مقامات دولت افغانستان در حالی از نزدیک شدن آغاز گفت‌وگوی بین افغانی صلح سخن می گویند که گروه طالبان تأکید می کند ۱۰۰ زندانی این گروه هنوز هم آزاد نشده و تا زمان آزادی کامل این افراد گفت‌وگوی صلح آغاز نخواهد شد.

بهانه‌جویی‌های طالبان برای آغاز نکردن گفت‌وگوی صلح پایان ندارد

قدس آنلاین: «محمدنعیم وردک» سخنگوی جدید گروه طالبان در دفتر سیاسی قطر اعلام کرده است که هنوز هم ۱۰۰ تن از زندانیان طالبان که مطابق فهرست ارائه شده این گروه باید آزاد می شدند، در بند هستند.

رسانه‌های افغانستان نوشته‌اند که طالبان گفته است اگر حتی یک نفر از جمله پنج‌هزار زندانی این گروه در زندان دولت باقی بماند، حاضر به آغاز گفت‌وگوی صلح نخواهند شد.

اما در جانب مقابل «ناجیه انوری» سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان شب گذشته به طلوع نیوز گفت که بجز شش زندانی طالبان که برخی از کشورهای خارجی به عدم آزادی آنها تأکید داشتند، همه زندانیان مطابق فهرست طالبان آزاد شده اند.

خانم انوری افزود که این زندانیان زیر نظر نمایندگان دو طرف آزاد شده اند که هیأت طالبان و دولت افغانستان بصورت مشترک در باره چگونگی آزادی آنها مطابق لیست کار می کردند.

وی گفت بجز شش زندانی که قرار است در آینده نزدیک براساس یک توافق به قطر منتقل و در آنجا زیرنظر نگهداشته شود، دیگر زندانیان طالبان بطور کامل مطابق با فهرست خود آنها آزاد شده اند.

اما طالبان این اظهارات دولت را نمی پذیرد و تأکید می کند که ۱۰۰ زندانی آنها هنوز هم آزاد نشده است و اینکه پشت پرده این بهانه‌جویی‌ها چه چیزی نهفته است، تاکنون روشن نیست.

برخی از آگاهان سیاسی افغانستان بر این باورند که طالبان تمام ابزار فشاری را که در نزد دولت این کشور در جریان گفت‌وهای صلح باید از آنها استفاده می شد، پیش از پیش از «زلمی خلیل‌زاد» فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح تحفه گرفته و دیگر هیچ علاقمندی به کاهش خشونت‌ها ندارد.

«رحمت الله نبیل» رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان در فیسبوک خود نوشته است که دولت دیگر هیچ علاقه ای برای چانه‌زنی با طالبان ندارد و به همین دلیل گروه طالبان هم هیچ انگیزه‌ای برای کاهش خشونت نخواهند داشت.

دولت افغانستان هم حمله دیروز به «امرالله صالح» معاون نخست ریاست جمهوری را حمله بر تلاش‌های صلح عنوان کرده است.

در اطلاعیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که تروریست‌ها و حامیان خارجی شان با انجام چنین جنایتی، نمی توانند صلح، جمهوریت و آینده روشن کشور را که خواست بزرگ و اساسی مردم افغانستان است، تضعیف کنند.

حمله به امرالله صالح با واکنش‌های زیاد داخلی و خارجی مواجه شد و فضل محمود فضلی، رییس اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان در تویترش نوشته است که «دشمنان افغانستان با بهانه‌های گوناگون و با هدف قرار دادن شخصیت‌های مهم و اثرگذار در تلاش تخریب  روند صلح هستند».

هرچند گروه طالبان دست داشتن در این حمله را ساعاتی پس از این رویداد رد کرد اما مقامات افغان از جمله «شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی رییس جمهوری در واکنش به این گفته طالبان در صفحه توئیتر خود نوشت که طالبان هرگز نمی تواند با رد دست داشتن در این حمله خود را تبرئه کند.

«مسعود اندرابی» سرپرست وزارت کشور افغانستان هم در توئیتر خود نوشته است که در حمله به امرالله صالح مواد استفاده شده است که نوع آنها و شکل حمله، مشابه به سایر حملاتی است که شبکه حقانی در گذشته مسئولیت آنها را به گردن می گرفت.

این حمله با واکنش‌ و محکومیت خارجی نیز مواجه گردید که ساعات پس از این رویداد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سفارت ایران در کابل آنرا محکوم کرد و سفارت آمریکا، زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح، ناتو و پاکستان هم این حمله را محکوم کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها