عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران با بیان اینکه افزایش ۱۴ درصدی حداقل مزد کارگران که در شورای عالی کار تصویب شد، بیش از توان کارفرمایان بود، گفت: هم اکنون کارگران اوضاع بهتری نسبت به کارمندان دارند.

اوضاع کارگران بهتر از کارمندان است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،‌ جمال رازقی جهرمی، در پاسخ به این سوال که چرا کارفرمایان با افزایش بهره‌وری، هزینه‌های خود را مدیریت نکرده و تمام مشکلات را به جامعه کارگری با افزایش ناچیز دستمزد منتقل می‌کنند، اظهار داشت: این مطلب باید در شرایطی عنوان شود که اقتصاد کشور دچار بحران نباشد و قیمت تمام شده تولید هم به مراتب قابل رقابت باشد.

وی افزود: متأسفانه کشور ما برخلاف سایر کشورها که دچار بحران اقتصادی شد، به سمت راه نجات یعنی اقتصاد تولید‌محور حرکت نکرد در حالی که کشورهای دنیا از جمله کره جنوبی و آمریکا تنها راه نجات خود را در رونق تولید و افزایش توانمندی این بخش دیدند.

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران با بیان اینکه تولید بهترین راه حل برای خروج از بحران است،‌گفت: متأسفانه در کشور ما برعکس این موضوع عمل شد و نظام بانکی مورد حمایت قرار گرفت.

رزاقی با بیان اینکه رنگین شدن سفره کارگران قطعاً با حل مسائل اقتصاد کلان میسر خواهد شد، تصریح کرد: دولت بدهکار همراه با تحریم‌های اقتصادی، ماهانه برای 4 میلیون و 500 هزار کارمند خود حقوق واریز می‌کند که این موضوع با کاهش درآمدهای نفتی دچار یک چالش اساسی در سطح دولت شده است.

وی در واکنش به افزایش 14 درصدی دستمزد در سال 95 برای کارگران گفت: این افزایش دستمزد خارج از توان کارفرمایان است و نماینده کارفرما در نشست شورای عالی کار نسبت به خواسته‌های کارگران کوتاه آمد. این در حالی است که 50 درصد از واحدهای تولیدی کشور تعطیل هستند.

رازقی جهرمی مهمترین مشکلات بخش تولید را افزایش هزینه تولید، کمبود بهره‌وری، هزینه‌های تأمین اجتماعی، مالیات و بروکراسی‌های اداری عنوان کرد و گفت: در کجای دنیا تولید با نرخ سود 25 تا حتی 35 درصدی سرپا مانده و رقابت می‌کند؟

وی گفت: در صورت محاسبه تورم سنوات گذشته می‌بینیم که افزایش دستمزد کارگران بیش از این مقدار بوده است و هم اکنون می‌توان گفت جامعه حقوق‌بگیر کارگری وضعیت بسیار بهتری نسبت به کارمندان دارند.

این نماینده کارفرمایی درباره استدلال این گفته خود که کارگران اوضاع بسیار بهتری دارند، تأکید کرد: دولت در سال 95، حداقل حقوق را یک میلیون و 50 هزار تومان عنوان کرده است اما کارگران بالای یک میلیون تا یک میلیون و 300 دریافت خواهند کرد.

به گزارش فارس، طبق مصوبه دو روز گذشته شورای عالی کار حداقل پرداختی به کارگران مجرد 972 هزار تومان و کارگران متأهل دارای یک فرزند 1 میلیون و 30 هزار تومان خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده