شبکه صهیونیستی کان گزارش داد: کمیسیون قانون اساسی کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی)، قانون موسوم به متهمان به جرایم جنایی را به تصویب رساند.

تشدید جنگ قدرت در اراضی اشغالی

به گزارش قدس آنلاین، شبکه صهیونیستی کان گزارش داد: کمیسیون قانون اساسی کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی)، قانون موسوم به متهمان به جرایم جنایی را به تصویب رساند.

براساس این قانون، نمایندگان پارلمان که در گذشته سابقه متهم شدن به جرایم جنایی را داشته‌اند، امکان نخست‌وزیر شدن را ندارند؛ اقدامی که برخی، آن را در ادامه جنگ قدرت داخلی میان طیف‌های سیاسی در اراضی اشغالی قلمداد کرده‌اند، چراکه تصویب نهایی چنین طرحی می‌تواند راه رسیدن دوباره بنیامین نتانیاهو به قدرت را سد کند. اقدام جدید البته در این مرحله صرفاً یک لایحه پیشنهادی است که در کمیته تخصصی اولیه پیشنهاد شده است. با اینکه لایحه سال‌هاست مطرح است اما احتمال تصویبش بسیار بالاست.

در حالی که جنگ قدرت میان طیف نتانیاهو و نفتالی‌بنت این روزها داغ شده این طرح می‌تواند جلو قدرت‌یابی دوباره نخست‌وزیر پیشین را بگیرد. نتانیاهو که اصلی‌ترین رقیب کابینه ائتلافی «نفتالی بنت»-«یائیر لاپید» است در حال حاضر در سه پرونده فساد متهم شده است. او اما این روزها در سایه سقوط دولت بنت در فکر بازگشت دوباره به قدرت است. این موضوع با مخالت‌های بسیاری مواجه شده به‌طوری که آویگدو لیبرمن، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تأکید کرده احزاب نباید اجازه بازگشت نتانیاهو به قدرت را بدهند.

رژیم صهیونیستی اکنون درگیر اختلافات سیاسی داخلی است. نفتالی بنت که فقط چند روز پس از یک‌سالگی کابینه‌اش مجبور به اعلام فروپاشی ائتلاف شد، در گفت‌وگویی با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این رژیم، ابعاد دیگری را از دغدغه‌هایش درباره آینده این رژیم افشا کرد. بر اساس این مصاحبه، وی با اشاره به تداوم تنش‌های سیاسی پس از برگزاری چهار دوره انتخابات سراسری، احتمال وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی را مهم‌ترین نگرانی خود دانست. بنت به‌تازگی رایزنی‌هایی درباره آینده سیاسی خود انجام داده و این روزها در حال فراهم کردن مقدمات برای انتقال قدرت به کابینه انتقالی به نخست‌وزیری یائیر لاپید است.

دوشنبه هفته گذشته، نفتالی بنت و یائیر لاپید در بیانیه‌ای مشترک از موافقت با انحلال کنست خبر دادند، بر اساس این تصمیم، یائیر لاپید تا زمان برگزاری انتخابات جدید پارلمانی، کابینه انتقالی را تشکیل خواهد داد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ائتلاف نفتالی بنت و یائیر لاپید اکثریت کرسی‌ها در کنست را از دست داد، این مسئله سبب شد کابینه ائتلافی در تصویب لوایح مدنظر خود در کنست ناکام بماند.

خبرنگار: زینب اصغریان

انتهای پیام/

برچسب‌ها