جمله تکان‌دهنده دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص قرارداد ۳۰ میلیاردی یک فوتبالیست شوک بزرگی به جامعه فوتبال وارد کرد.

فدراسیون و تفنگ بی‌فشنگ

به گزارش قدس آنلاین، جمله تکان‌دهنده دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص قرارداد ۳۰ میلیاردی یک فوتبالیست شوک بزرگی به جامعه فوتبال وارد کرد.

بلافاصله پس از این اظهارنظر درودگر در برنامه‌«ورزش و مردم» از قطعی شدن طرح تعیین سقف قرارداد خبر داد و اعلام کرد هرکسی این قانون را رعایت نکند، کارت بازی‌اش صادر نمی‌شود.

با این دو اظهارنظر مشخص شد فوتبال ایران در آستانه یک چالش بزرگ قرار دارد، چالشی که در یک طرف آن فدراسیون و سازمان لیگ حضور دارد و در طرف مقابل بازیکنان، مربیان و باشگاه‌های متمول دولتی و صنعتی، البته در رأس این جریان مافیای بزرگ دلالی نیز ضربه بسیار سنگینی متحمل می‌شود.

اما آیا سیستم نظارتی دقیق و صادق در حوزه فوتبال برای بررسی و رسیدگی به این پیشنهاد یا طرح وجود دارد؟ با استناد به ادعاهای نمایشی سازمان لیگ و فدراسیون‌فوتبال در سال‌های اخیر بابت ممنوعیت ورود مربی و بازیکن خارجی، تعیین سقف قرارداد، منشور اخلاقی، مبارزه با دلالی و جلوگیری از حضور تیم‌های بدهکار به نظر می رسد فدراسیون این بار هم قدرتی برای اجرای این طرح ندارد و صرفاً با یک برنامه نمایشی سبب می‌شود قراردادهای صوری و زیرمیزی دوباره به سیستم اجرایی و مدیریتی کشور باز گردد.

جدا از فرار مالیاتی بازیکنان و مربیان در این مدل ، فضای بی‌اعتمادی بسیار سنگینی به وجود می‌آید که این مسئله ضربه جبران ناپذیری به پیکره باشگاه‌های غالباً بدهکار وارد می کند.

از سویی دیگر اصرار بیش از حد مسئولان سازمان لیگ ممکن است فدراسیون را به دلیل عدم رعایت قواعد بین المللی با جرایم سنگین از جمله تعلیق مواجه کند. از آنجا که سازمان لیگ فعلاً با تشکیل جلسات هیئت رئیسه خود تمامی تصمیماتش را عملیاتی می‌کند از گوشه و کنار شنیده می‌شود برخی کارشناسان حقوقی باشگاه‌ها به یک ایراد قانونی سازمان لیگ اشاره کردند و عنوان کردند تصویب این طرح نیاز به موافقت مجمع دارد و هیئت رئیسه چنین اختیاری ندارد که بدون برگزاری مجمع و موافقت اکثریت اعضا چنین ساز و کاری را به اجرا در بیاورد، به همین دلیل در صورت اصرار بیش از حد کافی است یکی از باشگاه‌ها مکاتبه‌ای با نهاد بالادستی در قاره آسیا داشته باشد تا سرنوشت هیئت رئیسه سازمان لیگ نیز مشابه کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای به حالت تعلیق در بیاید.

اما حالت دیگری هم وجود دارد که به احتمال بسیار زیاد در نهایت این اتفاق به عنوان خروجی نهایی عملیاتی می‌شود که سازمان لیگ و باشگاه ها به جمع بندی برسند با حفظ ظاهر و در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی حاکم بر جامعه فضای فعلی را تلطیف کنند و با پذیرش صوری این موضوع به نوعی شرایط روانی حاکم بر مجموعه فوتبال را آرام کنند تا حساسیت ها کاسته شود و انتقادهای اجتماعی نسبت به ریخت و پاش‌های بی رویه هر روز به تیتر منتخب رسانه‌های گروهی تبدیل نشود، اما در عمل همه چیز طبق همان توافق اولیه میان بازیکن یا مربی با باشگاه به اجرا در خواهد آمد تا یک نمایش تلخ روی پرده فوتبال اکران شود.

خبرنگار: سینا حسینی

انتهای پیام/

برچسب‌ها