همزمان با افزایش تعاملات سیاسی- امنیتی ایران و تاجیکستان، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، پنجشنبه گذشته برای حضور در چهارمین نشست امنیت منطقه‌ای عازم«دوشنبه» شد.

خطر انتقال «تروریسم» به افغانستان

وی ضمن  قدردانی از مقامات تاجیکستان برای میزبانی این نشست، پس از اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران، بابرخی مقامات کشورهای مدعو به گفت‌وگو نشست.  

آمریکا، دارایی‌های افغانستان را برگرداند
شمخانی با اشاره به فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان تصریح کرد: ایران همواره خواهان برقراری صلح در افغانستان بوده و آن را بستر مورد نیاز برای توسعه و رفاه مردم این کشور و نیز مردم منطقه می‌داند. دبیر شورای عالی امنیت تداوم دخالت‌ آمریکا در افغانستان را مخل رشد این کشور دانست و گفت: باید برای حل مشکلات مردم این کشور به ویژه مشکلات اقتصادی آن‌ها راه حل‌های مناسب را اتخاذ کنیم. وی‌افزود: آمریکا نه تنها باید دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند، بلکه باید خسارت‌هایی که به بار آورده است‌ را جبران کند. شمخانی افزود: مقصر اصلی وقوع جنگ افغانستان و جنگ اوکراین توسعه‌طلبی آمریکاست.

همزمان با تحریم، میزبان مهاجران بودیم
شمخانی با اشاره به میزبانی ایران از نزدیک به ۵‌میلیون مهاجر افغانستانی طی سال‌های گذشته، گفت: در غیاب کمک‌های بین‌المللی و در شرایط تحریم‌ظالمانه، میزبانی از این تعداد، مشکلات فراوانی را بر ما تحمیل کرده است. 
وی خاطرنشان کرد: جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده‌اند از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیشتر است. 

خطر تروریسم در راه افغانستان!
شمخانی، افراط‌ گرایی را از عوامل مهم ناامنی در افغانستان ذکر و اظهار کرد: متأسفانه شواهد نگران‌کننده‌ای از حضور و دخالت برخی کشورها در انتقال و هدایت تروریسم به افغانستان در دست داریم و  برای مقابله با این مشکل باید هیئت حاکمه‌ افغانستان پاسخگوی مسئولیت‌های خود باشند.شمخانی گفت: تبعیض و محرومیت یکی از اصلی‌ترین زمینه‌هایی است که اجازه 
سوء استفاده را به گروه‌های تروریستی می‌دهد و باید بسترهای چنین بلایی را از بین برد.

دریای خزر نباید نظامی شود 
شمخانی در دیدار با دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، با ابراز رضایت از سطح عالی رایزنی‌های دو کشور بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر همکاری‌ ایران و روسیه با توجه به تحولات بین‌المللی تأکید کرد. او با اشاره به اعمال تحریم‌ غرب علیه روسیه خاطرنشان کرد:  ایران ۴۳ سال به نماد بی‌اثر بودن تحریم برای تحمیل اراده سیاسی به کشورهای مستقل تبدیل شده است. وی تصریح کرد: بسترسازی برای زیست مشترک و تبدیل تحریم‌ها به فرصتی برای تقویت اقتصاد مولد و درون‌زا ضروری است. «نیکلای پاتروشف» نیز با اشاره به برگزاری ششمین اجلاس سران خزر در سال جاری در ترکمنستان بر ضرورت نهایی سازی رژیم دریای خزر برای توسعه همکاری میان پنج کشور این حوزه و همچنین جلوگیری از حضور نظامی سایر کشورها در این منطقه تأکید کرد و گفت: دریای خزر نباید به منطقه‌ای نظامی تبدیل شود و از این رو برگزاری مانورهای نظامی با حضور کشورهای ثالث در این منطقه به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. دبیر شورای امنیت ملی روسیه خواستار تسریع در نهایی سازی اسناد عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای شد و افزود: حضور فعال و همه‌جانبه ایران در سازمان شانگهای ظرفیت‌های اقتصادی گسترده‌ای را به این سازمان وارد خواهد کرد. 

پیشرفت فعالیت‌ها در بندر چابهار مطلوب نیست 
دیدار با مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند یکی دیگر از برنامه‌های سفر دبیرشورای عالی امنیت ملی به نشست امنیت منطقه‌ای بود.
شمخانی در این دیدار خاطرنشان کرد: اگرچه همکاری دو کشور برای فعال‌سازی بندر چابهار شرایط قابل قبولی را طی می‌کند، اما تسریع در فعالیت‌های جاری می‌تواند مسیر دسترسی دو کشور به بازارهای آسیای مرکزی را متحول کند.
«آجیت دوآل» با تأکید بر وضعیت نگران‌کننده مردم افغانستان بر ضرورت فعال سازی ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی بین دو کشور تأکید کرد و گفت: پیشرفت فعالیت‌ها در بندر چابهار مطلوب نیست و باید مشترکاً برای خروج از این وضعیت که می‌تواند نقش مؤثری در فعال شدن کریدور شمال- جنوب داشته باشد، تلاش کنیم. همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، همگرایی تهران و دوشنبه ابعاد جدیدی به خود گرفته است و درراستای رشد تعاملات دو کشور خبرها حاکی از سفر قریب‌الوقوع «امام‌علی رحمان» رئیس دولت تاجیکستان به تهران است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها