میل به مهاجرت با انگیزه‌های متفاوت در میان مردم سرتاسر دنیا وجود دارد. شاخصه‌های توسعه، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ... مواردی هستند که بر میزان میل به مهاجرت در میان مردم یک سرزمین تاثیرگذارند. حالا یک کارشناس و مشاور امور مهاجرتی به این ماجرا از دیدگاه تخصصی نگاه کرده و تحلیلی بر روی نظرسنجی اخیر «رصدخانه مهاجرت ایران» که در دانشگاه شریف واقع شده، ارائه کرده است.

سیستم مدیریت ویروس کرونا میل اقشار علمی به مهاجرت را افزوده است

به گزارش قدس آنلاین نقطه قابل توجه این نظرسنجی، انجام آن در دوران قبل و بعد از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور است و نشان از این می‌دهد که سیستم مدیریت این بیماری توجه اقشار علمی و دانشگاهی را جلب نکرده و بر میل آنان به مهاجرت افزوده است. «رامین میرزادگان» با در نظر گرفتن ۴ گروه هدف در این نظرسنجی به نتایج جالب توجهی دست یافته و در این باره می‌گوید: در حال حاضر و دوران پس‌از کرونا، در نتایج پژوهش رصدخانه مهاجرت ایران آمده که شاخص میل به مهاجرت در همه گروه‌های بررسی شده بیش از ۴۰ درصد است. 
میرزادگان دراین باره تصریح می‌کند: به عبارتی ۵۳ درصد اساتید و محققان، ۴۵درصد پزشکان و پرستاران، ۴۳درصد فعالان استارتاپی و ۴۰درصد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی میل دارند از ایران مهاجرت کنند.
این کارشناس حوزه مهاجرت این اعداد را که هرکدام نشان از درصد بالای میل به مهاجرت در میان این اقشار نسبت به میانگین جهانی است را یک زنگ خطر توصیف کرد چرا که بعنوان مثال میل ۴۵ درصدی پرستاران و پزشکان به مهاجرت، بعنوان افرادی که سال‌های زیاد بر روی آنان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و از نخبگان جامعه محسوب می‌شوند، خود نشان‌دهنده به صدا در آمدن یک زنگ خطر برای مسئولین است.
او ادامه می‌دهد: در گروه مایل به مهاجرت که شامل دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌شود نزدیک به۱۸  از آن‌ها علاقه‌مند به مهاجرت کانادا هستند و امریکا، آلمان، استرالیا و سوئیس در رده‌های بعدی قرار دارد.
او اضافه می‌کند: اساتید و پژوهشگران هم نزدیک به ۳۰ درصد کانادا را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند و فعالین استارآپی هم با بیشترین درصد یعنی ۳۸.۳ درصد علاقه‌مند به مهاجرت به کانادا هستند. پزشکان و پرستاران اما امریکا را در اولویت اول مهاجرت خود دیده و سپس به کانادا، استرالیا، آلمان و انگلیس تمایل نشان داده‌اند.
میرزادگان درباره میزان تمایل اقشا مختلف جامعه به مهاجرت به تحقیقات پیشین این گروه اشاره کرده و می‌گوید: هر ۴ گروه  مد نظر یعنی «اساتید و محققان»، «دانشجویان و فارغ‌التحصیلان»، «پزشکان و پرستاران» و «فعالین استارآپی» بیش از ۴۰ درصد برای مهاجرت اعلام آمادگی کرده‌اند.
او ادامه می‌دهد: این آمار در حالی است که اوضاع کرونا در ایران، این علاقه‌مندی به مهاجرت را بیش از پیش کرده و همین نظرسنجی در ایام قبل از کرونا نتایج دیگری داشته است.
میرازدگان تصریح کرد: تمامی این گروه‌های هدف، پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور زیر ۴۰ درصد برای مهاجرت اعلام تمایل کرده بودند، در حالی که اکنون میزان تمایل آن‌ها بیش از این اعداد و ارقام اعلام شده است.

لازم به ذکر است که این نظرسنجی از بیش از ۲۰۰۰ دانشجو و صدها استاد دانشگاه، اعضای کادر درمان شامل پزشکان و پرستاران و فعالیت استارت‌آپی انجام شده است و وضعیت اقتصادی و نارضایتی عمومی افراد شرکت‌کننده از وضعیت فعلی، بیشترین عللی بوده است که از سوی افراد متمایل به مهاجرت، بعنوان علت اصلی، نام‌ برده شده است.

برچسب‌ها