۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۶
کد خبر: 812197

مسئله بافت‌های فرسوده در کلانشهرهای ایران جدی است اما در کنار آن، مسئله محدوده تجاری شهر را هم داریم که در هیچ شهری مشخص نشده است.

به همین دلیل مجموعه‌های تجاری یا حتی مجموعه‌های اداری و شرکت‌ها و بیزینس‌های مختلف در هر جای شهر پراکنده هستند و این مشکلاتی را برای شهرها به وجود می‌آورد.
چون بافت‌های فرسوده در دنیا مرکزیت شهرها را به خود اختصاص می‌دهند این در طرح‌های توسعه شهری باید در قالب طرح محدوده‌های تجاری قرار بگیرد، یعنی بافت‌های فرسوده به مراکز تجاری شهر تبدیل شوند. از طرف دیگر تراکم جمعیتی که ساکن بافت‌های فرسوده می‌شوند به دلیل اینکه عمدتاً کارکردهای تجاری دارند کمتر خواهد بود و این قابل ‌کنترل است و در کنار آن، آن‌هایی که می‌خواهند کاربری‌های سکونتی داشته باشند، مابه‌ازای آن، زمین یا ملک در خارج از بافت‌های فرسوده در اختیارشان قرار گیرد که بتوانند سکونت و شرایط بهتری برای واحد مسکونی خود داشته باشند.
با افزایش حریم در پیرامون شهرها بخشی از ساکنان را به محدوده شهر منتقل کنیم و بخش مرکزی شهر که قلب تپنده شهر هم هست به مراکز تجاری اختصاص یابد. ما می‌توانیم با بارگذاری و تراکم ساختمانی کمتر و تراکم جمعیتی بیشتر ارزش‌افزوده بیشتری را در این مناطق به وجود آوریم و در کنار آن زمین‌های بیشتری را آزادسازی کنیم که بتوانند به کاربری‌های عمومی هم اختصاص یابند.

برچسب‌ها