وزیر خارجه انگلیس بدون رعایت اصل چین واحد، مدعی شد که همزمان با افزایش قدرت اقتصادی و نظامی چین، پکن ممکن است که خطایی با تبعات فاجعه بار مانند حمله به تایوان ترتیب دهد.

وزیر خارجه انگلیس: خطر حمله چین به تایوان وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گاردین، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در سخنان خود در نشست سران ناتو در شهر مادرید پایتخت اسپانیا اعلام کرد که مسئله تهاجم به تایوان، اشتباه محاسباتی فاجعه بار چین خواهد بود.

تراس در این باره گفت: گمان کنم که این خطر وجود داشته باشد که چین همزمان با گسترش نفوذ خود از طریق قلدری اقتصادی و افزایش توان نظامی، به باوری خطا برسد که منجر به اشتباه محاسباتی فاجعه بار مانند حمله به تایوان شود.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد که همزمان با این مسئله که پکن جاه طلبی های راهبردی اش را گسترش می دهد، ناتو نیز باید مفهوم راهبردی و وظیفه اصلی خود را که آخرین بار در سال ۲۰۲۰ به روز رسانی شد و قرار است در اجلاس کنونی در مادرید از نو تعریف شود، با اشاره مخصوص به چین گسترش دهد.

تراس افزود که کشورهای عضو گروه هفت (G۷) و کشورهایی همانند استرالیا باید از وزنه اقتصادی خود برای به چالش کشیدن چین استفاده کنند و کشورهایی مانند انگلیس حتی می توانند در قبال رویکرد تجاری خود با چین تجدید نظر نمایند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: گمان کنم که ما از نظر تاریخی از این قدرت اقتصادی استفاده نکرده ایم.

سخنان وی در حالی مطرح می شود که پیشتر وزارت خارجه چین اعلام کرده بود که ناتو باید از اظهارات تحریک آمیز خود برضد پکن دست بردارد.

گفتنی است انگلیس نیز همراستا با آمریکا در راستای سیاست «ایندوپاسیفیک» واشنگتن قدم بر می دارد.

برچسب‌ها