۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 806599

در سالیان اخیر صنعت آبزی‌پروری کشورمان از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است، به طوری که شاهد آن هستیم که هر ساله علاوه بر افزایش تولید آبزیان گوناگون، سهم زیادی از صادرات محصولات کشاورزی نیز به آبزیان اختصاص می‌یابد.

ارزآوری ۱۶۷ میلیون دلاری صادرات میگو

یکی از آبزیانی که طی ۱۰سال اخیر صادرات آن با رشد محسوسی روبه‌رو شده و جایگاه خوبی در بازار دیگر کشورها به دست آورده میگو است، به همین دلیل علاوه بر اشتغالزایی گسترده در این صنعت شاهد سودآوری قابل‌توجه صادرات میگو نیز هستیم.
صادرات میگو در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲ با رشد ۲۱۵ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۲۳۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبه رو بوده است. به طوری که صادرات این محصول از ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در سال ۱۳۹۲ به حدود ۱۶۷ میلیون دلار در سال گذشته رسید.
در این خصوص علی‌اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: پرورش میگو یک صنعت اشتغالزا و ارزآور در کشور است که از اوایل دهه ۷۰ در ایران شروع شده وهمچنان روبه توسعه است.
خدایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در تمام استان‌های جنوبی کشور و همچنین استان گلستان مزارع پرورش میگو وجود دارد، افزود: در بوشهر به‌عنوان قطب تولید و پرورش میگو در کشور در سال گذشته ۲۸هزار تن میگو تولید شده و امسال این رقم به بیش از ۳۵هزار تن خواهد رسید.
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با بیان اینکه صنعت پرورش میگو در ایران فاصله زیادی با دنیا ندارد و به عبارتی ضریب نفوذ دانش در این صنعت خیلی خوب است، تصریح کرد: ایران جزو کشورهای پیشتاز از نظر میزان برداشت میگو در واحد سطح است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته میگو صیدشده در ۴استان کشور به ۲۱کشور دنیا صادر شد، گفت: چین، امارات، روسیه، مالزی، قطر، عمان، کویت، اسپانیا، ترکیه، لبنان، انگلستان، تایوان، ایتالیا، قزاقستان، هنگ‌کنگ، هند، کره‌جنوبی، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان و عراق مقاصد صادراتی میگوی ایرانی بوده‌اند.
خدایی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین صادرات میگو در سال‌جاری به روسیه بوده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد این کشور در پایان سال‌جاری پس از چین به مقصد دوم صادرات میگوی کشورمان تبدیل شود.
صادرات ۴۲۰۰ تنی میگوی ایران به روسیه
این مقام شیلاتی در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه رشد صادرات به روسیه بسیار چشمگیر بوده است، افزود: تا یک دهه قبل صادراتی به این کشور نداشتیم و از سال ۹۳ که اولین صادرات ما به این کشور آغاز شد تا به امروز رشد قابل‌توجهی داشته است و حال که به حدود ۵۵کشور دنیا صادرات آبزیان داریم و به ۱۸کشور میگو صادر می‌کنیم، روسیه در رتبه سوم صادرات میگوی کشورمان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: سال گذشته ۴هزار و ۲۰۰تن  میگو به ارزش حدود ۲۰میلیون دلار به روسیه صادرات داشتیم در حالی که سال ۱۳۹۹ این رقم هزار تن بوده است.
خدایی گفت: کل صادرات میگوی ما ۳۶هزار تن بوده که بیش از ۱۰درصد آن به روسیه صادر شده و امیدواریم امسال به دوبرابر افزایش یابد.
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان خاطرنشان کرد: به طور متوسط قیمت میگوی ایران در استخر حدود ۱۰۰هزار تومان است که شامل سر، دم، پوست و دیگر ضایعات است، لذا وقتی به واحد فرآوری می‌رود و تبدیل به گوشت خالص می‌شود ۵۰درصد افت می‌کند. بنابراین قیمت آن ۲۰۰هزار تومان می‌شود که این ۲۰۰هزار تومان گوشت میگوی خالص است و در مقایسه با گوشت قرمز ارزان‌تر است.
وی افزود: اما آنچه در دنیا قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود عمدتاً میگوی با سر است، بدین ترتیب طبیعی است که قیمت جهانی نصف قیمت میگوی بدون سر، دم و پوست باشد. درواقع چون کالای ما یک کالای صادراتی است بنابراین قیمت جهانی است که تعیین‌کننده است و ما از قیمت جهانی تبعیت می‌کنیم.
خدایی در پایان گفت: بیش از ۹۰درصد میگوی ایران صادر می‌شود، بنابراین اگر قیمت ایران دو برابر قیمت جهانی باشد قطعاً با نصف قیمت به بازارهای جهانی صادر نمی‌شود، لذا اینکه می‌گویند قیمت میگو در ایران دو برابر قیمت جهانی است، واقعیت ندارد.

منبع: ایران

برچسب‌ها