باوجود آنکه مصوبه الگوی کشت در سال ۸۸ به تصویب رسید، اما طی این سال ها دولت های مختلف به دلایل متعدد نتوانستند آن‌را اجرا کنند.

چند درصد از کشاورزی زیر الگوی کشت رفت؟

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا مهاجر، معاونت زراعت وزارت جهاد اذعان می‌کند که الگوی کشت برنامه فرا وزارتخانه ای و در بحث سران نظام مطرح و تصمیمات قاطع باید اخذ شود، چراکه بحث آب مطرح است و وزارت نیرو و وزارت کشور باید وارد شوند و آنچه برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، تشویق کشاورزان به منابع در دسترس است که در اجرا مشکل نداریم، اما حتما تمامی‌ پارامترها باید کنار هم قرار گیرد تا الگوی پیشنهادی بر مبنای آب و زمین اجرا شود.

با توجه به آنکه امنیت غذایی به اجرای مصوبه الگوی کشت گره خورده است، بنابراین طبق گفته مسئولان وزارت جهاد الگوی کشت در اختیار، باید ابلاغ و از پاییز امسال اجرا شود.

مهاجر می گوید: همه ساله قبل از کشت باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام شود که پارسال برای اولین بار این اتفاق افتاد و امسال حداکثر تا پایان مرداد اعلام می شود. براین اساس هر هفته جلساتی با معاونت های مختلف و بنیاد ملی گندمکاران داریم که قیمت مناسبی برای سال آینده اعلام شود تا کشاورزان به کشت ترغیب شوند.

وزارت جهاد به تنهایی توان اجرای مصوبه الگوی کشت را ندارد

مسعود اسدی، رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی گفت: نبود الگوی کشت در کشور پاشنه آشیلی برای اقتصاد کشاورزان و امنیت غذایی کشور است که اجرای آن از واجبات بخش کشاورزی محسوب می شود.

به گفته رئیس مجمع هماهنگی تشکل های کشاورزی، الگوی کشت با سیاست دستوری، قانون و دستورالعمل اجرا نخواهد شد و اجرای آن منوط به عزم ملی در کلیت دولت است.

اسدی می گوید: با توجه به شرایط دنیا و اهمیت امنیت غذایی، خودکفایی و خوداتکایی در برخی محصولات امری ضروری است، چراکه در صورت نبود تحریم و داشتن پول نقد هیچ کشوری محصولی برای فروش به ما ندارد که برای دستیابی به این امر مهم و اجرای سیاست الگوی کشت در کنار مشوق ها، زیرساخت بازرگانی فروش محصولات خارج از چرخه خرید تضمینی و تامین نهاده مورد نیاز باید فراهم شود.

رئیس مجمع تشکل های بخش کشاورزی گفت: وزارت جهاد به تنهایی توان اجرا ندارد و دولت باید پشت کار بیاید و منابع مالی لازم برای مشوق های مکفی کشاورزان را فراهم کند.

اجرای مصوبه الگوی کشت نیازمند هماهنگی وزارتخانه های نیرو و صمت و سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد زیرساخت های لازم در بحث بازرگانی و فروش محصولات و همچنین تامین منابع دارد و با قانون و دستورالعمل اتفاقی نمی افتد. 

ارتباط مستقیم الگوی کشت با جیب کشاورزان

عطااله هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: الگوی کشت رابطه مستقیمی با جیب کشاورز دارد، چراکه تولیدکننده از منظر اقتصادی تولید انجام می دهد.

به گفته وی، باوجود تلاش معاونت زراعت و وزارت جهاد در راستای اجرای الگوی کشت در سال زراعی جدید، اما جیب کشاورز الگوی کشت را تعیین می‌کند. هرچند به سبب ضرورت و اهمیت خودکفایی محصولات استراتژیک، حمایت های جانبی از کشاورزان باید انجام شود.

هاشمی می گوید: با وجود قیمت گذاری مناسب محصولات استراتژیک در شورای قیمت گذاری، حمایت های جانبی از تولیدکنندگان در خصوص نهاده و بیمه باید انجام شود تا قیمت محصول با حمایت های جانبی مدنظر کشاورزان باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس آمار و مستندات در سال هایی که نرخ گندم مناسب بوده در همان سال افزایش تولید داشتیم که برای سال زراعی جدید با اعلام به موقع قیمت انتظار می رود که الگوی کشت به میزان قابل توجهی در خصوص گندم اتفاق بیفتد.

در جلسه شورای قیمت گذاری برای سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱، علی رغم اصلاح قیمت باید حمایت های جانبی از تولیدکنندگان مدنظر قرار گیرد و همواره امسال با اعلام به موقع قیمت ها، کشت قراردادی زودتر در پروسه اجرا قرار گیرد تا در محصول استراتژیک گندم به خودکفایی برسیم.

اجرای الگوی کشت با امنیت غذایی در ارتباط است

همچنین قاسم‌ پیشه ور، رئیس نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: برای اجرای مصوبه الگوی کشت وزارت نیرو و وزارت راه باید پای کار بیاید و مقوله تولید مختص یک وزارتخانه نیست.

به گفته وی، در بحث تولید محصولات برای تامین آب قطعی ۵ ساعته برق چاه های کشاورزی کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید را به همراه دارد یا پس از تولید امکان حمل زمینی و هوایی محصول به سبب فساد پذیری باید وجود داشته باشد که براین اساس سایر وزارتخانه ها باید به کمک وزارت جهاد آید.

پیشه ور می گوید: الگوی کشت برای استان ها باید تعریف شود تا تولید برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد، درغیراین صورت تولیدکننده به سراغ کشت خارج از الگو می رود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با وجود ظرفیت و پتانسیل خودکفایی در کشور و بحث جدی تامین غذا در دنیا، اجرای الگوی کشت برای دستیبابی به این امر مهم ضروری است که متاسفانه در دولت های قبل و مجلس جدی گرفته نشد که بدین‌منظور دولت باید پای کار آید.

برای تامین غذا و امنیت غذایی در کشور اولین پارامتر آب و خاک است که به سبب عدم‌تامین آب از خارج، کشاورزان آسیب می بینند. هر چند خشکسالی تنها برای کشور ما نیست و همواره انتظار کشاورز بر آن است که وزارتخانه و دستگاه های مربوط برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک و اجرای الگوی کشت که بحث امنیت غذایی است، پای کار بیایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها