دبیرکل حزب دانش‌آموختگان ایران اسلامی گفت: نقطه اوج فعالیت جریان اصلاحات در سال ۸۸ بود ولی به دلایل متعدد اتفاقاتی افتاد که باعث شد جریان اصلاحات بعد از سال ۸۸ نتواند از سایه سنگین آن اتفاقات بیرون بیاید.

اصلاح‌طلبان هنوز از سایه سنگین اتفاقات سال ۸۸ بیرون نیامده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، احمد شریف دبیرکل حزب دانش‌آموختگان ایران اسلامی  درباره وضعیت جریان اصلاحات گفت: بعد از دو دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی‌رفسنجانی تعدیل اقتصادی باعث اوج‌گیری تورم و افزایش قیمت کالا در کشور شد و این وضعیت باعث تمایل مردم به تغییر در وضعیت سیاسی و اجرایی کشور شد.

وی افزود: در آن دوره، آقای خاتمی نماد تغییر تلقی می‌شد و مردم دو دوره به جریان اصلاحات اعتماد کردند و یکی از حاصل‌های آن آزادی مطبوعات و ثبت احزاب مختلف در وزارت کشور و بهبود وضعیت اقتصادی کشور شد.

شریف ادامه داد: در آن دوره با وجود کاهش شدید قیمت نفت، دولت اصلاحات با مدیریت وضعیت خاطرات خوبی در ذهن مردم بر جای گذاشت ولی به دلیل آن که در کشور ما دولت‌ها قائم به شخص هستند و نه حزب، این راه ادامه پیدا نکرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ به علت اختلاف بین جریان خط امامی یا چپ آن زمان و تعدد کاندیداها، جریان اصلاحات نتوانست رأی بیاورد و بعد از دوران،‌ این جریان در موضع اپوزیسیون دولت قرار گرفت؛ اما نقطه اوج فعالیت جریان اصلاحات در سال ۸۸ بود ولی به دلایل متعدد اتفاقاتی افتاد که باعث شد جریان اصلاحات بعد از سال ۸۸ نتواند از سایه سنگین آن اتفاقات بیرون بیاید.

شریف اتفاقات سال ۸۸ را برای جریان اصلاحات سنگین خواند و افزود: تاثیرات اتفاقات سال ۸۸ هنوز برای اصلاحات سنگینی می‌کند و عدم ایجاد اعتماد بین حاکمیت و جریان اصلاحات باعث شد که اصلاحات دیگر نتواند در سالهای ۹۲، ۹۶ و ۱۴۰۰ کاندیدای مستقل خود را وارد صحنه انتخابات کند. جریانات سال ۸۸ آسیب‌هایی را به اصلاحات وارد کرد که خیلی از آنها به اصلاحات از داخل و بیرون تحمیل شد و دست خود اصلاح طلبان نبود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: فضای سیاسی کشور بدهی بزرگی به‌ واکاوی اتفاقات ۸۸ دارد و ما یک بار برای همیشه باید با این موضع کنار بیاییم و آن اتفاقات را به طور مشخص و منطقی از منظر حقوقی و سیاسی بررسی کنیم. به عنوان یک زخم کهنه باقی مانده است و مستلزم این است که جریان‌های سیاسی و افراد ذی‌مدخل با آن اتفاقات با همدیگر صحبت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حسن روحانی اصلاح‌طلب نبود ولی مورد حمایت جریان اصلاحات قرار گرفت، خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات از سال ۸۸ دیگر نتوانست کاندیدای اصلی خود را وارد رقابت‌ها کنند به همین علت مجبور شد در سال ۹۲  به سمت آقای روحانی برود که البته بخش مهمی از شعارهایی که ایشان به کار می‌بردند همان شعارهای جریان اصلاحات بود.

شریف با بیان اینکه عملکرد روحانی در وضعیت کنونی اصلاح طلبان بی تاثیر نیست، بیان داشت: آقای روحانی در چهار سال اول عملکرد مطلوبی داشتند و در دوره دوم به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و نارضایتی‌ها برای کشور به وجود آمد.

وی افزود: وقتی یک کاندیدا مورد انتقاد است بدنه حامی او نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرند و اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه مسئولیت خودشان از حمایت از روحانی را انکار نکردند و چنین مسئله ای در مورد حمایت اصولگرایان از آقای رئیسی هم خواهد بود.

دبیرکل مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد راه بیرون رفت جریان اصلاحات از وضعیت کنونی، گفت: برای بهتر شدن وضعیت کشور هیچ راهی جز گفت‌وگو نداریم و باید پیوند حاکمیت و جریان اصلاحات با گفت‌وگو حل شود، حرف اصلی جریان اصلاحات حاکمیت قانون است و ما معتقدیم وقتی رفتارهای سلیقه ای وارد سیاست می‌شود، هم شهروندان هم منافع ملی آسیب می‌بینند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها