قدس آنلاین – رها واعظی: فناوری ساخت باتری بسیار دشوار است. باتری ها، نه تنها باید در هزینه مقرون به صرفه باشند، بلکه باید دارای سطح عملکرد رضایت بخشی باشند.

توسعه ی باتری های لیتیومی جدیدی که منفجر نمی شوند

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، باتری های لیتیومی، علاوه بر اینکه باید از نظر هزینه یی مقرون به صرفه باشند، باید دارای عملکرد مناسب و شرایط ایمنی برای استفاده توسط کاربرا باشند.

پیش از این باتری های لیتیومی به گونه یی بوده اند که داغ شدن آن ها احتمال انفجار را فرآهم می کرد و بعضا باعث آتش گرفتن اطراف خود می شد، اما در حال حاضر محققان دانشگاه استنفورد ایالات متحده، پوشش پلاستیکی جدیدی برای باتری های لیتیوم یونی تولید کرده اند که روشی ایمن برای استفاده از این گونه باتری ها ایجاد می کند.

این پوشش پلاستیکی جدید از ذرات نیکل تشکیل شده است و هنگامی که باتری بیش از حد گرم شود، به طور خودکار آن را خاموش می کند و در صورتی اجازه ی استفاده ی مجدد از آن وجود دارد که میزان گرما به سطح امنی رسیده و دمای باتری کاهش یافته باشد.

به این ترتیب تکنولوژی پوشش پلاستیکی از آتش گرفتن باتری و در نتیجه آتش سوزی محیط جلوگیری می کند.

پیش از این استراتژی های مختلفی برای حل مشکل آتش سوزی باتری های لیتیوم یونی ارائه شده بود، اما این اولین سازه یی است که می تواند از احیای بیش از حد گرما جلوگیری کند و سرمایش ایجاد کند، به این ترتیب چرخه ی مناسبی بدون افت کارایی ایجاد می شود.

البته برخی باتری های لیتیوم یونی نیز وجود دارند که قادر به قطع برق در صورت بروز آتش سوزی و انفجار می باشند، اما پس از این اتفاق دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

پیش از این و پس از بروز برخی انفجارها و آتش سوزی ها برای گوشی های هوشمند پیشرفته یی از جمله اپل، محققان در صدد اثبات امنیت تکنولوژی ها بر آمدند و به همین دلیل تولیدات و فناوری های مختلفی برای ایجاد امنیت بیش تر در استفاده از تکنولوژی ارائه شد.

برچسب‌ها

پخش زنده