در حالی که فقط ۲ هفته تا آغاز عملیات اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی باقی مانده، طرف سعودی هنوز سامانه مسار را برای صدور ویزای زائران ایرانی باز نکرده است.

کوتاهی عربستان در صدور ویزای زائران حج/ سامانه مسار برای ایرانیان باز نشده است

به گزارش قدس آنلاین عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ بر اساس برنامه‌ریزی مسؤولان کشورمان از ۱۸ خردادماه با اعزام تیم اجرایی و ستادی آغاز می‌شود و پس از آن ۲۳ خردادماه اولین گروه زائران به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

عربستان سامانه مسار را برای صدور ویزای ایرانیان باز نکرده است

با وجود اینکه فقط ۲ هفته تا آغاز اعزام‌ها باقی مانده، همچنان سامانه مسار برای ایرانیان بازگشایی نشده تا از این طریق روند صدور ویزای زائران خانه خدا آغاز شود. این امر در حالی است که سال‌های گذشته حداقل یک ماه قبل از آغاز اعزام‌ها، ویزای زائران صادر می‌شد.

با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان حج و زیارت، قرار بود به یکی از نمایندگان کشورمان به منظور آمادگی امکانات لازم برای زائران ایرانی در ایام حج تمتع ویزا صادر شود که این امر هم تا این لحظه محقق نشده است.

پیگیری ایران برای تسریع در صدور ویزای زائران خانه خدا

با توجه به صادر نشدن ویزای زائران کشورمان، مسؤولان در پیام‌هایی خواستار تسریع در روند صدور ویزا از سوی دولت سعودی شدند. اما تاکنون سامانه مسار برای زائران کشورمان بازگشایی نشده است.

البته در هفته‌های گذشته روند صدور ویزا برای زائران کشورهای نیجریه و پاکستان آغاز و سامانه مسار برای زوار هندی نیز در روزهای گذشته باز شده است. با توجه به اینکه مدت کوتاهی تا آغاز اعزام‌ها باقی مانده است، یکی از نگرانی‌های زائران ویزا برای تشرف به سرزمین وحی است که با توجه به اینکه ایران در رتبه ششم از نظر جمعیت زائران خارجی حج تمتع امسال قرار دارد، هنوز عربستان برای صدور ویزای حجاج ایرانی اقدام نکرده است.

آغاز صدور ویزای ۱۵ کشور دارای بیش‌ترین سهمیه حج به جز ایران!‌

‌البته سعودی‌ها روند صدور ویزا را با توجه به اینکه دیرهنگام آمادگی برای پذیرش حجاج خارجی را اعلام کرده‌اند، تاحدودی به تعویق انداختند. اما از بین ۱۵ کشور نخست که بیش‌ترین سهمیه را در حج تمتع سال جاری دارند، فقط ویزای زائران‌ ایرانی‌ صادر نشده است. 

به گزارش فارس، امسال یک میلیون زائر در عملیات حج تمتع شرکت می‌کنند که ۸۵ درصد این تعداد را زائران خارجی به خود اختصاص داده‌اند. سهمیه ایران نیز با توجه به کاهش تعداد حجاج نسبت به سال‌های گذشته به دلیل شرایط کرونا، ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از سوی عربستان اعلام شد که نسبت به سهمیه حج سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. بر همین اساس، ایران درخواست افزایش ۵ هزار نفری سهمیه‌ را داده که تاکنون عربستان با این امر موافقت نکرده است. همچنین با توجه به محدودیت اعمال شده از سوی سعودی‌ها، امسال فقط افراد کمتر از ۶۵ سال به حج تمتع مشرف می‌شوند که طبق اطلاعیه سازمان حج و زیارت افرادی که متولد ۱۰ خرداد ۱۳۳۶ به بعد هستند و در حج تمتع سال ۹۹ ثبت‌نام کرده بودند، امکان تشرف به حج سال جاری را دارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها