بازار سرمایه در حالی هفته پایانی خردادماه را پشت سرگذاشت که توان صعود نداشت و همین مسئله نیز باعث خروج سنگین پول از بورس شد. اگرچه خروج پول از صندوق های با درآمد ثابت و ورود آن به بازار سهام، یک نشانه خوب برای بازار سرمایه بوده است اما کاهش هر روزه خروج پول نسبت به روز گذشته نشان می داد سهامداران تمایل چندانی برای خروج ندارند. روند شاخص‌های بورس طی هفته گذشته نیز گواه آن بود که سهامداران با ترس معامله انجام داده و بخشی از پول خود را به صورت نقد نگه داشته اند.

رشد بورس نیازمند تزریق نقدینگی به این بازار است

به عبارت دیگر، بسیاری از سرمایه گذاران که در بازار سرمایه فعال هستند در حال حاضر سرمایه زیادی برای ورود به بازار سرمایه را به صورت نقد نگه داشته اند و  منتظر ورود نقدینگی، رشد مجدد بورس و بالا رفتن ارزش معاملات هستند. «رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع با احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداخت. او در تشریح وضعیت بازار بورس گفت: بازار در نقطه ارزندگی قرار دارد و تنها با نوسانات ناشی از اخبار سیاسی محاوره شده، کمی تغییر یافته است. طی سه هفته گذشته اخبار اقتصادی و سیاسی بین الملل موجب شد تا استراتژی بازار نامشخص گردد و بازار دچار سردرگمی شود.
وی افزود: به طورحتم پیدا کردن مسیر ثبات در بازار بورس نیازمند زمان است و مؤلفه‌های مهم برای آنکه بتوانند از مسیر اخبارهای سیاسی روز دنیا متأثر نشوند، نیازمند جریان‌های نوسانی و صبر سرمایه‌گذاران هستند. 
اشتیاقی تصریح کرد: توقف ایجاد شده در روند بازار به دلیل اخبار عدم احیای برجام بود. ابهامات سیاسی دیگر همچون افزایش نرخ ارز از جمله موارد تأثیر گذار و البته کوتاه مدت در بازار بورس بود. بنابراین کلیت بازار تغییر نکرده و همچنان در نقطه ارزندگی است. 
 افزایش نرخ دلار نیمایی موجب رشد بازار بورس می‌شود
کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: مطابق وضعیت کنونی و براساس مؤلفه‌های تأثیرگذار پیش‌بینی می‌شود که روند صعودی در انتظار باشد. اکنون بازار دچار ابهام است و چنانچه این ابهامات رفع گردد، مسیر برای افزایش نقدینگی و بهبود شاخص مبرهن می‌شود. او اضافه کرد: چنانچه بتوانیم در هفته جاری، دلار نیمایی را تا نرخ ۲۶ هزار تومان برسانیم، تغییرات خوبی در بازار ایجاد خواهد شد. وی در پایان این گفت‌وگو گفت: متأسفانه بازار با کمبود جریان نقد مواجه شده است چراکه بیشتر صندوق‌های بازنشستگی فروشنده شدند و درصدد فروش سهم خود هستند. این جریانات بر روند بازار مؤثر واقع شده و تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده است. کلیت بازار اما به دلیل قرارگیری در فصل مجامع و برخورداری از سود تقسیمی ارزنده است و می‌توان انتظار بهبود داشت. 

منبع: رسالت

برچسب‌ها