اینکه هزینه سوخت به دلیل نقش محوری حمل و نقل و جابه‌جایی کالا در اقتصاد می‌تواند بر قیمت تمام شده تمامی کالاها تأثیر داشته باشد امری قطعی و منطقی است.

پس لرزه های قیمت بنزین در بازار لوازم یدکی خودرو

علی محمدزاده/

 اینکه هزینه سوخت به دلیل نقش محوری حمل و نقل و جابه‌جایی کالا در اقتصاد می‌تواند بر قیمت تمام شده تمامی کالاها تأثیر داشته باشد امری قطعی و منطقی است.

اما نکته قابل تأمل این است که در کشور ما اولاً افزایش قیمت سوخت علاوه بر قیمت کالاها قیمت خدمات را نیز افزایش می‌دهد و مهم‌تر اینکه این افزایش‌ها هیچ تناسبی با میزان قیمت افزایش یافته سوخت ندارد.

آنچه مسلم است در دو هفته گذشته و در پی افزایش قیمت بنزین قیمت بسیاری از اقلام مصرفی دستخوش تغییر شده و حتی فعالان بازار معتقدند آن بخش از قیمت‌ها هم که به هر دلیلی تغییر نکرده مانند فنری منقبض شده است که احتمال باز شدن آن بسیار نزدیک است و هر لحظه ممکن است این اتفاق بیفتد.

روزنامه قدس در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از برخورد با گرانی فروش در حوزه‌های مختلف منتشر کرده و همچنان پیگیر موضوعات مرتبط با گرانی خواهد بود، بر همین اساس در این گزارش به بررسی تبعات گرانی بنزین بر قیمت لوازم یدکی خودرو می‌پردازیم.

• منتظر گرانی

یک راننده تاکسی می‌گوید: از همان روزی که قیمت جدید بنزین اعلام شد چون سابقه سال‌های گذشته را داشتم می‌دانستم همه چیز گران می‌شود و هر روز منتظر گران شدن یک کالا هستم.

محمد می‌افزاید: من تنها کاری که به نظرم رسید این بود که برخی از اقلام مصرفی خودرو مانند لنت ترمز را خریداری کردم چون می‌دانم اگر هفته اول یا ماه اول گران نشود مدتی بعد حتماً گران خواهد شد.

شهروند دیگری می‌گوید: دو هفته قبل از تعمیرکار خودرو چینی خودم قیمت برخی از قطعات را گرفتم و بر اساس آن هزینه تقریبی آن را برآورد و تهیه کردم ولی پس از اینکه خودرو را به تعمیرگاه بردم و موتور آن را باز کردیم وقتی برای خرید همان قطعات اقدام کردم متوجه شدم برخی قطعات مانند رینگ پیستون حدود ۲۰ هزارتومان گران‌تر شده است و در مجموع بیش از ۱۰ درصد از برآورد اولیه باید بپردازم.

جوان دیگری هم از گران شدن واشر سرسیلندر خودرو ایرانی خودش گلایه دارد و می‌گوید: مگر هزینه حمل بار چقدر در قیمت نهایی قطعات یا هر کالایی تأثیر دارد که باید برای خرید یک قطعه معمولی نسبت به دو هفته قبل ۱۵ هزارتومان بیشتر بپردازم.

• بلاتکلیفی فروشنده و خریدار

در همین حال یکی از فروشندگان لوازم یدکی خودروهای چینی هم ضمن تأثیر محسوس گرانی بنزین بر قیمت لوازم یدکی خودرو می‌گوید: در چند روز گذشته و در خریدهای تازه برخی از قیمت‌ها اندکی بالاتر رفته که بیشتر مربوط به قطعات موتوری است و لوازم بدنه خودرو تغییر چندانی نداشته است.

وی می‌افزاید: متأسفانه برخی از شرکت‌ها هم به دلیل نگرانی از آینده بازار و احتمال تغییر قیمت‌ها به نوعی در توزیع قطعات کند عمل می‌کنند تا قیمت‌ها تثبیت شود و همین کمبود نسبی هم به گرانی‌ها دامن می‌زند.

این درحالی است که بر اساس اظهارنظر برخی از مشتریان شاهد چندگانگی قیمت قطعات خودرو در بازار هستیم که خود این موضوع هم عامل نگرانی بیشتر مصرف‌کننده می‌شود چون نمی‌تواند از روی قیمت کالا نسبت به کیفیت آن اطمینان داشته باشد؛ چراکه تصور می‌کند کالایی را که به قیمت ارزان (به قیمت یک ماه قبل) خریداری می‌کند شاید کالای بی‌کیفیت‌تری نسبت به کالای مشابهی است که به قیمت بیشتر در یک فروشگاه دیگر عرضه می‌شود.

• ورود دستگاه‌های نظارتی

این درحالی است که به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی هم برای حفظ ثبات بازار وارد عمل شده‌اند؛ چراکه پنجشنبه گذشته رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی از بازرسی چند فروشگاه لوازم یدکی و برخورد با متخلفان این حوزه خبر می‌دهد.

قاضی امید جلیلی می‌گوید: در پی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر گران‌فروشی در بخش لوازم یدکی خودرو با حضور بازرسان اصناف، تعدادی از فروشگاه‌های لوازم یدکی مورد بازرسی قرار گرفت.

وی می‌افزاید: در این بازرسی از یک فروشگاه در بولوار وکیل‌آباد مشهد تعدادی لنت غیراستاندارد جمع‌آوری و تخلف گران‌فروشی نیز محرز شد.

همچنین برای سه واحد دیگر در خیابان امام رضا(ع) به دلیل عدم درج قیمت و صادر نکردن فاکتور پرونده تخلف تشکیل شد.

• مشکل دوگانه دوگانه‌سوزها

اما یکی دیگر از دغدغه‌ها مربوط به تأمین قطعه خودروهای دوگانه‌سوز است؛ چراکه علاوه بر نوسان‌های قیمت قطعات معمولی دارندگان این دسته از خودروها از کمبود و گرانی غیرمعمول قطعات سامانه گازسوز خودروهایشان است.

آنچه مسلم است با گرانی بنزین اقبال عمومی نسبت به خودروهای دوگانه‌سوز بیشتر شده و همین افزایش تقاضا موجب بروز مشکلاتی در بخش عرضه شده است که اگر متولیان این حوزه چاره‌اندیشی لازم را نداشته باشند باید منتظر تشدید مشکلات بود.

• کمبود لوازم یدکی نداریم

در همین حال رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو مشهد می‌گوید: با توجه به افزایش زیاد تقاضای لوازم یدکی خودروهای گازسوز، مشکلی در تأمین لوازم یدکی برای این خودروها در مشهد وجود ندارد.

علیرضا اردکانی با اشاره به اینکه هم اکنون مشکلی در تأمین قطعه برای  خودروهای گازسوز در بازار وجود ندارد، می‌افزاید: بر این اساس اگر سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری گمرک لوازم یدکی بیشتری به بازار تزریق کنند، قیمت‌ها در آینده نیز با افزایش روبه‌رو نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه اتحادیه لوازم یدکی خودرو مشهد به شکایت مردم در ارتباط با قیمت‌های غیرمعقول در این بازار با دقت رسیدگی می‌کند، تصریح می‌کند: شهروندان می‌توانند برای رسیدگی به شکایت‌های خود درباره بازار لوازم یدکی در مشهد با این اتحادیه به طور مستقیم ارتباط داشته باشند و با شماره ۳۸۵۹۰۴۰۵-۰۵۱ تماس حاصل نمایند.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو مشهد با بیان اینکه در بازار لوازم یدکی خودرو مشهد تاکنون افزایش قیمت نداشته‌ایم، می‌افزاید: از شهروندان تقاضا می‌کنیم به هنگام خرید لوازم یدکی پیش از خرید دقت و تحقیقات لازم در ارتباط با کیفیت و قیمت اجناس را داشته باشند.

برچسب‌ها