روز گذشته رئیس جمهور در بیست و یکمین سفر استانی دولت، وارد آذربایجان غربی شد.

از رونمایی «اروم‌ست» تا وعده گسترش «تمرچین»

در این سفر وزرای راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و همچنین رئیس دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی وی را همراهی کردند. بررسی مشکلات مردم، دیدار با اقشار مختلف جامعه و شرکت در جلسات مختلف از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر به این استان بود.

آذربایجان غربی نمونه کامل فرهنگ و تمدن ایران
رئیس دولت با حضور در جمع خبرنگاران، آذربایجان غربی را نمونه کاملی از فرهنگ تاریخی و تمدنی ذکر کرد و با اشاره به ظرفیت‌های بی‌شمار این استان در بخش‌های مختلف اظهار کرد: آذربایجان غربی در بخش کشاورزی و معادن یکی از قطب‌های مطرح در کشور به شمار می‌رود و وجود مراکز علمی و فعال دانشگاهی نشان از ظرفیت و توانایی بالای استان دارد.

رونمایی از ماهواره ایرانی «اروم ست» 
در ادامه این سفر، دکتر رئیسی ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مرکز رشد هوا و فضا شهید بابا ساعی ارومیه، در جریان توانمندی‌های داخلی در ساخت هواپیمای نیمه سبک، ماهواره‌های سهند و اسپوتا و پهپاد سمپاشی قرار گرفت و از ماهواره اروم ست که در ارومیه ساخته شده نیز رونمایی کرد. ماهواره اروم ست، با بالاترین رزولوشن تصویری قابلیت این را دارد که با حداکثر ۶۰۰هزار دلار در مدار زمین قرار گیرد که در مقایسه با مدل خارجی بسیار کم هزینه‌تر است.

توسعه «تمرچین» و احیای دریاچه 
رئیسی همچنین پس از بازدید از پایانه مرزی و گمرک «تمرچین» در شهرستان پیرانشهر در جمع رانندگان خودروهای باری و ترانزیتی حاضر شد و بعد از شنیدن مشکلات آن‌ها، دستورات لازم را به منظور رفع نواقص و کمبودها صادر کرد. تمرچین نقطه صفر مرزی با کردستان عراق و یکی از فعال‌ترین پایانه‌های مرزی کشور است. رئیسی در دوران ریاست بر قوه قضائیه ضمن حضور در این منطقه، دستوراتی برای بازگشایی و توسعه مرز و حل مشکلات عبور و مرور خودروها صادر کرده بود. رئیس‌جمهور در مسیر سفر از ارومیه به مهاباد به‌صورت هوایی از روند احیای دریاچه ارومیه و اقدام‌های انجام شده در این طرح بازدید و دستورات لازم را برای تسریع در روند احیای این دریاچه صادر کرد.

وحدت و انسجام ملی مورد توجه باشد
رئیس جمهور با حضور در جمع مردم مهاباد با تأکید بر اینکه توجه به معیشت مردم مسئله اصلی و محوری دولت محسوب می‌شود، تأکید کرد دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت خانواده‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. وی گریزی به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور زد و افزود، امروز فوتی‌های کرونا از ۷۰۰ به هفت نفر تقلیل یافته و این نتیجه تلاش دولت و مردم برای فایق آمدن بر این بیماری و کنترل این همه‌گیری است.
 رئیسی با تأکید بر تولید علم پایه، بومی گزینی در آذربایجان غربی ر ا اولویت‌ اصلی دولت دانست و افزود: دولت توجه ویژه‌ای به اشتغال جوانان دارد به همین خاطر فعال کردن بازارچه‌های مرزی به‌ویژه در شهرستان مهاباد از اهمیت بالایی برخوردار است. 
رئیس جمهور کشورمان یادآور شد تاکنون ۵۰درصد افزایش صادرات از مرزهای استانی داشته‌ایم و این زمینه فعالیت بیشتر مرزی را می‌طلبد؛ زیرا آذربایجان غربی ظرفیت بسیاری دارد. رئیسی خاطرنشان کرد: رفع بیکاری و ایجاد اشتغال از برنامه‌های محوری و اساسی دولت خواهد بود. 

ساخت ۴۰ هزار مسکن در آذربایجان غربی
در ادامه این سفر وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره‌برداری از پالایشگاه قیر ارومیه با تأکید بر اینکه استان آذربایجان غربی در تأمین زمین جهت ساخت مسکن جزو استان‌های پیشرو است، گفت: عملیات اجرایی بیش از ۴۰هزار واحد مسکن شروع شده است.
اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جریان سفر دولت به آذربایجان غربی نشان درجه یک هنر معادل دکترای هنر را به ماموستا «خله درزی» هنرمند بلامنازع هنر «بیت و حیران» اعطا کرد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها