مجلس یازدهم در حالی امروز با حضور روسای قوا رسماً آغاز به کار می کند که تحرکات برخی نمایندگان برای تصاحب کرسی ریاست مجلس نیز در روزهای اخیر شدت گرفته و هر کدام از کاندیدهای کرسی ریاست تلاش می کنند تا بتوانند دیگر نمایندگان را در مسیر رییس شدن قانع و با خود همراه کنند.

یارکشی در دقیقه 90

قدس آنلاینمجلس یازدهم در حالی امروز با حضور روسای قوا رسماً آغاز به کار می کند که تحرکات برخی نمایندگان برای تصاحب کرسی ریاست مجلس نیز در روزهای اخیر شدت گرفته و هر کدام از کاندیدهای کرسی ریاست تلاش می کنند تا بتوانند دیگر نمایندگان را در مسیر رییس شدن قانع و با خود همراه کنند.

برگزاری نشست‌های اقناعی از سوی دو رقیب جدی

در همین راستا، محمد باقر قالیباف که یکی از سه گزینه اصلی و مطرح برای ریاست مجلس است، دیروز نشستی را با عنوان «هم‌افزایی برای مجلس قوی، کارآمد و انقلابی» تدارک دیده بود که در آن 178 نفر از نمایندگان مجلس یازدهم حضور یافتند. قالیباف در این جلسه اظهار کرد: تحول کشور باید از درون مجلس اتفاق بیافتد و این امر کار یک فرد و یک گروه و یک فراکسیون نیست و نیاز به تک تک ما دارد.

اما همزمان با این مراسم، محمدرضا حاجی بابایی دیگر کاندیدای کرسی ریاست و یکی از رقبای جدی قالیباف نیز نشست هم‌اندیشی «مجلس تراز انقلاب اسلامی» را با حضور بیش از 38 نفر از نمایندگان برگزار کرد  که در آن حضور افراد وابسته به دولت نهم و دهم نیز پر رنگ بود.

حاجی بابایی در این نشست گفت: مجلس یازدهم باید بقیه مجالس فرق کند، این مجلس در صورتی موفق است که نمایندگان کل کشور در آن دخیل باشند و شایسته سالاری کنند و از تمام مردم در این مجلس حضور داشته باشند.

وی افزود: یک نماینده از نظر اجرا تا حد فرماندار آن شهر عمل می‌کند، نمایندگان نباید اسیر اقتصاد لیبرالی شوند، اگر مجلس یازدهم را مردمی کردیم موفق می‌شویم، لذا همه باید در قدرت حضور پیدا کنند، این را باید امروز تعیین کنیم.

فریدون عباسی به صورت مستقل کاندید می‌شود

حمیدرضا حاجی بابایی که در دوره قبلی مجلس نیز حضور داشت و در کارنامه کاری خود سابقه وزارت آموزش و پرورش دولت دهم را دارد، تلاش می کند با همراه کردن طیف نمایندگان وابسته و منتسب به جناح احمدی نژادی ها راه خود برای تصدی ریاست مجلس هموار کند و شاید انصراف علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی و شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت احمدی نژاد از کاندیداتوری ریاست را نیز باید در همین راستا دانست. همچنین علی نیکزاد گرچه عنوان کرده برای ریاست کاندید نخواهد شد و خود را با حضور حمیدرضا حاجی بابایی در یک کشتی می بیند، اما از تصمیم خود برای نامزدی نائب رئیسی خبر داده است.

البته این در حالی است که فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در دولت دهم نیز در هنگام سخنرانی خود در این نشست، از اعلام نامزدی برای ریاست مجلس یازدهم خبر داد و در ادامه گفت: بنده به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات ریاست مجلس حاضر خواهم شد.

از سوی دیگر، در حالی که بناست تا زمان انتخابات هیئت رئیسه مجلس، ریاست آن برعهده هیئت رئیسه سنی مجلس باشد، دیروز اعضای هیئت رئیسه سنی مشخص شدند. بر همین اساس، حجت الاسلام سید رضا تقوی نماینده مردم تهران به عنوان رئیس سنی مجلس و نیز سید مصطفی میرسلیم به عنوان نائیب رئیس کار خود را آغاز می کنند.

انتشار خبر تقلبی بودن مدارک تعدادی از نمایندگان در آغاز مجلس

اما در میان اخبار تکاپوی برخی نمایندگان برای ریاست مجلس و رسمیت یافتن دوره یازدهم از امروز، موضوع تقلبی بودن مدارک تحصیلی تعداد دیگری از نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر خبرساز شد که اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس دهم در این باره تصریح کرده که تخلف ۸ نماینده مجلس یازدهم در مدرک حوزوی و دانشگاهی محرز است.

وی در این باره گفته: منتخبین استان اصفهان و استان‌های جنوبی جزو نمایندگانی هستند که مدارک‌شان مخدوش و دچار ایراد است و  اسامی نمایندگانی که مدرک آنها دارای ایراد است به شورای نگهبان ارجاع شده است.

عباسی در حالی از پاسکاری این موضوع بین شورای نگهبان و وزارت کشور و عدم پاسخگویی آنها سخن گفته که چندی پیش نیز جعلی بودن مدرک تحصیلی نماینده تفرش در مجلس یازدهم منتشر و این موضوع توسط شورای نگهبان تایید شد و بدین ترتیب بایستی در مرحله میان‌دوره‌ای مجلس فرد جدید برای ورود به مجلس یازدهم از حوزه تفرش مجددا انتخاب گردد. اما انتشار این موضوع بار دیگر ضرورت اصلاح و تصویب هر چه سریعتر قانون انتخاباتی و نیز تشدید نظارت ها و شفافیت انتخاباتی توسط نهادهای نظارتی و قانونگذاری را بیش از پیش آشکار می سازد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها