‌ها خواهیم شد. در آن زمان این موضوع را رئیس بانک مرکزی (آقای همتی) جمع کرد.  

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان نسبت به این طرح یک دید درستی پیدا کرد، خاطرنشان کرد: من معتقدم که ملت ایران هر عکس‌العملی نشان بدهند، حق دارند، چراکه دست‌اندرکاران با تمام امکاناتی که در اختیار دارند، باید این پیش‌بینی‌ها را انجام بدهند. اما مساله این است که چاره‌ای جز انجام این اصلاحات نداریم، مردم نیز درک می‌کنند. 

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: کوه آتشفشان انقلاب اسلامی که حادثه‌ای عظیم‌تر از آن را در ایران نمی‌توان سراغ گرفت، روی داده است و ما بر سر میراث آن نشسته‌ایم و مانند یک تریلیاردر ذره ذره از این منابع استفاده می‌کنیم. اما این منابع در یک جایی تمام می‌شود و جمهوری اسلامی باید فکری برای آن بکند. اگر دولت این اصلاحات را انجام می‌دهد باید بتواند نرخ تورم را به زیر ۲۰درصد برساند که هدیه‌ای بزرگ به مردم ایران است و همچنین بتواند سالی یک میلیون شغل ایجاد کند، منتهی مخالفان این طرح، باید مشخص کنند که چه مسیری را می‌توان پیشنهاد کرد.

لیلاز عنوان کرد: من به آینده ایران بسیار خوش‌بین هستم، ما این تلاطم‌ها را از سر می‌گذرانیم. فرآیند گذار و توسعه در تمام کشورهای دنیا مشابه است و این جمع جبری است که باید این مسیر را طی کند. ما دوران‌گذاری را سپری می‌کنیم که سایر کشورها انجام داده‌اند. به غیر از ترکیه هیچ کشوری در خاورمیانه و شمال آفریقا به پیشرفت ایران نرسیده است و در پایان دوران گذار هستیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که بهترین رویکرد برای عبور از این دوران چیست، گفت: در ۱۰۰ سال گذشته تحولات ایران به دلیل چهار عامل اصلی مهاجرت داخلی، رشد جمعیت، درآمد نفت و عوامل بین‌المللی روی داده است. سه عامل نخست کنار رفته، اما عنصر بین‌المللی باقی مانده است. من در پیش‌بینی علمی خود عنوان کردم که ترامپ، آخرین چالش ایران به‌شمار می‌رود. نفت دیگر نمی‌تواند در ایران تلاطم جدی ایجاد کند.

وی در پایان عنوان کرد: برای دهه ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ بسیار خوش‌بین هستم و رشد اقتصاد ایران دو رقمی خواهد شد. از سال ۱۳۹۹ شاهد رشد اقتصادی در کشور بوده‌ایم.

سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ و یکم آغاز شده و تا سی‌ و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلی امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها