مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر گفت: اگر مدارس غیرانتفاعی بر اساس نظر مهندسین مشاور، موارد و مشکلات فنی را رفع و استانداردها را رعایت کنند خواهند توانست دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنند.

مدارس غیرانتفاعی فقط با رعایت استانداردها امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان را دارند

به گزارش قدس آنلاین، علی طاهریان امروز در جلسه شورای آموزش‌وپرورش کاشمر که در سالن همایش‌های فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: اگرچه همه‌ساله به آماده‌سازی فضای فیزیکی مدارس و شروع مطلوب سال و رفع کمبودها و تجهیزات می‌پرداختیم، اما امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا در کنار این دغدغه‌ها به توانمندسازی همکاران و تأمین تجهیزات مربوط به فضای مجازی و ارتباط معلم با دانش‌آموز هم پرداخته شده است.

وی بیان کرد: حضور دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، دانش‌آموزان کنکوری و دانش‌آموزان استثنایی و خاص از جمله مسائلی بوده که تدابیر لازم دارد اتخاذ می‌شود، هرچند در وضعیت قرمز نمی‌توانیم حضور دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را در مدرسه داشته باشیم از سویی امکان آموزش آنها از طریق فضای مجازی بسیار سخت و گاهأ غیرقابل تصور است.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر مطرح کرد: شرایط برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید با توجه به شرایط کرونایی متمایز از سال‌های گذشته است، در این راستا بیش از گذشته به همراهی و همکاری ادارات و نهادها نیازمندیم تا با رفع موانع شرایط سهل‌تری برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز مشکلات بسیاری در روستاها و حاشیه شهر برای سرعت پائین اینترنت وجود دارد، عنوان کرد: برای توانمندسازی همکاران اقدام به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت شده و آنهایی که در حوزه فن‌آوری و ارتباطات توانمند بودند آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

طاهریان از آغاز تولید محتوا برای مدارس خبر داد و گفت: تلاش می‌شود برای دو تا سه ماه از شروع سال تحصیلی تولید محتوا داشته باشیم، حتی برای اولیاء و دانش‌آموزانی که مشکل داشته باشند پیش‌بینی شده مطالب به صورت سی‌دی در اختیارشان قرار گیرد.

وی بیان کرد: اگرچه آموزش‌وپرورش در دنیا جزو بزرگترین بنگاه‌های خیریه است که بیشترین کمک مالی به این مجموعه می‌شود، اما با وجود اینکه در شرایط فعلی بدون مشارکت اولیا نمی‌توانیم آموزش را پیش ببریم ولی هیچگاه برای دریافت وجه از اولیا بخشنامه و مجوزی صادر نکردیم، از گذشته مصوبه انجمن اولیا و مربیان مدارس است که مشارکت از خانواده‌های توانمند جمع‌آوری شود.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل جدید شهریه مدارس نمونه، ۴۰ درصد شهریه مدارس غیرانتفاعی تعیین شده است، اگرچه بر اساس این دستورالعمل شهریه هر دانش‌آموز یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده، اما با پیگیری‌هایی که انجام شده این میزان شهریه به ۵۵۰ هزار تومان کاهش یافته است.

وی در ادامه آموزش‌وپرورش کاشمر در خصوص اعمال دقیق دستورالعمل‌ها از سوی ناظرین نوسازی مدارس بر ساختمان مدارس غیرانتفاعی، تصریح کرد: اگرچه در گذشته این سخت‌گیری‌ها به این شدت وجود نداشته، اما از سال گذشته بعد از حادثه سیستان تشدید شده است.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر عنوان کرد: اگرچه شرایط لازم برای اجرای دقیق این قوانین در شهرستان‌ها وجود ندارد، اما بر اساس نظر مهندسین مشاور، موارد فنی رفع نشود امکان ثبت‌نام در این مدارس وجود ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به تحصیل ۱۴ درصد دانش‌آموزان کاشمری در مدارس غیردولتی، اگر برای ادامه فعالیت هر یک از این مدارس خللی ایجاد شود، قطعاً در سایر مدارس شاهد تراکم جمعیتی و مشکلات عدیده خواهیم بود.

طاهریان با بیان اینکه تاکنون برای ۳۰ واحد آموزشی در سالیان گذشته سند صادر شده و در حال حاضر نیز برای تمامی ۱۴۲ فضای آموزشی کاشمر نقشه عرصه و اعیان برداشت شده و طی ۲ ماه آینده نیز برای ۴۰ واحد دیگر سند ملکی صادر خواهد شد، تصریح کرد: با اخذ سند ملکی برای تمامی فضاهای آموزشی در شهرستان ظرف یک سال آینده جشن مستندسازی را برگزار می‌کنیم.

طاهریان مطرح کرد: هرچند در سال‌های گذشته همزمان با بازگشایی مدارس زنگ مهر، نماز و ایثار به صدا در می‌آمد، اما در سال جاری نیز علاوه بر این سه زنگ، زنگ ایمنی را هم اضافه می‌کنیم؛  چراکه معتقدیم دانش‌آموزان بهترین انتقال‌دهنده مباحث آموزشی به خانواده و جامعه هستند.

                    به آسیب‌های کرونا در میان خانواده‌ها توجه شود

در ادامه فرماندار کاشمر گفت: شرایط کنونی به نسبت یک ماه قبل به خاطر شیوع ویروس کرونا بسیار سخت‌تر شده به‌طوری که تعداد بستری‌های بدحال چندین برابر شده و طی ۴ هفته گذشته تعدادی از شهروندان فوت کرده‌اند.

مسلم ساقی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌ها باید کارشناسی شده و بر اساس داده‌های آماری باشد، افزود: نمی‌شود آموزش‌وپرورش را تعطیل کرد از هم‌اکنون باید برای بازگشایی مدارس جلسات مداوم و منظم با شبکه بهداشت و درمان برگزار و هر برنامه‌ای که ارائه می‌دهند با دقت اجرا شود.

وی تأکید کرد: هرگونه تجهیزات و لوازم بهداشتی و دیجیتالی برای ۶ و حتی یک سال تحصیلی باید آماده، مهیا و پیش‌بینی شود تا اگر مشکلی پیش آمد با کمبودی مواجه نشویم.

 فرماندار کاشمر بیان کرد: باید پک آموزشی بهداشتی برای دانش‌آموزان، والدین و مربیان حوزه آموزش‌وپرورش تهیه کنیم، باید تهدیدها را تبدیل به فرصت نمود تأثیرگذاری موارد بهداشتی در بین خانواده‌ها تأثیرگذارتر از توصیه دولتی‌هاست به همین جهت از هم‌اکنون باید پک بهداشتی تهیه شود.

وی تصریح کرد: باید به آسیب‌های کرونا در میان خانواده‌ها توجه شود که می‌طلبد در این خصوص تولید محتوا صورت گیرد، در این راستا ضرورت دارد تمامی مدارس در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده و نسبت به اجرایی کردن تمامی پیام‌ها و موارد بهداشتی از طریق این سامانه اقدام کنند.

ساقی بیان کرد: فضای مجازی اگرچه آسیب و تهدید دارد، اما فرصت هم است که باید از آن‌ها به درستی استفاده شود، با توجه به تجربه‌ای که از سال گذشته جهت آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی داریم باید آسیب‌شناسی صورت گیرد و برای امسال برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود.

وی گفت: هرچند آموزش‌وپرورش نیاز به مشارکت مالی دارد، اما باید کلیه دریافت‌ها و هزینه‌های مردمی داوطلبانه اعلام و شفاف‌سازی شود، اگر این اتفاق بیفتد موجب مشارکت بیشتر مردم می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها