مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ویژه‌ برنامه‌های این مرکز برای چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر را اعلام کرد.

اعلام ویژه‌ برنامه‌های حوزه هنری به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر سه برنامه را طراحی کرده است که دوتای آنها، سوم خرداد در مسجد جامع خرمشهر اتفاق خواهند افتاد و یک پروژه بزرگتر هم تیر ماه یا در هفته دفاع مقدس به نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: ما سال گذشته دومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی گلدسته‌ها را برگزار کردیم و نزدیک به ۴۰ نمایشنامه برگزیده داشتیم که آنها را در ۱۱ مجموعه و کتاب چاپ کردیم. قرار است سوم خرداد ماه و در مسجد جامع خرمشهر در کنار برنامه‌هایی که حوزه هنری تحت عنوان «شهری در آسمان» برای گرامیداشت چهلمین سالگرد فتح خرمشهر در نظر گرفته است، رونمایی شوند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خبر داد: برنامه بعدی که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری طراحی کرده اجرای یک نقالی با موضوع فتح خرمشهر است. مرشد میرزا علی طومار این نقالی را نوشته و با همکاری یکی از هنرمندان عرصه نقالی و پرده‌خوانی در سوم خرداد در خرمشهر روی پرده می‌برد. این نقالی بیشتر به ظفرها و پیروزی‌ها و اینکه مردم و جوانان خرمشهر چگونه با دست خالی توانستند با تکنیک‌های چریکی دشمن بعثی را ظرف ۳۵ روز شکست بدهند، پرداخته است.

زارعی بیان کرد: طرح بزرگی که در دستور کار مرکز هنرهای نمایشی قرار گرفته، یک نمایش بزرگ میدانی است که هم‌اکنون مرتضی شاه کرم مشغول نگارش متن آن است و این کار در هفته آینده تمام خواهد شد. ۸۰ درصد این نمایشنامه در نتیجه تحقیقات گسترده شاه کرم براساس مستند و واقعیت‌های مقاومت ۳۵ روزه خرمشهر نوشته شده است.

وی ادامه داد: نمایش مذکور که در واقع یک سینمایش (ترکیبی از سینما و نمایش) به حساب می‌آید بسیار پر پروداکشن است و توسط هنرمندان حرفه‌ای و مجرب تئاتر و سینما در یک زمین بسیار وسیع اجرا خواهد شد. سینمایش به اثری گفته می‌شود که بخشی از آن به صورت زنده و بخش دیگرش پس از تصویربرداری روی پرده اجرا می‌شود و به نمایش درمی‌آید. این سینمایش با ۲۰۰ نفر دست‌اندرکار در تیر ماه قبل از ماه محرم در تهران و خرمشهر و سپس در ۵ مهر ماه به مناسبت سالگرد شکست حصر آبادان اجرا خواهد شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی در پایان گفت: از امروز بیست و چهارمین جشنواره ملی مقاومت؛ فتح خرمشهر با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل ارشاد منطقه آزاد اروند افتتاح شد و مراسم اختتامیه آن بعد از ظهر سوم خرداد در خرمشهر برگزار می‌شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها