با گذشت ۱۴ سال از طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند به خارج شهر، اجرای آن در کش و قوس مشکلات ناتمام مانده و علی رغم تاکیدات مقامات استانی بر تسریع پروژه، اندر خم یک کوچه باقی مانده است.

کش و قوس های انتقال صنوف آلاینده بیرجند/پروژه ۱۴ سال درجا می زند

به گزارش قدس انلاین، یکی از برنامه‌های اصلی برنامه ریزان و مدیران آینده‌نگر شهری برای مناسب سازی سیما و معابر شهری، ساماندهی صنوف مختلف و خدمات رسانی مناسب‌تر به شهروندان و ساخت شهرک‌های صنوف آلاینده با اولویت مشاغلی که ایجاد مزاحمت دارند و دارای آلودگی، صوتی و زیست محیطی، می‌باشد.

مشاغل مزاحم به کسب و کارهایی گفته می‌شود که علیرغم سختی بالای کار و خدمات رسانی ضروری و مهم به شهروندان به دلیل آلودگی صوتی و زیست محیطی، نیاز به کار سخت در بیرون مغازه و شرایط ناایمن نمی‌توانند در محدوده شهر فعالیت کنند و مشمول ساماندهی و انتقال به خارج از شهر یا به شهرک صنعتی، مجتمع‌های صنفی آلاینده و شهرک‌های کشاورزی می‌باشند.

سال ۱۳۸۷ بود که خبر انتقال صنوف آلاینده بیرجند برای اهالی ساکن در برخی مناطق که سال‌ها از وجود این اصناف و سرو صدای ناشی از آن رنج می‌بردند روزنه امیدی ایجاد کرد، ساکنانی که علاوه بر تحمل مشکلات آلودگی و زیست محیطی این مشاغل دچار خسارت‌های مالی هم در زمینه املاک خود و عدم خرید و فروش منازلشان شده بود.

هنوز با گذشت ۱۴ سال از خبر انتقال صنوف آلاینده همچنان ساکنان خیابان‌های عدل، امام رضا (ع)، کارگران و معصومیه و برخی از خیابان‌های مهرشهر بیرجند با مشکلات صنوف آلاینده دست و پنجه نرم می‌کنند و طی این سال‌ها چشم امید به طرحی بسته‌اند که هنوز تنها توانسته چند قدم کوتاه بردارد.

در ابتدای کار ۵۳ هکتار زمین با توافق اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری وقت در اختیار صنوف آلاینده شهر گذاشته شد اما بعد از بررسی‌های لازم مشخص شد که تعداد صنوف آلاینده شهر بیشتر از این مقدار مورد نیاز است و از آن زمان با توجه به افزایش میزان زمین بازهم مسئولان امر در به پایان رساندن طرح و انتقال صنوف آلاینده کوتاهی کردند.

 کش و قوس های انتقال صنوف آلاینده بیرجند/پروژه ۱۴ سال درجا می زند

اکنون ۱۴ سال از خبر انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر می‌گذرد و تنها از دو هزار و ۸۰۰ واحد صنفی مشمول طرح انتقال شهرداری تاکنون برای ۹۸۵ واحد پروانه صادر کرده است، تعداد کمی از اصناف به محل جدید منتقل شده‌اند اما نبود زیر ساخت‌های کافی مشکلاتی را برای این تعداد از صنوف ایجاد کرده است. طرحی که هنوز مسئولان مربوطه خود در پیچ و خم اداری آنجا زده‌اند و با وجود برگزاری جلسات متعدد موفق به تکمیل پروژه نشده‌اند.

شهریور ماه سال ۱۳۹۹ دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در پرونده انتقال صنوف آلاینده ورود پیدا کرد و در بازدید از شهرک جدید در نظر گرفته شده برای این اصناف ضرب‌الاجل یک ساله تعیین و تاکید کرد: چنانچه این صنوف تا پایان آذر سال ۱۴۰۰ منتقل نشوند اجازه ساخت و ساز و فعالیت واحدها را در این شهرک نمی‌دهیم.

با تکمیل طرح سایت صنوف کارگاهی قرار است ۲ هزار و ۶۰۰ واحد آلاینده در هشت گروه صنفی از سطح شهر بیرجند جمع‌آوری و در مکان جدید مستقر شوند.

صدور ۹۸۵ پروانه ساخت

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با اشاره به وجود هشت اتحادیه صنوف آلاینده در شهر گفت: هزار و ۶۳۵ قطعه زمین برای واحدهای کارگاهی در سایت صنوف آلاینده واگذار می‌شود که ۱۶۴ قطعه از آن واحد تجاری است و تاکنون از طرف شهرداری ۹۸۵ پروانه ساخت صادر شده است.

محمدحسین دلیر با بیان اینکه ۱۰ قطعه از این سایت به واحدهای اداری، مذهبی، آتش‌نشانی، درمانگاه، اورژانس، بانک و اتحادیه‌های صنفی تعلق می‌گیرد افزود: در حال حاضر تنها ۲۰ نفر از اصناف در شهرک مستقر هستند که در زمینه جوشکاری و درودگری فعالیت می‌کنند.

برق شهرک تأمین اعتبار نشده است

یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی شهرک تأمین اعتبار ۳۴ میلیارد تومانی برق شهرک بوده است که از دو سال قبل در جلسات مختلف مطرح شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی صنوف آلاینده بیرجند در زمینه مشکلات پیش رو پروژه بویژه تأمین برق مورد نیاز شهرک گفت: مشکل برق شهرک حل نشده است و از ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده تاکنون تنها ۴ میلیارد تومان تأمین و ۳۰ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

محمد حسین دلیر ادامه داد: پرداخت این میزان اعتبار از محل اعتبارات شهرستانی امکان پذیر نیست و باید از اعتبارات استانی تأمین شود.

وی در مورد زمان انتقال تمام واحدهای صنوفی مربوطه به شهرک گفت: با وجود مشکلات در زمینه تأمین برق، آسفالت و جاده مناسب نمی‌توان زمانی را برای انتقال تمام صنوف به شهرک مشخص کرد.

 کش و قوس های انتقال صنوف آلاینده بیرجند/پروژه ۱۴ سال درجا می زند

مشکل جدید در پروژه

وی در پاسخ به اینکه ضرب الاجل زمان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان برای انتقال صنوف آلاینده گذشته است ادامه داد: متأسفانه مشکل جدیدی در اجرای پروژه ایجاد شده و آن پرداخت نکردن حق آسفالت شهرک توسط افراد است که متأسفانه توسط برخی از ادارات دولتی اعلام کرده‌اند تا هزینه آسفالت را واریز نکنند تا بتوانید هزینه را از شهرداری و اداره راه و شهرسازی تأمین و هزینه‌های قبلی که پرداخت شده است هم برگشت داده شود.

دلیر ادامه داد: متأسفانه با کمپینی که در این زمینه راه اندازی شده است کسی هزینه آسفالت را پرداخت نمی‌کند که در صورت پرداخت هزینه کار آسفالت شهرک به زودی آغاز می‌شود.

وی در مورد نبود جاده دسترسی مناسب به شهرک هم افزود: در این زمینه در هفته جاری جلسه‌ای با معاون عمرانی استاندار برگزار می‌شود که نیاز به یک کمیسیون جدی برای رفع مشکلات شهرک وجود دارد.

دلیر در مورد تداخل اراضی در اختیار گذاشته به اصناف با اراضی دولتی گفت: مشکل اراضی دولتی برطرف شد و هم اکنون بیشتر پروانه‌های ساخت صادر شده است ضمن اینکه چند هکتار زمینی که بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی تداخل وجود داشت نیز رفع شد.

افزایش تعداد پست‌های توزیع برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی هم در این خصوص گفت: با عملیات اجرایی جدید تعداد پست‌های توزیع برق منصوبه در سایت صنوف بالغ بر ۱۸ دستگاه خواهد شد.

مهدی دادگر افزود: عملیات تکمیل زیر ساخت‌های برق رسانی به سایت صنوف آلاینده در خارج از شهر متناسب با اعتبارات ابلاغی با جدیت پیگیری می‌شود و به تقاضاهای واگذاری انشعابات برق واصله پاسخ داده شده است، اما با توجه به گستردگی سایت و تراکم بار مشترکین اجرای آن نیازمند اعتبارات بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از محل منابع استانی تأمین می‌شود ادامه داد: تاکنون قبل از سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ هم حدود مبلغ ۳ میلیارد تومان هزینه شده است و تاکنون بالغ بر ۷ کیلومتر شبکه در معابر اصلی سایت اجرا شده است که با احتساب پست‌های منصوبه در سال گذشته تاکنون ۱۶ دستگاه پست توزیع در سایت نصب شده و دو دستگاه پست دیگر در محدوده پروفیل کاران و تعمیرکاران خودرو (میزان فرمان و …) و شبکه فشار ضعیف در صنف نقاشان خودرو نصب می‌شود.

به گفته وی برای نصب ۲ پست توزیع منصوبه جدید تا پایان اردیبهشت ماه جاری انتخاب پیمانکار انجام و با این اقدام تعداد پست‌های منصوبه به ۱۸ دستگاه خواهد رسید.

وی همچنین اشاره کرد: در سایت مذکور اولویت اول تکمیل زیر ساخت‌های تأمین برق واحدها و اولویت دوم اجرای شبکه‌های روشنایی معابر است که برای انجام آن همه ۳۰ کیلومتر معبر در دستور کار خواهد بود که به تناسب اعتبارات تصویبی که به عنوان اولویت پروژه‌های شهرستان بیرجند مطرح می‌باشد پیگیری و اقدام خواهد شد.

دادگر افزود: اعتبارات مصوب در راستای طراحی کلی انجام شده و برای سایت و متناسب با درخواست‌های متقاضیان در دست اقدام است.

 کش و قوس های انتقال صنوف آلاینده بیرجند/پروژه ۱۴ سال درجا می زند

مشکلات عمرانی و زیرساختی برطرف شد

فرماندار بیرجند هم در زمینه مشکلات مطرح شده برای انتقال صنوف آلاینده  گفت: بعد از گذشت ۱۴ سال برای رفع مشکلات پروژه ورود پیدا کردیم که هم اکنون جاده قابل دسترسی این شهرک را در مصوبات سفر رئیس جمهور قرار دادیم و استعلامات آسفالت جاده صورت گرفته و به زودی مسیری از بلوار پیامبر اعظم برای این شهرک ایجاد می‌شود.

علی فاضلی فرد با بیان اینکه در هفته جاری فشار آب شهرک تأمین شده است و کارگران در زمینه تأمین آب مشکلی ندارند افزود: برق شهرک هم تقریباً تأمین شده است و مابقی مشکلات تأمین برق برای رفع آن نیازمند اعتباراتی است که در اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است.

وی در مورد مشکلات جدیدی که شهرک در زمینه هزینه آسفالت به وجود آمده است گفت: اقدامات عمرانی، زیر ساختی که توسط دولت باید صورت می گرفته انجام شده است و این مشکلات داخلی است که برخی از اتحادیه‌ها با شرکت تعاونی دچار مشکل شده‌اند که برای رفع آن باید خودشان اقدام کنند.

بعد از تماس با معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی ایشان پاسخگویی را به بعد از جلسه در این زمینه با مدیر عامل تعاونی و تمام ادارات مسئول در این رابطه عنوان کرد و بعد از گذشت دو روز در جلسه‌ای که در این زمینه برگزار شد بنا بر اعلام روابط عمومی استانداری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: طبق مصوبه کمیته بررسی مشکلات صنوف آلاینده بیرجند، زمین مورد نیاز این واحدهای صنفی به صورت قسطی و با سند قطعی به متقاضیان واگذار می‌شود.

علیرضا عباس‌زاده با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم و صاحبان صنوف آلاینده این است که هزینه‌های آماده‌سازی را باید بپردازند در حالی که در این شهرک، اداره راه و شهرسازی استان و شهرداری بیرجند هم اراضی مشخصی دارند افزود: بنا به درخواست و دغدغه به حق صاحبان صنوف، اداره راه و شهرسازی استان و شهرداری بیرجند هم باید به قدر و سهم خود بخشی از هزینه‌های آماده‌سازی شهرک را بپردازند.

وی ادامه داد: در این کمیته مقرر شد سهم هر یک از دستگاه‌ها از جمله شهرداری، راه و شهرسازی و مالکین واحدها توسط دفتر فنی استانداری بررسی شده و مشخص گردد.

به گفته وی تعاونی باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه را خیلی سریع انجام دهد، زیرا محدوده برخورداری از تخفیفات اخذ پروانه شهرداری تا ۳۱ تیرماه سال جاری است.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه شهرداری، متولی انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر است، گفت: دستگاه‌های متولی از جمله استانداری نیز در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و بهسازی راه دسترسی با شهرداری مشارکت خواهند داشت.

وی گفت: انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهر جزو تکالیف قانونی شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است تا از عوارض این صنوف در داخل محدوده شهر در امان باشیم.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها