دبیر نخستین سوگواره مجلس خوانی«شبیه علی (ع)» گفت: به مناسبت شب‌های قدر هفت مجلس تعزیه با حضور برجسته‌ترین تعزیه خوانان کشوری داریم که هرکدام از اینها دری از خیر را به روی علاقه‌مندانش می‌گشاید.

از استغفار و توبه تا یادبودی برای کودکان مظلوم مسلمان در مجلس‌خوانی«شبیه علی (ع)»/ تعزیه حضرت مسلم را به سردار سلیمانی تقدیم کردیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مرشد محسن میرزاعلی مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر نخستین سوگواره مجلس خوانی«شبیه علی (ع)» با اشاره به این که شب گذشته اولین مجلس تعزیه خوانی در سالن اندیشه حوزه هنری اجرا شد، گفت: سوگواره «شبیه علی(ع)» همزمان با شب های قدر با حضور تعدادی از تعزیه خوانان برجسته برپا می‌شود که از شب گذشته ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز به کار کرد و این روند در شب‌های قدر نیز ادامه خواهد داشت و در این شب‌ها اجرای مراسم شبیه خوانی و تعزیه خوانی را با حضور بهترین‌های شبیه‌خوانی ایران خواهیم داشت.

وی افزود: این سوگواره در نخستین دوره برگزاری خود دارای هفت مجلس است که شامل مجالس حضرت مسلم بن عقیل(ع)، طفلان مسلم، شهادت حضرت حر، شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و شهادت امیرالمؤمنین(ع) و مجلس تعزیه بازار شام می‌شود که همه آن ها از نظر مضمونی و مفاهیم با روزگار معاصر ما دارای قرابت هستند و به نوعی یکدیگر نیز متصل‌اند.

میرزاعلی تصریح کرد: شب گذشته تعزیه حضرت مسلم اجرا شد و امشب نیز تعزیه شهادت دو طفلان حضرت مسلم را خواهیم داشت و در ادامه فرداشب نیز تعزیه حر ریاحی توسط شبیه‌خوانان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تعزیه بعدی شهادت حضرت ابوالفضل(ع) است و پس از آن تعزیه شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) را خواهیم داشت که در شب شهادت این امام بزرگوار برپا خواهد شد. تعزیه بعدی ما بازار شام است که مرتبط با اهل بیت حضرت امام حسین(ع) است. تعزیه بعدی تعزیه عمربن عبدود است که این تعزیه که برگرفته از قصص قرآنی و داستان جنگ خندق و احزاب است.

دبیر سوگواره تاکید کرد: این روزها و شب‌ها ایام توبه و استغفار است و تعزیه‌ها بر یک مبنایی انتخاب شدند و حاوی پیام‌هایی هستند و هرکدام از تعزیه‌هایی که انتخاب کردیم مفهوم و معنایی دارد و درصدد است مطلبی را به مخاطبش منتقل کند. به طور مثال تعزیه حر این آگاهی را به مخاطب می‌دهد که در لحظاتی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید می‌توانید بازگردید و خداوند درهای توبه را باز گذاشته است.

وی در ادامه عنوان کرد: به طور مثال تعزیه حضرت مسلم را برای شادی روح سردار عالیقدر شهید سلیمانی به ایشان هدیه کردیم. تعزیه طفلان مسلم برای کودکان بی‌گناه و خصوصاً شیعیان و مسلمانانی است که در طول تاریخ و جای جای این کره خاکی به آنها ظلم شده است مانند کودکان کشمیر، قدس و ... که همیشه مورد ظلم قرار گرفتند. تعزیه حر نیز همانطور که اشاره کردم برای توبه و پشیمانی از گناه است.

مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: این سوگواره بدون حضور فیزیکی مخاطبان برگزار می شود و ما هم در این شب‌ها از فضای مجازی و ارتباط با مخاطبانمان بهره گرفتیم و جا دارد که از آقای زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه به دلیل حمایت از این سوگواره تشکر کنم. خوشبختانه شب اول این سوگواره با استقبال بسیار خوبی همراه شد و امیدواریم این اتفاق در شب های دیگر هم تکرار شد. این برنامه به صورت زنده و تولیدی از آپارات و فضای مجازی حوزه هنری پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۲۱:۳۰ به تماشای این سوگواره بنشینند.

نخستین سوگواره «شبیه علی(ع)» به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مؤسسه سپهر سوره هنر برگزار می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها