قدس آنلاین-اراک-الهه موحد: نخستين جشنواره ملي گل هاي زنبق روز چهارشنبه با حضور قائم مقام معاونت ترويج و آموزش جهاد كشاورزي و جمعي از مسئولان استان مركزي در پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي در محلات گشايش يافت.

گشايش نخستين جشنواره ملي گل هاي زنبق در محلات 

پژمان آزادي افزود: در اين نمايشگاه ۵۸ گونه جديد گل هاي زنبق اصلاح شده در رنگ هاي مختلف در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.

رئيس پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي افزود: اين نمايشگاه در فضايي به وسعت يك هزار متر مربع بر پا شده است.

آزادي افزود: محققان بخش به نژادي پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي محلات با استفاده از شيوه دو رگ گيري ۲۳ رقم گل زنبق بومي را به ۵۸ رقم جديد اصلاح نژاد كردند.

وي اظهاركرد: محققان اين شهرستان بعد از سه سال كار پژوهشي در سال گذشته به اين رقم هاي جديد دست يافتند و رقم هاي جديد گل زنبق به بار نشست و در فضاي سبز توزيع و تكثير شد.

رئيس پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي ادامه داد: پرورش آسان، سازگاري با محيط، مقاومت بالا به سرما و گرما، تنوع شكل و رنگ، موجب شده تا طراحان براي فضاي سبز نگاه ويژه اي به گل زنبق داشته باشند.

وي گفت: اين جشنواره ملي به مدت يك هفته داير است. قائم مقام معاون آموزش و ترويج كشاورزي در جريان گشايش اين نمايشگاه ملي گفت: تحول در افزايش توليد، بهبود درآمد و صادرات از گل و گياه زينتي، مستلزم انتقال يافته هاي تحقيقاتي به بهره برداران است.

محمدرضا شاه پسند افزود: تحقيقات علمي سطح بالا به ويژه در بخش گل و گياهان زينتي كشور انجام مي شود اما يافته هاي علمي آن ها به بهره برداران منتقل نمي شود . توليد ۳۵۰ گونه مختلف گياهان زينتي، آپارتماني و فضاي سبز، محلات را به يكي از قطب هاي پرورش و تجارت گل و گياه تبديل كرده است.

وي بيان كرد: با ترويج يافته هاي علمي، تجاري سازي يافته ها و ارتقاي سطح علمي بهره برداران محصولات باكيفيت ، متنوع و قابل رقابت در بازار داخلي و خارجي توليد مي شود.

شهرستان محلات بزرگترين شهرستان كشور از لحاظ سطح زير كشت و توليد گل و گياه زينتي است. ۱۸ درصد از سطح زير كشت كشور، ۱۲ درصد از توليد گل شاخه بريده، ۸۰ درصد توليد گل هاي فصلي نشائي، ۲۱ درصد از توليد درخت و درختچه هاي زينتي و ۱۴ درصد از گياهان آپارتماني كشور در محلات توليد مي شود.

برچسب‌ها

پخش زنده