دادستان کل کشور در خصوص تعیین مقصران حادثه متروپل آبادان گفت: مستندات ۸۰ صفحه ای از حادثه آبادان ارسال شد اما مکفی نبود.

مستندات ارسالی از آبادان کافی نبود/اعزام هیات عالی به محل حادثه

به گزارش قدس آنلاین حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در بخش خبری ساعت ۲۱ گفت: خواهان ارسال پرونده‌ای مربوط به متروپل بودیم که امروز ۸۰ برگ از پرونده برای ما ارسال شد و خود بنده آن را خواندم.

وی افزود: مطالب گسترده‌ای در استان و در مباحث مختلف مطرح است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: امروز دیدم که با این مقدار مستندات اظهار نظر قطعی مشکل است و به همین منظور هیأت عالی قضائی فردا برای بررسی بیشتر به دادگستری آبادان رفته و مسائل و پرونده‌های آتجا را بررسی خواهند کرد.

منتظری تصریح کرد: با توجه به مجموع اطلاعات نمی‌توانم قاطعانه بگویم که قصوری از سوی دستگاه قضائی رخ داده است یا خیر اما مسئله را به جد پیگیر خواهیم بود. بررسی‌های ما به نتیجه نرسیده است و بنده گمان می‌کردم با مستندات ارسالی بتوان به اظهار نظری رسید.

دادستان کل کشور در خصوص قصور مسئولان استانی گفت: در مورد مراجع استانی هم فعلاً نمی‌توان اظهار نطر کرد، طبق فرایند قانونی اگر جرم یا تخلفی نسبت به دادستان، قاضی یا هر فرد قضائی دیگر طرح شود باید روند قضائی خود را طی کند.

وی در ادامه و در رابطه با برخورد با ساختمان‌های نا ایمن گفت: امیدوارم مسئولان مربوطه در راه و شهرسازی و عیره، تمام وظایفی که بر عهده دارند را به درستی انجام دهند. اگر چنانچه دستگاه قضائی بخواهد ورود یا از باب پیشگیری است یا برخورد قضائی.

دادستان کل کشور افزود: باید برای کل کشور و تمامی ساختمان‌های نا ایمن فکری شود، ابتدا چرا شهرداری‌ها یا شهرسازی‌ها نسبت به وظایفی که دارند قصور کنند تا قوه قضائیه بخواهد ورود کند. باری نیست که فقط بر دوش قوه قضائیه بیندازیم.

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا حادثه پلاسکو برای مسئولان درس عبرت شد گفت: اگر شهرداری و نظام مهندسی و راه و شهرسازی به وظایف قانونی خود عمل کنند، قوه قضائیه ورود نمی‌کند. دستگاه قضائی نمی‌تواند به تعداد ساختمان‌های ساخته شده مأمور بگذارد.

وی افزود: دستگاه‌هایی که مسئول هستند اگر به وظایف خود عمل کنند کار به اینجا نمی‌رسد.

منتظری در پاسخ به این سوال که پس از پلاسکو ۱۲۹ ساختمان بحرانی در تهران شناسایی شده، از این تعداد چیزی کم نشده آیا دادستانی برخورد کرده است گفت: دادستانی باید چه کند؟ باید تخلیه کند؟ اگر جرمی بوده باید به دستگاه قضائی اعلام کنند.

وی در پاسخ به سوالی که چرا از گزارش ۱۲۹ ساختمان یک ساختمان هم اصلاح نشده است گفت: خب شما آقایان می‌گوئید دادستانی چه کار کند؟

وی افزود: دستگاه‌ها باید هماهنگی لازم را با هم داشته باشند.

منتظری افزود: همین امشب اعلام می‌کنم شهرداری، نظام مهندسی و راه و شهرسازی از همین هفته به دادستانی کل مراجعه و تک‌تک موارد بحرانی را اعلام کنند به شرطی که هر حکمی که دادستانی اعلام کرد را اجرا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از ۶ سال پیش چنین حرفی نزدید گفت: چه کار می‌شود کرد؟ آقایان نخواستند. دستگاه‌ها باید اعلام کنند. کجا این ۱۲۹ مورد را اعلام کردند؟ باید بیایند و برنامه ریزی کنند.

دادستان کل کشور گفت: ما نمی‌توانیم چراغ به دست بگیریم ببینیم کدام ساختمان نا ایمن است؟ شهرداری بیاید و اعلام کند صرف اعلام فایده ندارد بلکه باید برنامه ریزی هم بکنند.

وی افزود: این حادثه را یک فرصت می بینم‌، دستگاه‌ها پای کار بیاییند و برنامه ریزی می‌کنند.

دادستان کل کشور افزود: از نطر قانونی قوه قضائیه نمی‌تواند جلوی تملک ساختمان‌ها را بگیرد. نهادهایی که متولی هستند اگر جرمی دیدند را باید به دستگاه قضایی اعلام کند.

وی افزود: سازمان بازرسی نمی‌تواند تمامی ساختمان‌ها را بررسی کند.

منتظری گفت: این مسئولیت قطعاً به عهده قوه قضائیه نیست و دستگاه‌های متولی باید پای کار بیایند.

منبع:مهر

برچسب‌ها