سازمان امور مهاجران اعلام کرد که به دنبال تحولات اخیر سیاسی در افغانستان موج جدیدی از پناهجویان این کشور راهی پاکستان شدند.

موج جدید مهاجران افغانستانی در راه پاکستان

به گزارش قدس آنلاین، اداره امور مهاجران سازمان ملل اعلام کرد که به دنبال تحولات اخیر در افغانستان، پاکستان با موج جدید از مهاجرت شهروندان افغان به این کشور مواجه است.

«قیصرخان افریدی»، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به خبرگزاری آناتولی گفت: پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان بیش از ۲۵۰ هزار نفر از اتباع این کشور وارد پاکستان شدند. 

وی افزود: «بیش از ۲۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان طی ۱۰ ماه گذشته و به دنبال قدرت گرفتن طالبان به پاکستان سفر کردند.»

افریدی ادامه داد: با دولت پاکستان در حال مذاکره برای ثبت و قانونی کردن حضور مهاجران افغانستانی هستیم که به دنبال قدرت گرفتن طالبان به این کشور مهاجر شدند. 

این رسانه ترکیه گزارش داد که هزاران مهاجر افغان پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان راهی کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان شدند. 

این در حالی است که کابینه پاکستان هفته گذشته طرحی را تصویب کرد که برای مهاجران به دنبال انجام کارهای انتقال خود هستند تسهیلات را فراهم کند. 

عدم افزایش اخراج اجباری مهاجران افغانستان

کمیساری امور مهاجران سازمان ملل همچنین گفته است که در حال حاضر افزایشی در آمار مهاجر اخراجی از سوی پاکستان وجود ندارد وبه دنبال تحولات اخیر تنها ۸۵۰ نفر به صورت داوطلبی به کشور متبوع خود عودت داده شدند. 

سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این خصوص گفت: هرچند آمار افراد بازگشته نسبت به مدت مشابه اندکی افزایش یافته است.

وی گفته است که مهاجران افغانستانی بازگشته ۲۵۰ دلار از سوی این سازمان برای تامین کالاهای اساسی دریافت کرده و سازمان امور مهاجران از این افراد حمایت خواهد کرد. 

پاکستان میزبان بیش از ۱.۳ میلیون مهاجر قانونی و بهمین میزان پناهجویانی است که فاقد اسناد قانونی بوده و طی سالاهای گذشته به این کشور سفر کردند. 

افریدی گفت که سازمان مهاجران به طرف پاکستانی اعلام کرده که بازگشت مهاجران باید به صورت داوطلبانه صورت گرفته و امنیت این افراد در زمان بازگشت باید تامین شده باشد. 

۴.۴ میلیون پناهجو از سال ۲۰۰۲ به افغانستان بازگردانده شده‌اند

سلیم خان، رئیس کمیساریای پناهندگان افغان نیز در این خصوص گفت: روند بازگشت مهاجران به دلیل محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا در دو سال گذشته، جدا از تحولات اقتصادی و سیاسی در افغانستان، کند باقی مانده است.

وی افزود: بسیاری از مهاجران افغانستان در مناطق شمالی این کشور در خیبرپختنخواه و کراچی ساکن شده و برخی از این افراد بیش از ۴۰ سال است که در این مناطق زندگی کرده و مشغول امور تجاری خود هستند. 

سلیم خان گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار مهاجر افغان در کراچی زندگی کرده و بسیاری از آنها در مشاغل مانند کارگری و مغازه کوچک و عمدتا در مناطق پشتون نشین مشغول به گذران عمر هستند. 

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، بیش از ۴.۴ میلیون پناهجو از سال ۲۰۰۲ به افغانستان بازگردانده شده اند، اما بسیاری از آنها، از جمله صدها هزار پناهجو، به دلیل خشونت، بیکاری و کمبود امکانات آموزشی و پزشکی به پاکستان بازگشتند.

برچسب‌ها