معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: تاکنون فهرست بلندی‌ از میراث ملموس و ناملموس دفاع مقدس را از جمله انگشتر شهید قاسم سلیمانی و یادمان دهلاویه سردار مصطفی چمران را ثبت کردیم.

ثبت انگشتر شهید قاسم سلیمانی در فهرست میراث

به‌گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، نخستین همایش روز ملی موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس با عنوان «میراث دفاع» با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، سعید اوحدی معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و سفیر یمن امروز سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ در محل موزه دفاع مقدس برگزار شد.

علی دارابی در این مراسم گفت: «امروز روز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر قهرمان و مصادف با آخرین روز هفته میراث‌فرهنگی است که به نام روز ملی میراث‌فرهنگی و دفاع مقدس نام‌گذاری شده است.»

وی افزود: «در حقیقت گفتمان دفاع مقدس باز زنده‌سازی و مروری بر ارزش‌های دفاع مقدس است که نیاز هر روز جامعه ما به ویژه نسل جوان برای واکاوی حقیقت است. اگر به دنبال پویایی، ماندگاری و سربلندی جامعه خودمان و تحقق اهداف بلند شهیدان هستیم این گفتمان می‌تواند شاخصه‌ای برای این راه باشد.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: «ایثار، خداباوری، شهادت طلبی، اطاعت از رهبری و عمل به تکلیف و وظیفه از شاخص‌های گفتمان دفاع مقدس است. دفاع مقدس مرد میدانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی می‌خواهد.»

وی ادامه داد: «به روایت تاریخ، ایران عزیزمان به دلیل موقعیت استراتژیک و مزیت‌هایی که در طول تاریخ داشته و دارد، نقش مهمی در جهان داشته و همواره در معرض تهدید و دفاع بوده است. آنچه در تاریخ پر فراز این سرزمین در ادوار مختلف شاهد بودیم، اراده ایرانیان برای دفاع از سرزمین خود و صیانت از میراث تمدنی این مرز و بوم بوده است.»

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه جوانان امروز ما حماسه آفرینی پدران، مادران، خواهران و برادران خود را طی هشت سال دفاع مقدس دیدند، ادامه داد: «میراث دفاع مقدس امتداد تمدن پر افتخار ایران است. در معاونت میراث‌فرهنگی وظیفه ما صیانت و معرفی از این میراث گرانبهاست. فهرست ارزش‌های دفاع مقدس جزو ثروت‌های کشورمان محسوب می‌شود و حوزه میراث دفاع مقدس را می‌توان از سه بعد میراث ناملموس، ملموس و منظر فرهنگی دید.»

دارابی تصریح کرد: «تاکنون فهرست بلندی از میراث ملموس و ناملموس دفاع مقدس را از جمله انگشتر شهید حاج قاسم سلیمانی و یادمان دهلاویه سردار مصطفی چمران را ثبت کردیم.»

وی افزود: «میراث‌فرهنگی وظیفه خود می‌داند تا در امر مرمت، مستندسازی، ثبت ملی یادمان‌ها، تهیه تاریخ شفاهی در کنار بنیاد ارزش‌های دفاع مقدس کمک کند.»

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: «در کاخ چهلستون اصفهان جنگ چالدران را می‌بینید که در طول تاریخ ثبت شده و امروز برای مردم بازگو می‌شود. ما باید امروز مخاطبان و نسل جدید را با استفاده از شیوه‌های نوین با پیام‌های دفاع مقدس و ایستادگی شهدا آشنا کنیم.»

وی ادامه داد: «همچنین ما بهترین موزه‌ها را در استان‌ها با موضوع دفاع مقدس داریم که به بهره‌برداری رسیده و تعداد دیگری نیز تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد که دارای ظرفیت بزرگی هستند.»

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه موزه‌ها صرفاً ویترین اعتبارات فرهنگی جامعه نیستند بلکه روایتگران شکست و پیروزی و پیشینه تمدنی جامعه هستند، گفت: «موزه‌ها نقش مهمی در صلح دارند شعار امسال موزه‌ها نیز به عنوان قدرت موزه‌ها نام‌گذاری شد و باید بتوانیم در این زمینه کار جدی انجام دهیم. ضمن اینکه شهید گمنام امروز در فهرست میراث ناملموس دفاع مقدس ثبت شد. ما در سراسر کشور آئین تفحص شهدای گمنام را می‌بینیم که تبدیل به آئین در جامعه شده است.»

در ادامه با حضور دارابی، جعفری، کارگر، اوحدی و حجت‌السلام مصلحی روی سن، از اطلس گردشگری، شماره چهار رقمی موزه‌ها و همچنین لوح ثبت ملی میراث‌فرهنگی شهید گمنام که امروز به ثبت ملی رسید، رونمایی شد.

برچسب‌ها