۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 800872
پاتک به عادی سازی

به گزارش قدس آنلاین، نمایندگان احزاب سیاسی در پارلمان عراق که ماه‌ها است برای تشکیل دولت در این کشور و حل بحران سیاسی آن با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند، در موضعی ضدصهیونیستی توافق و با رأیی قاطع قانون جرم انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را تصویب کردند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این قانون ۱۰‌بندی که در جلسه روز پنجشنبه پارلمان با رأی موافق ۲۷۵ نفر از ۳۲۹ نماینده مجلس عراق تأیید شد، روابط با اسرائیل در تمامی حوزه‌ها برای تمام عراقی‌ها شامل مسئولان، کارکنان دولت، نظامیان و غیرنظامیان در داخل یا خارج از این کشور، افراد مقیم در عراق، نهادهای دولتی، شوراهای پارلمانی، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، نهادهای جامعه مدنی، شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی را در عراق ممنوع اعلام کرد و ناقضان این قانون به «خیانت» متهم شده و با مجازات حبس ابد یا اعدام روبه‌رو خواهند شد.

در حالی که نمایندگان پارلمان عراق این قانون را «انعکاس واقعی خواست مردم کشور» توصیف کردند، «العالم» نوشت؛ کاربران عراقی فضای مجازی با هشتگ «#نه_به عادی‌سازی» از این اقدام حمایت کردند و شماری از مردم نیز با تجمع در میدان اصلی بغداد با سر دادن شعارهای ضداسرائیلی همسویی خود با نمایندگان پارلمان کشور خود را اعلام کردند.

دستاورد بزرگ

براساس گزارش منابع داخلی گرچه عراق در طول تاریخ خود هرگز اسرائیل را به رسمیت نشناخته، قانون تصویب شده تأییدی بر موضع رسمی این کشور بود که حزب «مقتدی صدر» با داشتن اکثریت کرسی‌های مجلس، نقش مهمی در تصویب آن داشت. به باور تحلیلگران این مصوبه برای جریان صدر که به تازگی با پیوستن موقت به اپوزیسیون‌ها جنجال بسیاری به پا کرده است، اهمیت به‌سزایی دارد.

از سوی دیگر تصویب این قانون ماه‌ها پس از برگزاری کنفرانس در منطقه خودمختار کردستان در حمایت از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تکلیف دولت آتی عراق را در مسائل مرتبط با اسرائیل مشخص کرد.

حمایت گروه‌های مقاومت

اقدام نمایندگان احزاب و مردم عراق در جرم انگاری برای روابط با رژیم صهیونیستی گرچه کاخ سفید را نگران کرده است؛ اما مورد استقبال گروه‌های مقاومت در داخل و خارج عراق قرار گرفته است.

چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق تصویب این قانون را تبریک گفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصویب قانون جرم انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی در پارلمان ثابت کرد اصول و استواری در دفاع از مسأله فلسطین و قدس پابرجا است و نمایندگان، این رژیم غاصب را رژیمی جعلی دانسته که باید ریشه‌کن شود.» «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح نیز تاکید کرد: «با تصویب این قانون عراق پیشگام دفاع از فلسطین خواهد بود.» «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق نیز با تأکید بر ایستادگی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: «پارلمان عراق تصمیم شجاعانه خود را برای جلوگیری از عادی‌سازی روابط بغداد با رژیم غاصب صهیونیستی گرفته است؛ تصمیمی که بازتاب واقعی و واضح اراده مردم عراق است.»

این در حالی است که «حاکم الزاملی»، معاون اول «الحلبوسی» پیش‌تر قانون منع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را از امور ضروری برای ثبات کشور اعلام کرده بود.

به نوشته «شفق نیوز»، همزمان با این تصمیم تاریخی پارلمان، «ندپرایس»، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با ابراز نگرانی از شرایط جدید در عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا نگرانی عمیق خود را از تصویب قانون جرم انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل ابراز می‌کند.»

این بیانیه سپس مدعی می‌شود: «این قانون علاوه‌بر اینکه آزادی بیان را به خطر انداخته و به ایجاد فضای یهودستیزی کمک می‌کند، با پیشرفتی که همسایگان عراق در ایجاد پل ارتباطی و عادی‌سازی روابط با اسرائیل رقم زده‌اند، بشدت تناقض دارد.» اما این موضع‌گیری با واکنش «مقتدی صدر» همراه شد و به نوشته ایسنا او در بیانیه‌ای خطاب به امریکا و غرب اعلام کرد: «یهودی ستیزی ممنوع بوده؛ اما عادی‌سازی روابط الزامی است؟ کشتار نمازگزاران در مساجد نیوزیلند و دیگر مناطق اقدامی تروریستی نیست اما مقابله با اشغالگران عملی تروریستی به شمار می‌رود؟ کوچاندن عرب‌ها از قدس و اجازه دادن به صهیونیست‌ها برای ورود به این شهر انسانی است؟ این سیاست شماست؟»

در همین حال جنبش مقاومت فلسطین، حماس از این مصوبه تقدیر کرد و در بیانیه‌ای نوشت: «تصویب این قانون، مواضع تاریخی مردم عراق در حمایت از مردم فلسطین را به خوبی منعکس کرد.» حماس در این بیانیه از پارلمان‌های اسلامی و عرب خواست تا با حمایت از این تصمیم پرافتخار که حمایت کامل از فلسطین را اثبات کرده و به مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست مشروعیت می‌دهد، این مسیر را ادامه دهند. حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای این اقدام تاریخی را گامی بزرگ در مقابله با روند تحقیرآمیز عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی دانست و با تقدیر از آن، این قانون را موضع قاطعانه و محکمی در حمایت از ملت فلسطین و مقاومت در برابر تجاوز و تروریسم صهیونیستی عنوان کرد.

نویسنده: زهره صفاری

منبع: ایران

برچسب‌ها