زنجان-نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت:فعالان در عرصه کشاورزی باید از کاشت محصولات پرمصرف آب اجتناب کنند

صادرات محصولات تولیدی پر آب به منزله صادر کردن آب است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای: حجت الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استاندر دیدار با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان ،اظهار کرد: امروز با توجه به کمبود آب، تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی به منظور کاهش حجم مصرف آب و افزایش بهره وری تولید، امری لازم و ضروری است. 

نماینده ولی فقیه در استان خطاب به مسئولان شرکت آب منطقه ای زنجان،تصریح کرد:فعالان در عرصه کشاورزی باید از کاشت محصولات پرمصرف آب اجتناب کنند و این باید از سوی کشاورزان و دست اندرکاران امر تولید جدی گرفته شود.

وی افزود: امروز،  محصولات تولیدی پر آب مصرف در واقع به منزله صادر کردن آب است و در چنین وضعیتی هیچ انسان عاقلی این کار را نمی کند.

در این دیدار،  رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، گفت: بیش از 90درصد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی،با اشاره به عدم آگاهی بسیاری از کشاورزان و بهره برداران از وضعیت منابع آبی استان، گفت: راندمان کشاورزی در کل دنیا 70 درصد است که در کشور ما 30 درصد است  که به این موضوع باید مصرف 2.5 برابری شرب، نسبت به استاندارد جهانی را نیز اضافه کرد.

رضاپور افزود: از 7 دشت استان که در محدوده مطالعاتی قرار دارد 5 دشت در شرایط بحرانی قرار داردو 2دشت دیگر جزء مناطق آزاد است.

وی  گفت: در مجموع استان زنجان نسبت به متوسط کشوری ،وضعیت بهتری در خصوص منابع آبی دارد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان افزود:سالیانه حدود 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی در استان پایین می رود و اگر درست مصرف کردن را در برنامه های کشاورزان و بهره برداران قرار ندهیم، در آینده حتی آبی برای شرب هم در این مناطق نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

رضاپور در پایان تاکید کرد؛ این شرکت براساس تکالیف محوله از سوی وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران درصدد است مصرف آب را از سوی کشاورزی به سمت صنعت سوق دهد تا از این طریق هم موجب اشتغالزایی شده و هم مصرف منابع آب موجود را کنترل نماید.

برچسب‌ها