۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 805291

جشن پیروزی مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه ۲ ماه بیشتر دوام نداشت، چراکه رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات پارلمانی این کشور اکثریت پارلمان را از دست داد.

مشت چپ و راست به مکرون

به گزارش یورونیوز، روز یکشنبه ۱۹ ژوئن، در آخرین دور انتخابات پارلمانی، سرنوشت ۵۷۷ کرسی مشخص شد و آنطور که وزارت کشور فرانسه در نخستین ساعات بامداد دوشنبه اعلام کرد، حزب مورد حمایت امانوئل مکرون با از دست دادن ۵۵ کرسی دیگر، اکثریت ۳۰۰ کرسی‌ای را که ماه آوریل و هنگام پیروزی مکرون در برابر مارین لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت، از دست داده است. 

۲ رقیب اصلی رئیس‌جمهور فرانسه در این انتخابات، ائتلاف نیروهای چپ و سبزها تحت عنوان اتحادیه جدید مردمی اکولوژیک و اجتماعی (NUPES) به رهبری ژان لوک ملانشون، همچنین حزب راست افراطی اجتماع ملی (RN) به ریاست مارین لوپن بودند که هر دو توانستند با کسب کرسی‌های بیشتر از دوره قبل شگفتی‌ساز شوند. 

ائتلاف «نوپ» متشکل از جناح‌های چپ فرانسه شامل (حزب سبز فرانسه، سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها همراه با حزب ملانشون) توانست در انتخابات پارلمانی این کشور در مجموع ۱۳۱ کرسی کسب کند. این ائتلاف مخالف اصلی مکرون در برخی سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی است. ائتلاف نوپ به رهبری ملانشون که در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نفر سوم شد، چند خواسته دارد که کاهش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۰، افزایش حداقل دستمزد به حدود ۱۵۰۰ یورو در ماه، بازگشت مالیات بر ثروت افراد و شرکت‌ها، توقف افزایش قیمت اقلام اساسی و ایجاد یک میلیون شغل از خواسته‌های اصلی آنهاست. 

از طرف دیگر مارین لوپن، رهبر راست‌گرایان افراطی فرانسه هم توانست در انتخابات پارلمانی فرانسه نتیجه خوبی کسب کند. حزب راست افراطی لوپن با کسب ۸۹ کرسی، به بزرگ‌ترین حزب راست‌گرای پارلمان فرانسه بدل شد. 

از سویی ائتلاف طرفداران امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که «با هم» (Ensemble) نام دارد، توانست در کل ۲۴۵ کرسی را کسب کند و به این ترتیب نتوانست اکثریت مطلق را برای تشکیل دولت بعدی به دست آورد. به گزارش بی‌بی‌سی، نتایج مایوس‌کننده حزب مکرون به حدی بود که الیزابت بورن، نخست‌وزیر این کشور این نتایج را در طول تاریخ جدید فرانسه بی‌نظیر خواند و آن را در کنار سایر تهدیدهای داخلی و بین‌المللی یک ریسک در برابر دولت فرانسه خواند. 

در همین راستا، سیدنادر نوربخش، کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به شکست رئیس‌جمهور فعلی فرانسه در انتخابات پارلمانی این کشور گفت: بر اساس نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه، حزب حاکم میانه به رهبری امانوئل مکرون اکثریت مطلق خود را پس از یک دوره ۵ ساله در پارلمان از دست داد. بر این اساس وی ناچار به ائتلاف با احزاب دیگر همچون جمهوری‌خواهان (راست‌میانه- محافظه‌کار) خواهد بود یا مجبور خواهد شد دولت اقلیت تشکیل دهد. حد نصاب لازم برای اکثریت مطلق کسب ۲۸۹ کرسی از مجموع ۵۷۷ مورد است که حزب مکرون توانست ۲۴۵ کرسی را به دست آورد. 

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر اتحاد احزاب چپ (شامل احزاب چپ افراطی، سوسیالیست‌ها، سبزها و کمونیست‌ها) به رهبری ملانشون هم توانست با کمپین بر موضوع کاهش قیمت اقلام ضروری، میزان آرای خود را به تعداد کرسی نسبت به قبل به میزان ۳ برابر افزایش دهد و به ۱۳۱ کرسی برساند، عنوان کرد: به این ترتیب آنها جایگاه دوم را در پارلمان از آن خود کردند، اگرچه این میزان کمتر از انتظار این جناح محسوب می‌شد که امیدوار به کسب کرسی‌های به مراتب بیشتری بود اما در نهایت نشان از تضعیف مکرون از سمت ۲ سوی طیف دارد. 

کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه نکته حائز اهمیت در این بین رشد بی‌سابقه حزب اجتماع ملی (راست افراطی) به رهبری لوپن بود و این حزب توانست بالغ بر ۸۱ کرسی دیگر به میزان قبلی خود در سال ۲۰۱۷ که در آن انتخابات تنها ۸ کرسی بود اضافه کند، تصریح کرد: راست افراطی بیشترین میزان رشد را در میان تمام احزاب سیاسی فرانسه به خود اختصاص داد و به بزرگ‌ترین حزب در جناح راست فرانسه مبدل شد. این حزب در انتخابات پیشین جایگاه ششم را در اختیار داشت و اکنون به سومین حزب این کشور مبدل شده است. اجتماع ملی در سال‌های اخیر توانسته ضمن تعدیل چهره پیشین خود طیف متنوع‌تری از رای‌دهندگان را به خود جلب کند. مخالفت با ورود مهاجران، مخالفت با ناتو و اتحادیه اروپایی و تاکید بر کنترل روی مرزها از جمله سیاست‌های این حزب محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به آینده سیاسی در پارلمان فرانسه هم بیان کرد: سناریوی ائتلاف مکرون با حزب جمهوری‌خواهان اگرچه یکی از موارد محتمل است اما از نظر سیاسی دشوار خواهد بود، این جناح سیاسی که زمانی یکی از قدرت‌های بلامنازع سیاست در فرانسه محسوب می‌شد و چهره‌هایی همچون دوگل و شیراک را در قامت رئیس‌جمهور عرضه کرد، طی سال‌های اخیر دچار افول جدی شده است به طوری که نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲ ماه پیش (والری پکرس) حتی نتوانست ۵ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و ناچار از حمایت دولت در هزینه‌های کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری هم محروم شده بود. حال در انتخابات پارلمانی این حزب حامی اتحادیه اروپایی با کسب جایگاه چهارم، ۶۴ کرسی به دست آورده است و به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای ائتلاف به شمار می‌رود، چرا که از نظر ایدئولوژیک نزدیکی بیشتری با حزب مکرون دارد.

نوربخش میزان مشارکت در این انتخابات را کمتر از دوره قبل عنوان کرد و گفت: میزان مشارکت در این انتخابات نیز به طور نسبی کم بود و ۵۳ درصد از شرکت در انتخابات خودداری کردند که از نظر میانگین سنی اغلب شامل جوانان بودند، با این حال میزان مشارکت اندکی از دوره قبل (سال ۲۰۱۷) بالاتر بود. 

وی در پایان تأکید کرد: اگرچه مکرون نخستین رئیس‌جمهور طی ۲ دهه اخیر بود که توانست برای بار دوم متوالی به این مقام دست یابد، با این حال نتایج انتخابات پارلمانی برای وی نگران‌کننده است و وی در پیشبرد سیاست‌ها و تصویب قوانین مورد نظر خود همچون اصلاح سن بازنشستگی دچار مشکل خواهد شد. در نهایت آن چیزی که به طور کلی در عرصه سیاسی فرانسه به چشم می‌خورد، قدرتمندتر شدن احزاب پوپولیست راست افراطی و چپ افراطی به بهای کاهش محبوبیت احزاب سیاسی طیف میانه است؛ موضوعی که می‌تواند به قطبی‌تر شدن عرصه سیاسی این کشور منجر شود. 

به نظر می‌رسد مکرون در برابر چپ و راست‌گرایان فرانسه کار بسیار دشواری دارد. در همین راستا بود که روزنامه معروف لوموند تیتر زد: مکرون با خطر فلج سیاسی مواجه است. 

با این نتایج به نظر می‌رسد مکرون که روزگاری به «اوبامای اروپا» معروف بود و راهبردهای بزرگی مانند کاهش مالیات‌ها، اصلاح برنامه‌های رفاهی، افزایش سن بازنشستگی و ماندن در اتحادیه اروپایی به عنوان یک قدرت بزرگ را در سر دارد، با مشکلات زیادی روبه‌رو شود، زیرا ملانشون چپ‌گرا و لوپن راست‌گرا بشدت در مواردی از جمله سن بازنشستگی، مهاجرت و کار در اتحادیه اروپایی با او مخالفند.

***

    لوپن خطاب به مکرون: صدای فرانسوی‌ها را بشنو!     

انتخابات پارلمانی فرانسه که دور دوم آن یکشنبه هفته جاری برگزار شد، منجر به از دست دادن اکثریت مطلق کرسی‌های آن توسط ائتلاف حامیان مکرون شد؛ روندی که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و دولت را در تنگناهای بسیاری قرار داد. در ادامه این روند، نخست‌وزیر فرانسه که باید حمایت پارلمانی را نیز داشته باشد، دیروز سه‌شنبه استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد که مکرون آن را نپذیرفت. مارین لوپن با اشاره به این شرایط، اظهار داشت: تغییر الیزابت بورن نخست‌وزیر فرانسه موضوعی نیست که چیزی را تغییر دهد. وی اضافه کرد: آنچه فرانسوی‌ها گفته‌اند و با رای خود (روز یکشنبه) بیان کرده‌اند باید شنیده شود. لوپن اضافه کرد: مکرون نمی‌تواند به سیاستی که در پیش گرفته است ادامه دهد، زیرا این سیاست در آخرین انتخابات پارلمانی اکثریت مطلق را به دست نیاورد. «مانوئل بومپارد» مدیر مبارزات انتخاباتی ژان لوک ملانشون، رهبر حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر که حال به مهم‌ترین اپوزیسیون دولت تبدیل شده است نیز به شبکه BFMTV گفت: ما دولتی به رهبری بورن داریم که بر اساس واقعیت به حکم شاهزاده (مکرون) در آنجا حضور دارد؛ زیرا در حال حاضر هرگز توسط نمایندگان تایید نشده است. وی ضمن اظهار تاسف نسبت به این موضوع، خطاب به نخست‌وزیر فرانسه، گفت: چند هفته دیگر به پشتوانه شاهزاده در آنجا بمان. بومپارد اظهار داشت: استعفای بورن مشروع بود، زیرا وی مشروعیت ادامه رهبری را ندارد.

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها