زاهدان- اثرات طوفان حاره‌ای موسوم به «کیار» درطی چند روز گذشته موجب شد تا ارتفاع امواج در سواحل دریای عمان به افزون بر سه و نیم متر برسد و تردد شناورها را به دریا غیرممکن سازد والبته خسارت هایی نیز به تاسیسات شهر بندری کنارک بزند.

طوفان حاره‌ای به ایران نرسیده دست به تخریب زد/مردم به شایعات توجه نکنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: هرچند هنوز فعالیت طوفان حاره‌ای کیار بنا بر گفته کارشناسان با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در شمال اقیانوس هند به اتمام نرسیده بود که توفان دیگری به نام ماها در این منطقه تشکیل شد اما بنا بر اظهارات مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان این توفان‌ها تهدید جدی برای این استان و کشور ایران نیست.

باوجوداینکه بنا بر گفته کارشناسان این طوفان تهدید خیلی جدی برای استان محسوب نمی‌شود و بسیار ضعیف در سواحل دریای عمان حاضر شد اما همین موج ضعیف نیز به تأسیسات شهری و بندری کنارک و زرآباد خسارت وارد کرد و موجب شد تا باری دیگر کاربران فضای مجازی با یک کلاغ چهل کلاغ کردن موضوع و اظهارنظرهای غیر کارشناسانه بر نگرانی بسیاری از مخاطبان به‌ویژه ساحل‌نشینان دامن بزنند.

خسارت به بندر صیادی زرآباد

مدیر اسکله صیادی زرآباد در همین رابطه گفت: طوفان حاره‎ای کیار بیش از یک میلیارد تومان به تأسیسات بندر صیادی زرآباد خسارت وارد کرده است.

مرتضی رئیسی در مورد خسارات وارده به این بندر صیادی زرآباد اظهار کرد: این طوفان به اسکله مستحکم و با استقامت زرآباد در قسمت دسته رسوب‌گیر، سمت شرق آن خسارت‌هایی وارد کرد.

وی بابیان اینکه قریب به ۱۵۰میلیون تومان به چراغ ناوبری این اسکله آسیب واردشده است اذعان کرد: هزینه خسارت‌های وارده به این اسکله یک و نیم میلیارد تومان برآورد شده است.

تخریب بلوار ساحلی

شهردار کنارک نیز بابیان اینکه  در پی وقوع طوفان سهمگین کیار بلوار ساحلی شهر کنارک شامل جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت آن به‌صورت کامل تخریب‌شده است بیان کرد: تمام عوامل شهرداری شهر کنارک در همان ساعات اولیه تشکیل طوفان در آماده‌باش کامل قرار گرفتند و خوشبختانه با تلاش صورت گرفته این طوفان خسارت جانی در پی نداشت.

درویش بلوچ نیا اظهار کرد: طوفان حاره‌ای کیار که سوم آبان در شمال اقیانوس هند و در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری از سواحل جنوب استان سیستان و بلوچستان تشکیل و به‌تدریج به سواحل چابهار و کنارک نزدیک شد  ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های شهر بندری کنارک خسارت وارد کرده است.

تضعیف توفان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه طوفان‌های حاره‌ای به پنج دسته تقسیم می‌شوند در این رابطه توضیح داد: شدیدترین نوع آن طوفان نوع پنجم است که بیشینه سرعت آن به بیش از ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد این در حالی است که طوفان «ماها» از نوع توفان درجه سه حاره‌ای است.

محسن حیدری درباره آخرین وضعیت طوفان حاره‌ای کیار نیز گفت: این طوفان که دریای عمان را به‌شدت مواج کرد، هم‌اینک به‌شدت تضعیف‌شده است.

وی بیان کرد: در حالی هنوز طوفان حاره‌ای کیار با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در شمال اقیانوس هند فعال است  طوفان دیگری به نام «ماها» در این منطقه تشکیل شد که بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود طوفان حاره‌ای «ماها» به سمت کشور عمان منحرف شود.

وی اطمینان خاطر داد طوفان کیار که از سوم آبان در شمال اقیانوس هند فعال شد و اثرهای آن به سواحل جنوب استان نیز رسید، اکنون تبدیل به کم‌فشاری ضعیفی شده و تا ساعت‌های آینده به‌طور کامل از بین می‌رود.

حیدری اظهار داشت: این طوفان در شمال اقیانوس هند و در فاصله بیش از ۱۵۰۰ کیلومتری بندر چابهار تشکیل شد و تا فاصله حدود ۷۰۰ کیلومتری از این بندر پیشروی کرد.

وی بابیان اینکه تمام‌مسیر حرکت طوفان توسط هواشناسی رصد شده و اطلاعات لازم در اختیار هم‌وطنان قرار می‌گیرد از مردم خواست تا اخبار را از منابع رسمی پیگیری کرده و به شایعات توجه نکنند.

برچسب‌ها