۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 801007

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: هنوز بخشنامه‌ای برای اختصاص ارز آیفون به خودرو به دست ما نرسیده است. معاون وزیر صمت نیز در پاسخ به نامه ارسالی ما نیز خبر توقف واردات آیفون را تکذیب کرده است.

گوشی آیفون قربانی واردات خودرو شد؟

به گزارش قدس آنلاین، واردات گوشی آیفون چند وقتی که در صدر اخبار است. در ابتدا خبر از ممنوعیت واردات گوشی آیفون منتشر شد. این خبر حدود ۱۵ میلیون قیمت گوشی آیفون را افزایش داد. ماجرا از این قرار بود که واردکنندگان در سامانه جامع تجارت با پیام محدودیت ثبت سفارش آیفون تا ۳۱ اردیبهشت رو به رو شدند. این پیام مجدد تغییر کرد و گوشی آیفون در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفت. گروه کالایی که امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد. به معنای دیگر این گروه کالاها، لوکس و غیرضروری هستند که امکان تأمین ارز برای آنها وجود ندارد. در تمام این روزها وزارت صمت سکوت کرد و قیمت‌ها نجومی بالا رفت.

سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در واکنش به شرایط بازار گفت: ثبت سفارش برای کلیه برندها هیچ محدودیتی ندارد. علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این خصوص مدعی شد که در دو ماه نخست امسال بیش از کل نیاز کشور در سال گذشته ثبت سفارش گوشی آیفون انجام شده است. موضوع به خوبی داشت پیش می‌رفت که خبری مجدد بازار را بر هم زد. ظاهراً قرار بر این است که ارز حاصل از واردات آیفون به واردات خودرو اختصاص دهند. حداکثر نیاز ارزی برای واردات خودرو حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار است. این رقم با واردات گوشی آی‌فون برابری می‌کند.

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: بر اساس آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح می‌کند، اختصاص ارز آیفون به خودرو در دستور کار است. عقیده بنده هم این است که مردم واردات خودرو را ترجیح می‌دهند.

ثبت سفارش آیفون بیش از نیاز است

در این خصوص مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی در گفت‌وگو اظهار کرد: هنوز بخشنامه‌ای برای اختصاص ارز آیفون به خودرو به دست ما نرسیده است.

معاون وزیر صمت نیز در پاسخ به نامه ارسالی ما نیز خبر توقف واردات آیفون را تکذیب کرده است. در حال حاضر مشغول پاسخگویی به ثبت سفارش‌ها هستند. ثبت سفارش آیفون از حد نیاز هم بیشتر شده است. در نتیجه فعلاً تخصصی ارز به آیفون بسته شده است.

مهدی-محبی

واردات خودرو با ارز آیفون

محبی اظهار کرد: تا به این لحظه سامانه برای تخصیص ارز بانک مرکزی باز نشده است. با صحبت یک نماینده پیرامون اختصاص ارز آیفون به واردات خودرو قانون تغییر نمی‌کند. هر زمان مجلس شورای اسلامی مصوب کند، بخشنامه‌اش نیز به دست ما می‌رسد. این روند که شب بخوابند و صبح حرفی بزند، تنها روند بازار را بر هم می‌زند. باید تصمیم‌گیری درست باشد.

وی افزود: این روند تنها التهاب به بازار وارد می‌کند. در این روزها دیدیم که با چند خبر چگونه قیمت گوشی گران شد. تصمیم‌ها انتحاری است. باید در زمان تصمیم‌گیری اتحادیه نیز در جریان باشد.

تأثیر فضای مجازی بر قیمت گوشی

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی تأکید کرد: فضای مجازی بازار را بر هم زده است. هر لحظه حرفی در این فضا مطرح می‌شود و سایت‌ها فروش گوشی نیز تصمیم‌های لحظه‌ای می‌گیرند. عدم واکنش مسئولین نیز التهاب بازار را بیشتر می‌کند.

محبی در پایان گفت: هر فرد انتخابی دارد. فردی تمایل به خرید گوشی ۱۰ میلیون تومانی دارد و دیگری گوشی ۴۰ میلیونی می‌خرد. تنها اپل لاکچری نیست، برندهای دیگر هم گوشی گران قیمت دارند. امیدوارم تصمیم درست اتخاذ شود تا التهاب در بازار کاهش پیدا کند.

قیمت گوشی آیفون

بازار موبایل هنوز تحت تأثیر اخبار لحظه‌ای است و برند آیفون از این روند بیشترین تأثیر را گرفته است. آیفون ۱۳ پرومکس در کنار انواع مدل‌های گوشی‌های تلفن همراه مورد توجه کاربران فضای مجازی است. هنوز خبر اختصاص ارز آیفون به خودرو تأثیری بر بازار نداشته است و باید منتظر تائید تا تکذیب این خبر باشیم. در ادامه قیمت گوشی‌های اپل را مشاهده می‌کنید.

قیمت-آیفون

منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها