همزمان با ماه ضیافت الهی، نهمین برنامه از سلسله برنامه‌های سه‌شنبه‌های فرهنگی موزه‌های آستان قدس رضوی، به رونمایی از اسناد تاریخی مراسم‌های ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی اختصاص دارد.

رمضان در حرم رضوی به روایت اسناد تاریخی

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این ‌باره به خبرنگار قدس گفت: این مراسم روز سه‌شنبه 31 اردیبهشت سال جاری و مطابق با نیمه ماه مبارک رمضان و روز میلاد باسعادت امام حسن مجتبی(ع) در محل موزه قرآن و نفایس حرم برگزار می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین مهدی قیصری نیک افزود: ‏در این مراسم اسناد تاریخی آستان قدس رضوی مربوط به مراسم ماه مبارک رمضان از دوره صفویه تا عصر حاضر رونمایی می‌شود.

وی اظهار داشت: در میان اسناد قدیمی مربوط به تشکیلات آستان قدس رضوی در دورههای صفویه، افشاریه و قاجاریه، روایاتی در مورد مراسم و برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان در موضوعاتی مانند: دستورعمل‌های خاص این ماه پرفضیلت، برنامه‌های ویژه شب‌های قدر، قرائت قرآن، برگزاری مراسم افطاری، چگونگی برپایی جشن عید سعید فطر در حرم منور رضوی و... مشاهده میشود که هم وظایف کارکنان حرم مطهر رضوی را مشخص میکرد هم به ارائه گزارشی از برنامههای اجرایی حرم مطهر می‌پرداخت.

مراسم و دستورعمل‌های رمضانی

قیصری نیک تصریح کرد: مطابق این دستورعملها مؤذنان حرم مطهر موظف بودند هر شب در وقت سحر در گلدستهها به ذکر و مناجات الهی بپردازند و نقاره‌چیان هم پس از اتمام مناجات مؤذنان به منزله تعیین وقت سحر به نقاره‌نوازی می‌پرداختند.

وی در بیان دیگر برنامههای ویژه این ماه در حرم مطهر رضوی مطابق این اسناد اظهار داشت: تلاوت روزانه یک جزء قرآن کریم با حضور تمامی حافظان و قاریان قرآن در سه ساعت مانده به غروب آفتاب در ایوان طلای صحن عتیق (صحن انقلاب اسلامی)، برپایی جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان پس از اذان مغرب همراه با چراغانی حرم مطهر و پذیرایی از میهمانان با شربت و شیرینی و... از جمله دیگر مراسم ویژه این ماه مبارک بوده است.

دبیر کمیته برگزاری سه‌شنبه‌های فرهنگی اضافه کرد: اجرای مراسم احیای شب‌های قدر و روضهخوانی از دوره صفویه در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به صورت یک سنت هر ساله از دیگر مراسم یاد شده در متن این اسناد است.

وی تأکید کرد: درهای اماکن متبرکه رضوی در ابتدای شب با خاموش کردن چراغ‌های حرم مطهر بسته می‌شد، اما مطابق این اسناد، در شب‌های قدر و برخلاف شب‌های دیگر، درها تا صبح برای حضور زائران و مجاوران باز و چراغهای حرم نیز روشن میماند.

قیصری نیک اظهار داشت: در این اسناد همچنین به برپایی جشن باشکوه عید سعید فطر در پایان ماه مبارک رمضان مبنی بر شکرانه یک ماه عبادت و بندگی پروردگار هم اشاره شده است که اجرای این مراسم دارای آداب ویژه‌ای بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها