با کناره‌گیری یکی دیگر از اعضای ائتلاف حاکم در اراضی اشغالی از کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی)، کابینه «نفتالی بنت» با بحران جدی برای بقا مواجه و دولت ائتلافی نیم‌بند در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

دولت بنت در آستانه فروپاشی

به گزارش قدس آنلاین، «غیدا ریناوی-زعبی» با انتشار نامه‌ای دلیل این اقدام خود را اعتراض به قتل «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی و دیگر رفتارهای وحشیانه، غیرقابل تحمل و تحقیرآمیز رژیم اشغالگر با جامعه عربی ساکن فلسطین اشغالی -که خود جزوی از آن است- عنوان کرده است.

به گزارش یواس‌نیوز، حال با استعفای این نماینده چپ‌گرا در پارلمان، کابینه ائتلافی نخست‌وزیر و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر گردشی در اقلیت قرار می‌گیرد، زیرا در حال حاضر کابینه بنت از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست تنها ۵۹ کرسی را در اختیار دارد. به این ترتیب کنست روز چهارشنبه آینده انحلال خود را به رأی خواهد گذاشت.

پیش‌بینی می‌شود کنست منحل و انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی برگزار شود. کابینه نفتالی بنت و یائیر لاپید متشکل از احزاب راست‌گرا، چپ‌گرا و میانه‌رو پیشتر با استعفای «عیدیت سیلمان» عضو راست‌گرای کنست از ائتلاف کابینه، در آستانه فروپاشی قرار گرفت و اکثریت خود را در کنست از دست داد.

گفتنی است بحران جدید در اراضی اشغالی در حالی است که خرداد سال گذشته و پس از چهار بار انتخابات سراسری آن هم طی دو سال، سرانجام نفتالی بنت در ائتلاف با یائیر لاپید موفق به تشکیل کابینه شد و به دولت ۱۳ ساله بنیامین نتانیاهو پایان داد. بر این اساس تزلزل کنونی در کابینه از باب جنگ قدرت در اراضی اشغالی هم مهم است، چراکه نتانیاهو پیش از این برای کنار زدن بنت از قدرت از هیچ کاری دریغ نکرده بود؛ جنگ قدرت داخلی که می‌تواند رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در ورطه نابودی قرار دهد.

رخدادهای اخیر در حالی است که قرار است رئیس جمهور ایالات متحده به‌زودی راهی تل‌آویو شود، سفری که تحت تأثیر تحولات یاد شده قرار گرفته است. روزنامه عبری «اسرائیل الیوم» در گزارشی به این موضوع پرداخته و از احتمال لغو سفر جو بایدن به تل‌آویو به‌خاطر احتمال فروپاشی کابینه خبر داد. این رسانه پیش از این اعلام کرده بود بایدن ۳۰ خرداد ماه به دعوت نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تل‌آویو سفر خواهد کرد.

تهدید از جنین تا اصفهان

همزمان با این تحول اما اقدامات تحریک‌آمیز تل‌آویو علیه فلسطینیان همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، رژیم صهیونیستی در اقدامی با درخواست شهرک‌نشینان افراطی مبنی بر برگزاری راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم در اواخر ماه جاری میلادی(۸ خرداد) موافقت کرده است، موضوعی که قطعاً به افزایش تنش‌ها در قدس خواهد انجامید. مقاومت فلسطین در پیامی خطاب به رژیم صهیونیستی اعلام کرده اجازه برپایی راهپیمایی پرچم را به شهرک‌نشینان نخواهد داد.

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بی‌توجه به این تنش‌آفرینی‌های رژیم اشغالگر در ژستی مظلوم‌نمایانه طی سخنانی مدعی شد این رژیم با تهدیدات همه‌جانبه مواجه است. «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در پایان دیدار با ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده جدید ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) که به فلسطین اشغالی رفته، مدعی شد: ارتش رژیم صهیونیستی با جبهه‌های گسترده و تهدیدات مختلف از «چاقو»(عملیات‌های استشهادی با سلاح سرد) گرفته تا برنامه هسته‌ای(ایران) از جنین تا اصفهان روبه‌رو است.

خبرنگار: هدایت جاویدان

انتهای پیام/

برچسب‌ها