با تلاش مخترعان مشهدی، نخستین کمباین مخصوص برداشت برنج کاملا داخلی تولید شد.

۳۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی با تولید نخستین کمباین ملی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، حسین اختراعی رییس انجمن تحقیق و توسعه خراسان رضوی گفت: تا کنون برای تامین کمباین‌های مخصوص برنج در ایران از محصولات چینی استفاده می‌شده که با اختراع این کمباین و تولید انبوه آن، از خروج ۳۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود.
او افزود: این محصول کاملا ملی، دارای ابعاد ۳۲۰×۲۵۰×۵۳۰ سانتی متر، موتور دیزل ۱۴۰ اسب بخار، با قابلیت حرکت در شالیزار با لاستیک شنی و برداشت روزانه ۳ هکتار شالی است.
مجری ساخت محصول ادامه داد: استفاده از این کمباین می‌تواند از ۲۵ درصد ضایعات به روش سنتی جلوگیری کرده و این رقم را به یک درصد کاهش دهد.
اختراعی با بیان بیش از ۲۰۰ میلیون تومان سودآوری در برداشت برنج با این کمباین، بیان کرد: اکنون که فرصت کشت برنج در تمام استان‌ها امکان پذیر شده، قطعا نیاز به چنین کمباینی برای کشاورزان کشور احساس می‌شود.
او تصریح کرد: تولید انبوه کمباین ایرانی نیاز به سرمایه گذارانی دارد تا با تولید انبوه آن در کشور، جلوی واردات خارجی را گرفته و به صرفه جویی‌های ارزی نائل شویم.
کمباین شنی دار مخصوص برداشت برنج در شرکت مکاترونیک واژ آریا و با تلاش مخترعان مهندس غفاری، مهندس سعید کلاهی و مجری ساخت حسین اختراعی طوسی و مهندس جعفر خسروشاهی به ثمر رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها