اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه، به انحلال این نهاد رأی مثبت دادند تا با این اقدام ضمن صحه گذاشتن بر واقعیت بن‌بست سیاسی درونی در این رژیم، مهر تأییدی بر برگزاری پنجمین انتخابات سراسری در اراضی اشغالی آن هم در کمتر از چهار سال بزنند.

«بنت» هم نتوانست

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، روز پنجشنبه، به انحلال این نهاد رأی مثبت دادند تا با این اقدام ضمن صحه گذاشتن بر واقعیت بن‌بست سیاسی درونی در این رژیم، مهر تأییدی بر برگزاری پنجمین انتخابات سراسری در اراضی اشغالی آن هم در کمتر از چهار سال بزنند. با انحلال کنست دوران نخست وزیری نفتالی بنت پس از گذشت تنها یک سال پایان یافت. به این ترتیب بنت با کنار رفتن از قدرت رکورد کوتاه‌ترین کابینه صهیونیستی را شکست! 
بر اساس تصمیم پارلمان، اول ماه نوامبر (دهم آبان ماه)، به عنوان زمان برگزاری انتخابات سراسری تعیین شده است. «یائیر لاپید» به عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور تا هنگام برگزاری انتخابات نقش آفرینی خواهد کرد. تصمیم نمایندگان پس از آن اتخاذ شد که خروج «نیر اورباخ» عضو حزب راست‌گرای افراطی «یامینا» (حزب بنت) موجب شد ائتلاف بنت به ۵۹ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست، یعنی دو کرسی کمتر از اکثریت برسد.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند نفتالی بنت نخست وزیر نمی‌شود و از دنیای سیاست کناره گیری خواهد کرد. با این حال بنیامین نتانیاهو با استقبال از این اقدام پارلمان برای بازگشت به قدرت اعلام آمادگی کرد.
 ابراز تمایل نتانیاهو برای بازگشت دوباره به قدرت در حالی است که تنها چند روز پیش کمیته امور قانونی پارلمان صهیونیستی لایحه‌ای را به تصوب رساند که تحلیلگران معتقدند هدف اصلی آن جلوگیری مخالفان از بازگشت نتانیاهو به قدرت است.


انحلال کنست و بحران‌های پیش رو
اما در حالی پارلمان رژیم صهیونیستی منحل شد که طی سه سال و نیم گذشته، باوجود برگزاری چهار انتخابات در اراضی اشغالی هیچ کابینه‌ای موفق نشده بحران‌های این رژیم را حل کند. پس در وحله نخست، برگزاری پنجمین انتخابات به طور جدی از اختلاف و جنگ قدرت گسترده در پس پرده سیاست این رژیم منحوس حکایت داشته و از سوی دیگر وضعیت متزلزل و شکننده سیاسی در درون اراضی اشغالی را نمایان کرده است. این حقیقتی است که سیاسیون صهیونیست هم به آن اذعان کرده‌اند. در این راستا «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی روز گذشته تأکید کرد برگزاری انتخابات‌ متعدد کنست، برای اسرائیل ناسالم و مُضر است. همچنین «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با بیان اینکه انتخابات آتی هم تغییر خاصی را رقم نخواهد زد، گفت: نتانیاهو هم نخست‌وزیر نخواهد شد؛ حتی اگر دولتی هم تشکیل شود در مدت کوتاهی سقوط خواهد کرد». از سوی دیگر انحلال کنست فقط چند هفته پیش از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه صورت می‌گیرد؛ سفری که رژیم صهیونیستی برای کمک به تحکیم روابط امنیتی منطقه‌ای خود علیه جمهوری اسلامی ایران، حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بود. با وجود این، بحران کابینه در رژیم صهیونیستی روی این سفر سایه انداخته و آن را تحت تأثیر قرار داده است.  در نهایت اینکه انحلال پارلمان صهیونیستی، از آن جهت اهمیت مضاعفی دارد که بنت تأکید می‌کرد با اجرای دکترین اختاپوس می‌خواهد ایران را مستقیم هدف قرار دهد! به این ترتیب آن که می‌خواست ایران را نابود کند، از دور سیاست خارج و به زباله‌دان تاریخ پیوست.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب‌ها