۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 722391

مسئله روان‌شناسی سهامداران و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها مسئله مهمی است؛ چرا که ایستادن در صف‌های فروش سهام به دلیل عدم‌آگاهی به پیچ و خم‌ها و فراز و فرودهای بازار توسط سهامداران خرد می‌تواند بازار را دچار ریزش‌هایی کند. این مسئله در دنیای امروز به صورت یک علم دنبال می‌شود؛ چرا که برای شناخت رفتار سهامداران در بازارسرمایه، مسئولان بورس باید به صورت علمی وارد شوند.

قدس آنلاین: مسئله روان‌شناسی سهامداران و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها مسئله مهمی است؛ چرا که ایستادن در صف‌های فروش سهام به دلیل عدم‌آگاهی به پیچ و خم‌ها و فراز و فرودهای بازار توسط سهامداران خرد می‌تواند بازار را دچار ریزش‌هایی کند. این مسئله در دنیای امروز به صورت یک علم دنبال می‌شود؛ چرا که برای شناخت رفتار سهامداران در بازارسرمایه، مسئولان بورس باید به صورت علمی وارد شوند.

پیش‌بینی رفتارهای سهامداران در ایران مثل سایر کشورهای جهان دنبال می‌شود. مثلاً سیاست‌هایی که در تغییرات بازار رخ می‌دهد ناظر بر روان‌شناسی سهامداران اجرا می‌شود تا بتواند تبعات منفی احتمالی رفتار و عملکرد سهامداران را کاهش دهد. ناظران و مسئولان بورس به دلیل اهمیت روان‌شناسی سهامداران باید نگاه عمیق‌تر و دقیق‌تری به این مقوله داشته باشند، از این رو مقام ناظر می‌کوشد تمام روند بازارسرمایه را به درستی رصد  و کنترل کند؛بنابراین با مشاهده تغییر رفتار در بازار از علم روان‌شناسی سهامداران استفاده به عمل می‌آید تا مانع بروز تبعات احتمالی منفی پیش‌رو شوند. مثلاً در خصوص حذف نوسان‌گیری و عدم‌فروش سهام در روزی که سهام خریداری  شده حتماً باید کار کارشناسی و روان‌شناسی سهامداران صورت می‌گرفت؛ چرا که صدمه‌های تصمیم‌های غلط می‌تواند تأثیرات سویی بر بازار به جا بگذارد.

آنچه به عنوان روان‌شناسی سهامداران در دنیای امروز مطرح می‌شود، موضوع بسیار مهمی است؛ چرا که این موضوع نه‌تنها برای مقام ناظر بلکه برای تک تک فعالان بازار اعم از حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای و روند بازار بسیار حائز اهمیت است. روان‌شناسی سهامداران از آن جهت حائز اهمیت است که مانع ریسکی است که بر سرمایه‌گذاری تحمیل می‌شود؛ بنابراین با روان‌شناسی سهامداران می‌توان ریسک‌های محتمل و اتفاقات پیش‌بینی نشده و تأثیرات این اتفاقات را بر بازارسرمایه پیش‌بینی و از شدت آن کاست. در حقیقت پیش‌بینی اتفاقات و روان‌شناختی بازار در سال‌های اخیر به عنوان مقوله دانشگاهی در مجامع علمی و آکادمیک مطرح و آموزش داده می‌شود. آنچه برخی از صاحبنظران در سطح بین‌الملل به عنوان کتاب و مقالات از نتیجه روان‌شناسی رفتارهای سهامداران در عرصه بین‌المللی منتشر کرده‌اند این است که با پیش‌بینی رفتار سهامداران آن‌هایی که قدرت بیشتری برای پیش‌بینی دارند، حتماً از نحوه واکنش‌های بازار هم پیش‌بینی بهتری دارند؛ بنابراین بهتر می‌توانند بر بازار مسلط و مانع سقوط و ضررهای احتمالی شوند؛ بنابراین آموزش و به کارگیری علم روان‌شناسی سهامداران در دنیای امروز در بورس بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها