ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که کاخ سفید آماده است تا فورا به صورت دوجانبه به برجام بازگردد.

تقلای آمریکا برای بازگشت به برجام بدون لغو تحریم‌هابا به‌کارگیری ترفند نخ‌نمای چماق و هویج

به گزارش قدس انلاین، وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که گفته بود آمریکا به ابتکارهای ایران و اروپا برای احیای برجام پاسخ نداده مدعی شد: «هر کسی که با متحدان اروپایی یا نمایندگان این دولت‌ها صحبت می‌کند البته چیز دیگری می‌شنود.»
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه دهم خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به داخل خود مطرح می‌کنند، ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود، نداریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند، بن بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: الان مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.
پرایس در ادامه کنفرانس خبری وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما و متحدان اروپایی کاملا شفاف ساخته‌ایم که آماده‌ایم که فورا به جمع‌بندی و اجرای توافق مذاکره شده در وین در بازگشت دوجانبه برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک برسیم اما در نهایت این به ایران بستگی دارد که درخواست‌هایش را که فراتر از برجام بوده کنار گذاشته و با حسن نیت به تعامل بپردازد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: « اگر ایران تصمیم سیاسی اتخاذ کند که با حسن نیت تعامل کرده و بر خود برجام تمرکز کند، توافق با ایران هنوز کاملا در دسترس است».
پرایس در پاسخ به این سؤال که آمریکا چه تصمیمی ممکن است در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ کند، گفت که چیزی برای اعلام کردن ندارد اما به طور کامل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تعامل با ایران برای حل موضوعات پادمانی باز حمایت می‌کند و ایران باید به طور کامل و بدون تاخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.
فرافکنی آمریکا و سرپوش گذاشتن بر عهدشکنی
مقامات آمریکایی با فرافکنی و دروغگویی، بر بی‌عملی خود در اجرای تعهدات برجامی سرپوش گذاشته و ادعای مضحک بازگشت دوجانبه به برجام را مطرح می‌کنند.
این در حالی است که آمریکا در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شده و حالا باید هزینه این عهدشکنی و بی‌عملی را بپردازد.
مطالبات ایران در برجام کاملا آشکار است؛ لغو دائمی تمامی تحریم‌ها، راستی آزمایی اقدامات آمریکا و اخذ تضمین معتبر درخصوص اجرای تعهدات از طرف آمریکایی.
با این‌حال مقامات آمریکایی و اروپایی با انکار تعهدات خود، پیشنهاد فریبکارانه بازگشت دوجانبه به برجام را مطرح می‌کنند. هدف از ارائه این پیشنهاد خضمانه، بازگشت بدون هزینه آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها است.
ادعای رویترز درباره ارائه قطعنامه پیشنهادی ضدایرانی
خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود علیه ایران را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه دادند.
طبق این گزارش، واشنگتن و تروئیکای اروپا مدعی شده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.
این چهار کشور غربی همچنین ادعا کرده‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده است.
آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در این پیش‌نویس قطعنامه از ایران می‌خواهند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.»
بنا بر ادعای رویترز، پیشنویس قطعنامه پیشنهادی مشترک آمریکا و این سه کشور اروپایی برای همه کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی ارسال شده است.
انتشار خبر رویترز درباره قطعنامه پیشنهادی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی صورت گرفته که قرار است نشست شورای حکام ششم ژوئن (۱۶ خرداد) برگزار شود.
پیش از این در خبرها آمده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه به رویت خبرگزاری رویترز رسید، مدعی شد که «ایران به شکل قابل اعتماد به سؤالات طولانی‌مدت دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده، پاسخ نداده است».
وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه (دیروز) با استناد به این خبر درز شده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست فورا به سؤالات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود پاسخ دهد.
گزارش شتابزده، غیرمنصفانه و نامتوازن آژانس
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ گفت: متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به‌صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس داشت و چند دور مفصل نشست حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.
وی افزود: متأسفانه آنچه در این گزارش دیده می‌شود چیز جدیدی نیست و همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به‌صورت شتاب‌زده اعلام کرد. این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست سوم ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب‌زدگی در این جمع‌بندی وجود دارد. گزارش منصفانه و متوازن نیست و بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.
ترفند تکراری چماق و هویج
اظهارات فریبکارانه ند پرایس درخصوص بازگشت فوری آمریکا به برجام در کنار ادعای رویترز مبنی بر ارائه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران به شورای حکام آژانس، جدیدترین نمونه از ترفند تکراری و نخ نمای غرب علیه ایران تحت عنوان «سیاست چماق و هویچ» است.
در روزهای گذشته رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در جلسه استماع سنا ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت: دولت جو بایدن حتی یکی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را هم رفع نکرده است.
تلاش سنای آمریکا برای مشروط کردن برجام
 گروهی از سناتورهای جمهوری‌ خواه لایحه‌ای را ارائه کرده‌اند که برجام را به تأیید دو سوم سناتورهای آمریکایی و قطع روابط ایران و چین مشروط کنند.
بر اساس این گزارش، سناتور «ریک اسکات»، «بیل کسیدی»، «تام تیلیس»، «مایک براون» و «تد کروز» از حامیان اصلی این لایحه هستند و «باب گود» نماینده کنگره نیز، لایحه‌ای مشابه را در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده است.
طبق لایحه فوق، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید توسط دو سوم از اعضای سنا به تصویب درآید و هرگونه تعهد یا صرف هزینه یا بودجه برای توافق هسته‌ای تا زمانی‌که ایران به تمامی توافقات از جمله انتقال پول از چین مشارکت راهبردی امنیتی و نظامی با چین پایان ندهد، ممنوع خواهد بود.
این لایحه همچنین حمایت ایران از گروههای مقاومت در منطقه همچون حماس را ممنوع کرده است و جمهوری اسلامی ایران را ملزم می‌کند تا انهدام تمامی تسلیحات، مواد و زیرساخت‌های شیمیایی را تأیید کند و وزیر امور خارجه ایالات متحده را ملزم می‌کند تا گزارشی را به کنگره ارائه دهد که در آن توضیح داده شود که چگونه هر توافق آینده با ایران هر یک از الزامات ذکر شده در بالا را برآورده می‌کند.
مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها و عمل به تعهداتش از جمله رفع تحریم‌ها، بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.
مسقط:
نمی‌توانیم مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا در عمان را تایید کنیم
بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان گفت که نمی‌تواند وجود مذاکرات محرمانه در سلطنت عمان میان ایران و آمریکا را تایید کند.

وی که با نشریه فرانسوی «لوفیگارو» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سؤال خبرنگار این نشریه که پرسید آیا می‌تواند وجود مذاکرات محرمانه در سلطنت عمان میان ایران وآمریکا همانند مذاکراتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد را تایید کنید که وی پاسخ داد: واقعا نمی‌توانم این موضوع را تایید کنم.
وزیر خارجه عمان در ادامه گفت: ما همواره خرسند هستیم که در صورت درخواست، کمک کنیم و امیدوارم که تحرک جدید برای تکمیل این توافق حاصل شود چون این موضوع نه تنها به نفع امنیت و ثبات منطقه بلکه همه جهان خواهد بود.
بدر بن حمد البوسعیدی گفت: در مذاکرات کنونی (میان ایران و آمریکا) هنوز نقاط اختلافی وجود دارد که باید حل شود و امیدوارم که دولت کنونی آمریکا بتواند با دولت رئیس‌جمهور رئیسی به توافق برسد.
خطیب‌زاده:
به هر اقدام غیرسازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب می‌دهیم
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (چهارشنبه) ۱۱ خرداد ماه در واکنش به موضع‌گیری وزارت خارجه فرانسه که با استناد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت، اظهار داشت: همان‌گونه که قبلا هم گفته شد هر چند گزارش جدید آژانس به هیچ روی بازتاب‌دهنده واقعیت تعاملات ایران و این نهاد بین‌المللی نیست، اما این‌گونه اظهارنظرهای شتاب‌زده و مبتنی بر جهت گیری‌های سیاسی نیز که همکاری‌های فنی گسترده و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس را کاملا نادیده می‌گیرد، مداخله‌جویانه و بی‌ارزش است.  
خطیب زاده افزود: شکل و ماهیت اظهارات و اقداماتی از این دست که در راستای عملیات روانی و فراهم ‌آوردن زمینه اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران در آستانه نشست‌های شورای حکام آژانس صورت می‌گیرند، کاملا برای ما شناخته شده است. البته همزمانی و همنوایی چنین اظهاراتی با تحرکات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی، جای پای رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در آنها پررنگ می‌کند.
وی در ادامه گفت: همان‌طور که همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم به مسیر همکاری‌های فنی وفادار بماند، به کشورهایی مانند فرانسه هم توصیه می‌کنیم از موضعگیری و مداخلاتی که باعث می‌شود همکاری‌ها از مسیر صحیح خودش خارج شود، اجتناب کرده و به جای آن به تعهدات پادمانی خود در خلع سلاح اتمی و نیز مسئول‌کردن رژیم آپارتاید اسرائیل که صدها کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد، عمل کنند. 
سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران تماما صلح‌آمیز است و ما طبیعتا به هر اقدام غیرسازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب را خواهیم داد و مسئولیت پیامدهای آن بر عهده آنهایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: کیهان

برچسب‌ها