۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 718637

یادداشت/

هم‌افزایی گروه‌های فلسطینی و تهدیدهای جدید

دکتر حسن هانی‌زاده/ کارشناس مسائل منطقه

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پس از ۲۸ سال به لبنان سفر کرد. اسماعیل هنیه و اعضای این جنبش در لبنان مشغول ایجاد هماهنگی بین حماس و جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت اسلامی لبنان هستند.

قدس آنلاین: رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پس از ۲۸ سال به لبنان سفر کرد. اسماعیل هنیه و اعضای این جنبش در لبنان مشغول ایجاد هماهنگی بین حماس و جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت اسلامی لبنان هستند. پس از آنکه امارات متحده عربی در یک اقدام ضد فلسطینی، روابط خود را با رژیم صهیونیستی آشکار کرد، منطقه وارد بحران جدیدی شد. به ویژه اینکه مقام‌های این رژیم و آمریکا به صورت علنی اعلام کردند اسرائیل در هیچ شرایطی با تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس موافقت نخواهند کرد. پس از خیانت امارات، حماس به این نتیجه رسید که باید جبهه گسترده‌ای علیه رژیم‌های مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی ایجاد کند. امروز مشکل ملت فلسطین تنها اسرائیل نیست؛ بلکه شامل رژیم‌های عرب هم می‌شود که در کنار صهیونیست‌ها قرار گرفتند و مشکل را مضاعف کرده‌اند. سفر اسماعیل هنیه به ترکیه و لبنان در چارچوب شکل‌گیری مبارزه‌ای گسترده علیه اسرائیل و رژیم‌های مرتجع عرب تفسیر می‌شود. بنابراین اکنون مقابله ملت فلسطین نه تنها منحصر به اراضی اشغالی و علیه اسرائیل نشده، بلکه خیانتکاران عرب منطقه از جمله امارات را دربرخواهد گرفت. از این رو، منطقه شاهد بروز بحران جدیدی خواهد بود و امارات متحده عربی از رهگذر همکاری امنیتی، سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی در برابر ملت فلسطین ایستاده و بنابراین، تبعات آن را نیز متحمل خواهد شد.

دو محور اساسی در این نشست مورد توجه قرار گرفته است. نخست شیوه مبارزه در داخل اراضی اشغالی علیه تجاوزهای رژیم صهیونیستی است. گروه‌های مقاومت نیازمند پشتوانه قدرتمندی در منطقه برای دستیابی به اهداف مشروع خود هستند و موضوع دیگر، جبهه خارج از اراضی اشغالی است. امروز امارات، عربستان و بحرین سه رژیمی هستند که تهدیدشان از خطر اسرائیل کمتر نیست و بنابراین، به موازات مبارزه با دشمن صهیونیستی، مبارزه علیه آن‌ها که هم‌کاسه اسرائیل هستند، جزئی از هندسه مبارزات راهبردی ملت فلسطین خواهد بود. این سفر اسماعیل هنیه به لبنان می‌تواند به شکل‌گیری یک جبهه گسترده که به صورت موازی هم علیه رژیم اسرائیل و هم علیه رژیم امارات کار کند، کمک شایانی داشته باشد.

امروز حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مبارز به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم‌های عرب، آرمان فلسطین را ترک گفته‌اند. برای این گروه‌ها دیگر دایره عربیت و حرکت در مدار آن ارزشی ندارد، بلکه نگاه وسیع اسلامی مهم است. اگر در گذشته نگاه حماس، نگاهی کاملاً اخوانی صرف بود، امروز به این سمت و سو حرکت خواهد کرد که قومیت، نژاد و مذهب در آن رنگی ندارد و تنها حرکت در چارچوب محور مقاومت است که ثمربخش است. لبنان نیز عضوی از محور مقاومت اسلامی است و اولین و نزدیک‌ترین نقطه اتکای ملت فلسطین، جنبش حزب‌الله است. این جنبش در طول بیش از ۳۵ سال گذشته همواره به عنوان عقبه قدرتمند مبارزات ملت فلسطین ایفای نقش مثبتی داشته است. این نشست برای ایجاد هماهنگی میان حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله خواهد بود و اگر اسرائیل دست به ماجراجویی بزند، در آینده در صورت لزوم گروه‌های محور مقاومت از شمال و جنوب به صورت هماهنگ علیه اسرائیل عمل خواهند کرد. در مجموع، مسئله هماهنگی امنیتی و نظامی بین حزب‌الله و گروه‌های جهادی فلسطینی نظیر حماس و جهاد اسلامی در این نشست پر رنگ خواهد بود.

برچسب‌ها