سخنگوی پرحاشیه دولت گذشته افغانستان اعلام کرد که به افغانستان بازگشته و با انس حقانی یکی از مقامات ارشد دولت طالبان گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی پر حاشیه دولت «اشرف غنی» به افغانستان بازگشت

به گزارش قدس آنلاین، شاه حسین مرتضوی، سخنگوی دولت اشرف غنی به افغانستان بازگشت. 

وی در توئیتی با انتشار تصویری از خود و انس حقانی، یکی از مقامات ارشد طالبان نوشت: «افغانستان خانه مشترک همه است. نسل امروز مسوولیت دارد تا به آینده تمرکز کند. ما نباید اسیر وضعیت گذشته شویم! انقطاع نظام‌ها در صد سال گذشته مانع توسعه و ثبات کشور شده است.»

وی افزود: «نسل امروز نباید جنگ را به عنوان میراث به نسل‌های آینده انتقال دهند. زندگی در صلح حق همه هموطنان است.»

شاه حسین مرتضوی در دولت اشرف غنی، مقام‌های مختلفی از جمله معاون سخنگوی دولت و مشاور فرهنگی اشرف غنی را برعهده داشت و به دلیل حمایت های افراطی از شخص رئیس جمهور و اظهارنظرهای خلاف واقع درباره روابط ایران و افغانستان مشهور بود. 

وی پس از قدرت گرفتن طالبان از افغانستان خارج شده بود. 

به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان برخی از سیاسیون و تجار این کشور به خارج از کشور سفر کردند، این در حالی است که بسیاری از مقامات ارشد طالبان اعلام کردند که این گروه خواستار بازگشت نخبگان و رهبران سیاسی دولت گذشته به افغانستان بوده و امنیت و عزت آنها تامین خواهد شد. 

طالبان برای بازگشت شخصیت‌های افغانستان کمیسیون تماس ایجاد کرده است. 

این در حالی است که طی هفته گذشته برخی از مقامات سابق دولت افغانستان با تلاش طالبان به کشور بازگشته و اعلام کردند که برای اینده کشور خود تلاش خواهند کرد. 

 امان الله غالب، رئیس سابق برشنا، حسن مبارک عزیزی، وزیر حمل و نقل دولت سابق، انتظار خادم معاون وزیر دفاع سابق از جمله مقاماتی هستند که طی هفته گذشته به افغانستان بازگشتند. 

«احمدالله وثیق»، سخنگوی کمیسیون تماس طالبان در توئیتی ضمن اعلام خبر بازگشت رئیس پیشین برشنا نوشت: « امان‌الله غالب، رئیس شرکت برق دولت پیشین با تلاش‌های کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان به کشور بازگشت، ما از او استقبال می‌کنیم و از تجربیات و توصیه‌های بهره خواهیم گرفت.»

از طرف دیگر هفته گذشته حسن مبارک عزیزی، وزیر حمل و نقل دولت سابق نیز به افغانستان بازگشته بود و مورد استقبال قرار گرفته بود. 

همزما با بازگشت وزیر حمل و نقل دولت گذشته، شیخ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و رئیس کمیسیون تماس از بازگشت ۷ نفر از از اعضای کادر علمی دانشگاه‌ها به افغانستان خبر داده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها